DavidFransn Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Ble ringt opp fra et "Skjult nummer" som sa at han kommer i fra Microsoft, og litt senere spurte jeg om de ville ha min kredittkortopplysning. Da sa de ja, "You are very smart, you should join nasa or something!" Og så la han på. 1 Lenke til kommentar
perhakon Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Microsoft support call scam er en klassiker, men i forrige uke var jeg borti en ny vri hvor en inder sa han ringte fra EU-kommisjonen og ville skrive en artikkel om noen prosjekter jeg jobber med. Etter en stund ville han ha meg til å skrive inn en URL i nettleseren min for å vise meg noe, men da jeg konfronterte ham med at dette var en vanlig måte å lage lurium på, var det "thank you, goodbye sir" ganske kjapt. Personlig tilpasset email-spam blir det jo bare mer og mer av, men jeg lurer på hvor vanlig det er blitt med slike skreddersydde svindelforsøk over telefon? Bruker en svindler 2 minutter på å lage en profil over personen/bedriften man ringer til vil nok sannsynligheten for å lykkes øke betraktelig. Les hele historien her: http://infosec.sintef.no/informasjonssikkerhet/2013/08/bondefangeri-over-telefon/ Lenke til kommentar
Fred H Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Artig artikkel. Det vile jo vært artig om dere fulgte opp med en historie om hvem som stod bak. Lenke til kommentar
dmbardal Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Fantastisk. En av de artiklene jeg faktisk har storkost meg med. Men virkelig.. Er det ~1000 lettlurte folk hver dag som går på dette? De aller fleste av de som kommenterer og\eller leser artikkelen hadde nok bare ledd pent, men alikevel. Likte vrien der det ble skrevet XXXX-XXXX. Flott jobbet! 1 Lenke til kommentar
C.. Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Synes tallet var overraskende høyt jeg også med folk som går på dette, men når jeg tenker meg om så hadde nok for eksempel min bestemor mest sannsynlig gått rett på. Gamle folk er jo gjevt over redde for å bruke PC med tanke på å gjøre noe feil så hvis de da får en telefon hvor de får fortalt at PCen et proppet full med virus ser jeg for meg at de ikke er vonde å be.. Lenke til kommentar
www.twitter.com/teknoteket Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hva med å kontakte de? Whois på tec365? http://who.godaddy.com/whois.aspx?domain=tec365.net&prog_id=GoDaddy Kunne vært morsomt 1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Haha, kjempebra artikkel! Bør prøve å få VG til å publisere denne artikkelen kanskje, så blir det større bevissthet rundt det her. Den i redaksjonen som snakker har forresten veldig bra engelsk. Bodd i USA eller noe? 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Haha, kjempebra artikkel! Bør prøve å få VG til å publisere denne artikkelen kanskje, så blir det større bevissthet rundt det her. Den i redaksjonen som snakker har forresten veldig bra engelsk. Bodd i USA eller noe? Dette er ikke en dum idè egentlig. Dersom det ikke regnes som fy-fy å dele dele kilder og artikler med andre nyhetsorganisasjoner (av konkurransehennsyn?) så er nok dette veldig fort noe som en større avis kunne tenke seg å snappe opp. Storyen er jo egentlig litt av et gullkorn med tanke på at HW fikk full video av hele prosessen. Det er interessant og relevant for de fleste, siden mange sikkert har fått en slik samtale selv på et eller annet tidspunkt eller ihvertfall kjenner noen som har, og andre vil vekke interesse for artikkelen rent utifra hvor frekke disse folka er. En god public service announcement ville det også være. "Alle" vet man ikke skal åpne vedlegg i spam-eposter nå om dagen, men nå er det visst på tide å trene folk til å være obs på tilsvarende svindelvarianter på telefon også. Bedre bevissthet over problemet i befolningen generellt er den eneste permanente løsningen på slike problem som regel. -Stigma 1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Dette er ikke en dum idè egentlig. Dersom det ikke regnes som fy-fy å dele dele kilder og artikler med andre nyhetsorganisasjoner (av konkurransehennsyn?) så er nok dette veldig fort noe som en større avis kunne tenke seg å snappe opp. Storyen er jo egentlig litt av et gullkorn med tanke på at HW fikk full video av hele prosessen. -Stigma Med tanke på at HW har en avtale med VG allerede hvor de deler artikler med jevne mellomrom så burde ikke det være noe problem. Gjelder bare å finne en vinkling som appellerer til den jevne VG-leser. Lenke til kommentar
Andrelaur Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hvis du har lyst til å kødde max med dem, installer programmet og rett før de skal ta kontroll over pcen setter du i gang et autoclicker-program med 20ms intervall på høyreklikk og se på mens de strever med å manøvrere et operativsystem som manisk klikker høyre musetast 50 ganger i sekundet 5 Lenke til kommentar
MrMamen Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Jeg tviler sterkt på at han egentlig er så ærlig og innrømmer at han "scammer", det er nok heller det at han tror du spør "Are you SCANNING me?" Naturligvis svarar han JA! Lenke til kommentar
BonBattery Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 ærlig svindler at han scammer deg...SÅ fortsetter han? dagens, det man kaller "yrkes" stolthet blant svindlere? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Jeg ble oppringt 05:01 en tidlig morgen et par uker siden. Jeg var skikkelig groggy i både hodet og stemmen, så det tok en del sekunder for meg å prosessere hva som foregikk. Jeg er tredjelinje for kritisk support av noen tjenester på jobb, så min første antakelse var at dette var fra Pagerduty, Akamai, Rackspace eller tilsvarende fra utlandet. Han presenterte seg med navn, firma og tittel, jeg svarte tilbake med navn, firma og tittel og vi var generelt sett veldig profesjonelle begge to. Når han så nevnte at det var problemer med en datamaskin så tenkte jeg med en gang på en av de ~80 serverne omkring i verden jeg har tilgang til, men så ble ord som "virus" og muligens "Windows" nevnt og etter et par sekunder med at jeg ikke forsto noe la jeg sammen to og to og kom frem til at dette var en call center scammer. Jeg sa enkelt og greit at «I'm sorry, my computer runs Linux, not Windows, you must be mistaken» og han svarte «Is that so, Sir? You must be right, have a good day, good bye» og la på. Bortsett fra at han ringte på et ugudelig tidspunkt var det helt greit. Endret 23. august 2013 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Nils Albring Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hei, jeg er bosatt i England og har hatt denne gjøken på tråden mist seks ganger de siste par månedene! Det var også nøyaktig den samme stemmen ("Neil"). Like moro hver gang! Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 http://www.aftenposten.no/digital/Slik-ble-de-forsokt-lurt--7288710.html Ser man det. Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Link sendt til min far, som ba meg huske å installere Facebook da jeg var hjemme sist og formaterte pcen hans. Vi kan le av dette, men det er en grunn til at de gjør dette; Fordi det funker. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 please si det er mulig å hente ut ip`en til den TW runda... Ja, det ligger i TW loggen Lenke til kommentar
Stonescar Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Herlig artikkel:) Skal dra en sånn,neste gang Jehovas kommer på døra! Lenke til kommentar
baguett Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 haha, de ringte meg forrige uke, jeg ba dem lære seg engelsk og la på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå