Gå til innhold

Objektiv for bryllupsfotografering

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal ta bryllupsbilder om en månede ca. og stresser litt med å finne ut hvilke objektiver jeg burde bruke.

Har nettopp handlet Canon 6D samt Canon 50mm f/1.4 USM.

Men burde jeg ha et objektiv som f.eks er vidvinkel? Tenker i forhold til bilder i kirke eller steder hvor avstanden er veldig liten.

Har dere tips til andre objektiver som er viktige? Helst ikke så altfor dyre.
Legger også til at 6D bruker EF serien og ikke EF-S.

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har tenkt deg en zoom med det første, så vil jeg anbefale Sigma 35mm f/1.4 og Canon EF 85mm f/1.8.

Da har du en vidvinkel til gruppebilder og i kirken, 85mm er fin til portretter.

Når det gjelder zoomer, så bør du ta en titt på Tamron 24-70mm f/2.8.

Lenke til kommentar

Synes egentlig å fikle med fastobjektiver rundt den brennvidden er mer stressende å ødeleggende hvis man har en god 24-70 2,8.

En 24-70 2,8 er ikke noe problem å bruke under hele bryllupet... det finnes så klart gode alternativ og kombinasjoner men som førstegangs bryllupsfotograf er det fint å ikke tenke på objektivskifte.

50 mm blir litt trangt i mange situasjoner.

Lenke til kommentar

"Krev" å få gå på befaring i kirken og se for deg plassene du vil ta bilde av... 50mm er bra i mange situasjoner men man må nesten også ha med noe vidvinkel, helst i en zoom.

Uansett tror jeg at objektivbytte blir fort stressende i kirken... du får ikke lånt ett Canon hus i tillegg, fint å ha 2.

Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om bryllupsfotografering, men enig med Tomsi og Nasciboy at 24-70 er en anvendelig sak. Der får du både OK vidvinkel og et litt kort portrettobjektiv i et. Så har du bare råd til ett ekstra så er det et meget bra alternativ. Canon 28-135 er et ganske gammelt objektiv med litt dårlig lysstyrke og det var nok bedre på litt eldre hus med lavere oppløsning, men det har stabilistator og vil helt sikkert gi OK bilder. Personlig ville jeg (til tross for at jeg liker litt større brennviddeområde enn 24-70 gir) valgt Tamrons 24-70 F2.8 VC fremfor Canon 28-135 IS.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Har lagt merke til at 24-70 og 70-200 er gjengangere for bryllupsfotografer. 24-70 dekker fint vidvinkel, gruppeportretter osv, mens 70-200 dekker portretter av brudeparet og telearbeid når man står lengre bak i kirken eller ønsker et tett utsnitt av brudeparet. Litt tele er fint, så du ikke presses til å mose deg opp på brud og brudgom.

Lenke til kommentar

Canon 28-135 er et ganske gammelt objektiv med litt dårlig lysstyrke og det var nok bedre på litt eldre hus med lavere oppløsning,

Det er jeg helt enig i, hadde egentlig samme problem da jeg doblet oppløsningen ved kjøp av nytt kamera, måtte selge alle eldre objektiver siden de ikke ga god nok bildekvalitet lenger. Et så godt kamera som 6D burde påmonteres "ordentlig" objektiv for og få full utbytte av det.

Jeg bruker 70-200 "på 7D" veldig mye på sammenkomster og portretter utrolig bra objektiv serie. blir hovedfotograferingen utendørs vil nok 50mm holde lenge, men ville nok heller skaffet et objektiv med litt mer brennvidde en vidvinkel til den type fotografering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...