Lyngaas Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Heisann, Driver nå og diskuterer med Lier Fibernett om å få til en utbygging av fiber til huset vårt... Vi bor 500m fra nærmeste sentral, noe som for meg ikke er voldsomt langt -_- Vi har for tiden NGT med 5mbit inn og 0.13mbit inn, passe lusent altså Området vi bor i heter Tranby og hele byggefeltet har fiber utennom oss så det er greit bygd ut, vi bor innover en liten skogsvei, som sagt 500m fra sentralen... Det å grave hit er forholdsvis dyrt og derfor uaktuelt, men vi fikk foreslått av bekjente at det kunne være mulig å henge det i lyktestolpene, da dette ble foreslått for et år tilbake var det en stolpe for lite -_- utrolig å henge seg opp i slikt altså... Så nå har vi foreslått at vi skaffer og setter opp stolpen slik at den problemstillingen er ute av verden, de kan fortsatt ikke bygge ut hit og jeg er noe usikker på hvorfor de velger å være vrange? Kan det virkelig koste så mye å henge en kabel opp i disse lave stolpene for så å gjøre det arbeidet de uansett gjør når fiber skal legges inn i huset? De vil jo tjene rundt 1000-1500,- per måned, det må da være lønnsomt. Tenkte derfor at jeg skulle spørre her om noen kunne ha noen gunstige måter å argumentere for utbygging? Mvh, Lyngaas Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 tilby deg og betale 5000kr per måned. Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 tilby deg og betale 5000kr per måned. Morsom du ja Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Hvem eier stolpene som er der fra før? Mange stolpeeiere krever en løpende leie pr. år for å tillate andre å henge opp kabler der, i tillegg til kostnadene med monteringen (sistnevnte burde neppe ta mer enn max en dags arbeid for et arbeidslag på to-tre mann, altså ikke all verdens kostnad...), og disse faste ekstrakostnadene kan være en bremsekloss. Ellers kan du jo prøve å få noen i kommunen (teknisk etat, ordfører e.l.) på din side, eller et oppslag i media.. Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Vi eier mesteparten da de står på vår grunn(er et småbruk), for så at kommunen eier et par og deretter en god venn av min far(en lite gjerrig person). EDIT: Virker som Lier E-Verk eier disse stolpene, antar de ikke vil kreve leie fra sin egen avdeling? Endret 13. august 2016 av Lyngaas Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Kom i kontakt med dem i dag og fikk ett tilbud om bygging av Fiber på hele 40 000,-!! Er dette helt hinsides eller er det "verdt" det? De har en kraftstasjon noen hundre meter videre innover veien vår og vi vil da betale for halve jobben som de uansett måtte gjort om de skulle ha fiber til Stasjonen, høres det ut som en mulig argument for å senke prisen noe? Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Søk om tillatelse til å legge egen fiber bort til deres skap å deretter koble deg til som vanlig abonnement? Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Søk om tillatelse til å legge egen fiber bort til deres skap å deretter koble deg til som vanlig abonnement? Tydeligvis lite sjangs for å få noe slikt da det ikke bare er å grave eller henge opp disse ledningene i mastene :/ Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Spør om prisavslag hvis du graver selv? Da kan du jo bare leie en gravemaskin selv, få noen av de som jobber der til å gjøre det(sikt på de som ikke er så gamle og gjerne kan ta en kveldsjobb for litt ekstra grunker)? Blir mer brainstorming fra min side nå ;> Lenke til kommentar
Oyningen Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Det går an å legge de i lyktestolpene, men også dette er ganske så kostbart. Siden dette er kun til en husstand, og ikke for eks. 10. Så vil dette ta lang tid å tjene inn. Å legge fiber i bakken/asfalt er enda dyrere. For å illustrere dette, kan jeg fortelle att det er ca 10 personer i Norge som er sertifisert til å legge fiber i asfalt. Det eneste argumentet jeg kan komme på er viss område du bor i er et "område med vekst", altså et område flere kommer til å bosette seg i. En ting jeg ikke helt forstår er hvordan du ikke har mer en 5mbit inn og 0.13mbit ut når du bor 500 meter fra sentralen? Da må du jo ha bedt om den minste ADSL pakken? For de fleste internett leverandører leverer jo VDSL 20 Mb ned/20 Mb opp. Det er jo så godt som fiberhastighet og koster som regel halve prisen. Så hva er det du har nå? Hvor mye betaler du? Endret 22. august 2013 av Oyningen Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Regn ut hvor mye det vil koste før du så setter opp en langtidskontrakt. Dersom dette er lønnsomt først etter 5 år, sett opp en kontrakt for minimum 5 år. Jeg skjønner godt at de ikke ønsker å bygge ut når det er en risiko med tanke på lønnsomhet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Vanligvis koster det 3990,- å koble seg på for en enebolig - forutsatt en egeninnsats som består i at man gjør det meste av gravejobben selv. Så hva med å leie en mini-graver med smalskuffe ( http://maxrentmaskinutleie.no/maskinutleie/leie_minigraver/leie_1_8_tonns_minigraver/ ) og fikse den grøfta selv? Deretter legger man plastrør nedi og fyller igjen. Hull gjennom grunnmur/yttervegg må man også fikse selv, men det er en bagatell i denne sammenhengen. Når røret er på plass er det bare å bestille noen til å "blåse" glassfiberen inn gjennom røret og koble (sveise) det til i begge ender. (For min del var det 25m fra nærmeste 'skap'; jeg vet ikke om det er like enkelt med 500m ...) Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Det går an å legge de i lyktestolpene, men også dette er ganske så kostbart. Siden dette er kun til en husstand, og ikke for eks. 10. Så vil dette ta lang tid å tjene inn. Å legge fiber i bakken/asfalt er enda dyrere. For å illustrere dette, kan jeg fortelle att det er ca 10 personer i Norge som er sertifisert til å legge fiber i asfalt. Det eneste argumentet jeg kan komme på er viss område du bor i er et "område med vekst", altså et område flere kommer til å bosette seg i. En ting jeg ikke helt forstår er hvordan du ikke har mer en 5mbit inn og 0.13mbit ut når du bor 500 meter fra sentralen? Da må du jo ha bedt om den minste ADSL pakken? For de fleste internett leverandører leverer jo VDSL 20 Mb ned/20 Mb opp. Det er jo så godt som fiberhastighet og koster som regel halve prisen. Så hva er det du har nå? Hvor mye betaler du? Bor ca 3km fra nærmeste ADSL Sentral(Telenor Sin) men bare 500 fra den ny-lagde Fiber Sentralen Vi bor så og si i skauen så er ikke noe vekst her da dette er dyrkbar jord. MEN vi har jo Lier E-verk sin viktigste Kraftstasjon forbi huset vårt(snakk om 500m til) så det burde vel kunne brukes for å overtale? Endret 22. august 2013 av Lyngaas Lenke til kommentar
otl Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Er det lenge siden fiberen kom dit? Ble det ikke gitt noe tilbud da? Endret 22. august 2013 av otl Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Er det lenge siden fiberen kom dit? Ble det ikke gitt noe tilbud da? Fiberen ble lagt for rundt 5 år siden(tror jeg) og det ble aldri gitt noe tilbud. Eneste vi fikk var, "om" kraftstasjonen skal ha fiber så får dere... Er vel ikke akkurat OM de skal ha er vel heller NÅR, i den tid og alder vi lever i... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Så nå har vi foreslått at vi skaffer og setter opp stolpen slik at den problemstillingen er ute av verden, de kan fortsatt ikke bygge ut hit og jeg er noe usikker på hvorfor de velger å være vrange? Du er ikke alene! Telenor har samme holdning men de nekter samboer og meg å kobles opp mot kobbernettet her. Vi ligger mitt i et rimelig stort nabolag rett ved siden av en høyskole som her ganske heftig linje. Du får ha lykke til med å få fiber og jeg håper inderlig at du får det ute i skogen der! Lenke til kommentar
Oyningen Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Bor ca 3km fra nærmeste ADSL Sentral(Telenor Sin) men bare 500 fra den ny-lagde Fiber Sentralen Vi bor så og si i skauen så er ikke noe vekst her da dette er dyrkbar jord. MEN vi har jo Lier E-verk sin viktigste Kraftstasjon forbi huset vårt(snakk om 500m til) så det burde vel kunne brukes for å overtale? Snakk med Kraftstasjonen om de er interessert i fiber men selv om du bor 3 km unna sentralen, burde du få mer en 5Mb/s inn. Har bod på en øy milevis fra nermeste sentral, og har 10 Mb/s Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 MEN vi har jo Lier E-verk sin viktigste Kraftstasjon forbi huset vårt(snakk om 500m til) så det burde vel kunne brukes for å overtale? Ikke helt med på hva du legger i i ordet kraftstasjon, men hva i allverden skal den med fiber? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) hva med å kjøpe et par kvaderatmeter med eiendom nermere sentralen, bygge et lite treskur og få levert fiver der. deretter setter du opp leverandørens "fibermodem" på innsiden, for så å konvertere signalene til din egen fiber som du drar hjem til huset for så å konverte til banlig ethernet? noe alla noe slik: http://www.amazon.com/StarTech-com-Fiber-Ethernet-Converter-MCM110SC2/dp/B002Q0WMWQ Endret 6. september 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå