Gå til innhold

[Løst] Legge tv kabel langs gulvet?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Nettopp fått tilsendt en tv-kabel av canal digital. Den forrige kabelen var ikke orginal og fikk derfor et dårlig tv-signal. Brukte før en 10 m kabel. FIkk beskjed om at de ikke anbefalte den lengden da det kunne gjøre signalet svakere. Min forrige kabel var fra biltema. Da jeg snakket med kundeservice fikk jeg beskjed om at det anbefalte canal digital sine kabler, da disse var de eneste de kunne garantere et bra signal med.

Har nå plugget kabelen i, og har nå enderlig bra tv-signal. :)

Den forrige kablene fra biltema var 10 m. Måtte ha den lengden da den måtte rundt dørlisten. Kabelen jeg har nå er alt for kort. Den går ikke rundt dørlisten. Jeg kan ikke flytte tv heller. Kan jeg legge den langs gulvet? Finnes det en plastikk list jeg kan legge over kabelen så jeg ikke snubler i den? Døråpningen har ikke dørstokk:)

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV kabel...er det coax der er snakk om. Hvid det er tilfelle så er det som følger med i pakkene til canal digital den største drittkabelen du kan bruke. Kjøp en lengre kabel fra biltema eller jula og legg det skikklig langs vegg. Fungerer bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Kabelen ble lagt ordentlig rundt dørlisten. Ingen krappe bøyer på den gamle kabelen. :)

Står "PPC PERFECT FLEX" på kabelen jeg fikk tilsendt av canal digital.

I følge dama jeg snakka med på kundeservice vil en veldig lang kabel gi dårlig signal. Den jeg har nå er på 5 m. Skulle egentlig hatt en på 10m, men ville ikke ta sjangsen på å bestille i tilfelle det hadde vært dårlig bilde.

Stemmer det at det blir dårligere signal med en 10 m kabel? Hun anbefalte det ikke.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Kabelen ble lagt ordentlig rundt dørlisten. Ingen krappe bøyer på den gamle kabelen. :)

Står "PPC PERFECT FLEX" på kabelen jeg fikk tilsendt av canal digital.

I følge dama jeg snakka med på kundeservice vil en veldig lang kabel gi dårlig signal. Den jeg har nå er på 5 m. Skulle egentlig hatt en på 10m, men ville ikke ta sjangsen på å bestille i tilfelle det hadde vært dårlig bilde.

Stemmer det at det blir dårligere signal med en 10 m kabel? Hun anbefalte det ikke.

Det stemmer veldig bra at signalet blir dårlig ved bruk av en lang antennekabel. Det er ikke uten grunn at CD sier at det er slik. Jeg har selv jobbet for CD (kundeservice) og så og si alle problemer rundt signalfeil (hvor det ikke var storfeil i området) gjelder feil bruk av antennekabel. Noen hadde knekt de, andre hadde forstyrrende objekter i nærheten av kabelen (trådløse routere, trådløse telefoner, mikrobølgeovner osv.) og mange hadde enten en dårlig kabel eller en alt for lang kabel.

Det spiller stort sett ingen rolle hvor du får kabelen i fra, men det er meget viktig at den er godt nok skjermet. Kabler fra Biltema osv. hadde vi veldig mye dårlig erfaring med, så vi endte nesten alltid opp med å sende kabler fra vårt eget lager som vi vet er gode nok (jeg sier ikke at de er best, men de holder til 99% av befolkningen).

Signalet inn til hver enkelt kunde varierer pga. lengde fra forgrenerboks ute i hagen, så hvis du bor svært nært, og har ekstremt kort distanse så kan du sikkert gjøre som fyren over meg, men de aller fleste har ikke så bra signal.

Lenke til kommentar

Det stemmer veldig bra at signalet blir dårlig ved bruk av en lang antennekabel. Det er ikke uten grunn at CD sier at det er slik. Jeg har selv jobbet for CD (kundeservice) og så og si alle problemer rundt signalfeil (hvor det ikke var storfeil i området) gjelder feil bruk av antennekabel. Noen hadde knekt de, andre hadde forstyrrende objekter i nærheten av kabelen (trådløse routere, trådløse telefoner, mikrobølgeovner osv.) og mange hadde enten en dårlig kabel eller en alt for lang kabel.

Det spiller stort sett ingen rolle hvor du får kabelen i fra, men det er meget viktig at den er godt nok skjermet. Kabler fra Biltema osv. hadde vi veldig mye dårlig erfaring med, så vi endte nesten alltid opp med å sende kabler fra vårt eget lager som vi vet er gode nok (jeg sier ikke at de er best, men de holder til 99% av befolkningen).

Signalet inn til hver enkelt kunde varierer pga. lengde fra forgrenerboks ute i hagen, så hvis du bor svært nært, og har ekstremt kort distanse så kan du sikkert gjøre som fyren over meg, men de aller fleste har ikke så bra signal.

Kan bekrefte dette. Under studiene jobbet jeg for 2.linje teknisk (kundeservice) hos NGT, og når NGT tok over haugevis med borettslag som alle hadde coax så var det jammen ikke få kunder som hadde problemer fordi de selv hadde coax-kabler som så vidt hadde koppertverrsnitt større enn et hårstrå..

Lenke til kommentar

Har sett spesielt på coax brukt i sattelitt annlegg at dårlig termingering ofte er hovedgrunnen til dårlig signal, men selfølgelig vill jo en knekk kunne ødelegge signalet.

Men "tv kabel" og "canal digital" kan jo være både kabeltv og sattelitt tv. Og stort sett er coaxen for bruk til sattelitt bedre hos biltema enn den myke tynne dritt kabelen som følger med canal digital gjør det selv pakker for sattelitt.

Hvordan det er med Kabeltv vet jeg ikke, mulig dem bruker mykere kabel med tynnere leder og dårligere skjerming.

Personlig har jeg aldri hatt problemer med biltema coax, men det har jeg hatt når jeg har hjulpet venner og familie med slike gjør det selv pakker fra CD og Viasat.

Kabeltv fra f.eks Get har jeg hatt dårlig erfaring med, spesielt i hus med flere leiligheter der dem har brukt forgreningsbokser, typisk plass hvor signalet har blitt svekket...Trenger ikke være at største delen av problemet ligger mellom uttak og tv.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...