yoshi-yoshi Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. Var 10 klasse vanskeligere eller Vg1 studiespesialisering? 2. Var du i stress? 3. Hadde dere MASSE lekser? 4. Måtte du samarbeide mye med din klasse eller var det mye samarbeiding på timen? O: 5. Likte du å være der eller angrer du det? 6. Var det mange eksamen, test, lekser osv..? 7. Hadde du noe tid i fritide? 8. Hva fikk du i 10 og vg1 studiespesialisering... snitt? 9. Var ENGELSK; NORSK, MATTE VANSKELIG eller noe andre dere synes som var/er vanskelig? Hvordan var det på gymmen...døde dere nesten eller? 10. hva slags videregående gikk du? du kan gjerne fortelle de negative og positive. takk Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. På mange måter ja.2. Ikke veldig, til tider når det var mange prøver på en gang.3. Ikke veldig mye. Mer prøver enn lekser.4. Sjelden man gikk 2 og 2, men det hendte. Passe blanding.5. Likte det, det var nødvendig å gå studiespes for min del. Siden jeg ikke visste hva jeg ville bli og visste jeg ville bli noe annet enn elektriker, snekker etc.6. En del prøver, men det går i bølger. Ikke så mye lekser.7. Jada, massevis.8. I 10. klasse fikk jeg 4,7 eller 4,6 tror jeg. I VG1 på vgs. fikk jeg noe av det samme, litt lavere tror jeg.9. Ikke spesielt vanskelig, man går jo opp et hakk fra ungdomsskolen, men nja. Ikke sånn supervanskelig. Gymmen kom veldig an på læreren. Vi hadde forskjellig gymlærer 1. 2. og 3. Var heldig 1. og 2. men hun i 3. var mest opptatt av løping og mye 2k og 7k-løping, noe som jeg fant kjedelig.10. Skeisvang videregående skole heter den. Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. Var 10 klasse vanskeligere eller Vg1 studiespesialisering? 2. Var du i stress? 3. Hadde dere MASSE lekser? 4. Måtte du samarbeide mye med din klasse eller var det mye samarbeiding på timen? O: 5. Likte du å være der eller angrer du det? 6. Var det mange eksamen, test, lekser osv..? 7. Hadde du noe tid i fritide? 8. Hva fikk du i 10 og vg1 studiespesialisering... snitt? 9. Var ENGELSK; NORSK, MATTE VANSKELIG eller noe andre dere synes som var/er vanskelig? Hvordan var det på gymmen...døde dere nesten eller? 10. hva slags videregående gikk du? du kan gjerne fortelle de negative og positive. takk 1. Etter min mening var vg1 en del vanskeligere enn 10. klasse. Men dette kommer blant annet litt an på hvilken matte du velger (p-matte er nesten ungdomsskolematte), og om du fortsetter på et høyere nivå på fransk/tysk eller om du starter med blanke ark med språk på laveste nivå. Jeg opplevde at jeg måtte jobbe mer for å få de samme karakterene som jeg fikk på ungdomsskolen. 2. Ja, men det skal sies at jeg var over gjennomsnittet seriøs med skolen, og behøvde gode karakterer for å komme inn på studiet jeg ønsket. 3. Lekser; kommer helt an på læreren, og hvor effektiv du er i timene. du må jo selvfølgelig lese til prøver og forberede fremlegg, men ellers er det opp til deg hvor dypt du vil gå inn i stoffet. 4. i enkelte fag, blant annet samfunnsfag, var det mye gruppearbeid, noe som kostet meg dyrt når vi fikk en gruppevurdering. Men de fleste fag hadde i hovedsak individuelt arbeid. 5. Angrer ikke på valg av studiespesialisering. 6. på vår skole ble det satt opp en liste over tidspunkter for alle prøver for hele semesteret, slik at det ikke ble for mange prøver i løpet av uka. Som regel 2 prøver og 1 muntlig fremlegg pr uke. 7. hvor mye fritid man har er helt opp til en selv, som sagt brukte jeg mye tid på skolearbeid for å få gode karakterer 8. hadde omtrent 5,1 i snitt både i 10. klassen og på vg1, men jobbet mer på vg1. 9. Synes engelsk var greit, men de krevde mer i norsk, blant annet skrev vi mye mer seriøse faglige tekster. matte var litt vanskelig siden jeg hadde T-matte, men P-matte er bare en liten utvidelse av ungdomsskolematte. 10. gikk på kongsbakken vgs i tromsø Lenke til kommentar
Madr1dista Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. Lettere for min del. 2. Nei. 3. Nei, tvert imot. 4. Var litt samarbeiding i blant. 5. Likte det. Kunne absolutt ikke tenke meg å gå yrkesfag. 6. Nei. 7. Hadde mye fritid, ja. Fikk tid til både jobb, trening (nesten hver dag etter skolen) og masse spilling. 8. Fikk 4,1 i 10. og 5,3 vg1 (avgangsfag). 9. Nei. Gymmen var ikke særlig hard, men det kommer vel an på hvilken lærer man har. Høres kanskje ut som om skolen min var veldig lett, men det mente ikke de andre jeg gikk sammen med. Har vel noe med at ungdomsskolen var hardere enn gjennomsnittet, for jeg føler ikke at jeg tok skolen mer seriøst da jeg begynte på videregående. Må også si at jeg syns barneskolen var mer stress enn ungdomsskolen og videregående med tanke på lekser, prøver, framføringer osv. Blir bare lettere og lettere det her. Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. Ja, helt klart, men om du setter inn et ekstra gir så skal det gå veldig fint. For min del så var det ikke noe vanskelig i det hele tatt, og gikk opp i snitt fra 10.klasse. 2. I starten var det ganske mye stress ja. Det var blant annet mange flere bøker, større pensum og ikke minst ørten millioner klasserom som det er umulig å finne frem til de første dagene. 3. På min skole har vi så og si ingen lekser, faktisk mindre enn på ungdomsskolen. 4. Njaa, foretrekker å arbeide for meg selv, ettersom det er det som fungerer best for meg. Skulle det likevel dukke opp noe jeg ikke fikk til så henvendte jeg meg til mine klassekamerater, ja. 5. Liker meg på studiespesialisering jeg. Alle er mer voksne, miljøet er bra og ikke minst er det minimalt med snus, røyksnipper og energidrikker slengt rundt om på vegger, gulv osv. i motsetning til folka over på yrkesskolen. 6. Nå går jeg bare på VG2, men jeg var en av de heldige som ikke kom opp i eksamen i VG1, verken muntlig eller skriftlig. Prøver/tester har vi en god del av, men det må man jo ha også. Som sagt så har vi svært lite lekser. 7. Jepp! Gjør du det bra på skolen så slipper du å gjøre stort hjemme. 8. Fikk 5 i snitt på vitnemålet i 10. klasse, men fikk 5,1 i snitt på VG1. 9. Engelsk og norsk var ikke noe spesielt vanskelig(ganske likt som på ungdomsskolen egentlig, hvertfall på vår skole). Matte derimot måtte jeg jobbe en god del ekstra med, og gikk til slutt gikk fornøyd ut fra VG1 med karakteren 5 i T-matematikk, en god forbedring fra 4 på ungdomsskolen. Om gymmen er slitsom eller ikke kommer helt an på hvilken lærer du har. Min lærer var av den snillere typen og vi fikk ofte bestemme selv hva vi ville drive på med(fikk f.eks velge mellom volleyball, fotball og basketball). 10. Går på Stord VGS, VG2. Lenke til kommentar
Fredtu24 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. Vg1 var så vidt vanskeligere, lærerne krevde mye mer fra elevene men alt var overkommelig. 2. Ja, siste halvåret var utrolig stressende for min del. 3. Nei, men det er opp til deg, man burde gjøre leksene som man er bedt til å gjøre men tiden før prøven som avgjør alt! 4. Nei, var i gruppe med andre når arbeidet skulle vurderes "godkjent/ikke godkjent" ellers ba jeg alltid læreren om jeg kunne jobbe alene . 5. Likte det. 6. Nei, problemet oppstår i mai/april når man har 4-3 viktige og avgjørende prøver samme uke, ellers ikke noe spesielt. 7.Hadde mye tid men var/er lat som f**n etter skolen. 8. 5,3 i tiende og 5,7 (avgangsfagene) 9. Brydde meg utrolig lite om norsk og gym, men matte er matte, engelsk var interessant men overraskende lettere 10.Studiespesialisering(?) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) 1. Var 10 klasse vanskeligere eller Vg1 studiespesialisering? 10. klasse var vanskeligere. 2. Var du i stress? Nei. 3. Hadde dere MASSE lekser? Nei, og hvis det var lekser så sjekket læreren aldri om vi gjorde det. 4. Måtte du samarbeide mye med din klasse eller var det mye samarbeiding på timen? O: Ja, det var mye gruppearbeid. 5. Likte du å være der eller angrer du det? Angret. Kjedelig skole med masse kjedelige folk. 6. Var det mange eksamen, test, lekser osv..? Bare fem stk kom opp i eksamen i vg1 i min klasse. Alle kommer opp i ett fag i vg2, enten skriftlig eller muntlig, og du kommer opp i fire fag (inkl. norsk) i vg3. Det var ganske mange prøver og tester. I blant hadde jeg tre-fire prøver i uka, men heldigvis kommer de ikke på samme dag, fordi skolen har regler som forbyr det. Andre var så uheldige og har hatt fem prøver i uka flere ganger gjennom vgs. 7. Hadde du noe tid i fritide? Ja, hadde så mye fritid at jeg hadde en deltidsjobb der jeg jobbet 3/2 ganger i uken og hver fjerde søndag. 8. Hva fikk du i 10 og vg1 studiespesialisering... snitt? i 10. fikk jeg 4.9, og i vg1 fikk jeg 4.3, fordi jeg jobbet ikke noe særlig med fagene. Du burde jobbe mye i vg1, fordi det er veldig få fag som er avsluttende, i tillegg er det lett å få høye karakterer i de fagene du har. Jeg var så dum som ikke gjorde noen innsats i første. 9. Var ENGELSK; NORSK, MATTE VANSKELIG eller noe andre dere synes som var/er vanskelig? Hvordan var det på gymmen...døde dere nesten eller? Engelsk var ikke vanskelig, men jeg fikk ikke så gode karakterer fordi jeg deltok aldri i timen og læreren mislikte meg. Norsk er ikke avgjørende i første, så det trenger du ikke å fokusere på. Matte (1T) var heller ikke vanskelig. Gymmen i vg1 var dødelig ift. 10. klasse. Gjennom hele ungdomsskolen hadde jeg lett gym som bestod av ballspill og andre leker. Det eneste som var hardt var den testen der vi løp 12 runder rundt 400 metern, bortsett fra det var ikke noe hardt. I vg1 hadde vi utallige gymtester som hadde svært høye krav ift. andre skoler i samme by. Vi hadde styrketester og kondisjonstester. Det var en vanskelig overgang fra 10. til vg1. Men jeg endte opp med å få 5 i gym fordi jeg hadde gode presentasjoner (pga. progresjon) hos mange av testene i slutten av vg3 som gjorde at jeg gikk opp fra stabil 4 til 5. Men det varierer veldig hvilken lærer du får og skole du går på. 10. hva slags videregående gikk du? En i Oslo. Endret 21. august 2013 av Mladic Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. Nivået på vg1 er kanskje noe høyere. Dersom du greier deg fint på i 10. klasse går det som oftest bra på vgs. 2. I perioder med mye prøver og innleveringer, ja. 3. Nei, men en del frivillig arbeid. 4. Mest individuell jobbing. Det hendte det var gruppearbeid, men det var heldigvis sjeldent! 5. Likte meg ganske godt. 6. 2 prøver i hvert fag i hver termin ca. Går i rykk napp. Max 1 eksamen. Tror 20% kommer opp. 7. Ja. 8. 10. klasse: 5.8, vg1: 5.8 (avgangs) 9. Ikke spesielt vanskelige. Gymmen gikk helt fint. Den var til og med noe lettere enn 10. mener jeg. 10. Studspess. Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 1. Var 10 klasse vanskeligere eller Vg1 studiespesialisering?Jeg tok vg1 som 19-åring og syntes derfor det var veldig lett. Husker ikke helt hva jeg syntes om 10. klasse. 2. Var du i stress?Nei 3. Hadde dere MASSE lekser?Nei. Jeg gjorde aldri lekser. Kun nok til å snike meg unna anmerkninger (fikk én på tre år), men det meste rakk jeg å gjøre unna i timene på skolen da jeg var svært effektiv og unngikk å henge på Facebook. 4. Måtte du samarbeide mye med din klasse eller var det mye samarbeiding på timen? O:Ja, alt for mye. Jeg ville jobbe alene med alt, men fikk ikke lov. 5. Likte du å være der eller angrer du det?Jeg likte meg ikke så veldig godt de to første årene. Hadde nesten ingen venner og fagene var enkle og kjedelige, men jeg angrer selvfølgelig ikke. Jeg fikk noen gode venner siste året og nå kan jeg gå på universitetet. 6. Var det mange eksamen, test, lekser osv..?Litt for mange heldagsprøver. Lite lekser. Ble vel seks eksamener til sammen på tre år. 7. Hadde du noe tid i fritide?Jeg gjorde så og si ingen lekser hjemme. Hadde alltid fri. Jeg leste litt til eksamen da. 8. Hva fikk du i 10 og vg1 studiespesialisering... snitt?Snitt 10. klasse: 3.2Snitt 1. vgs: 5.8 9. Var ENGELSK; NORSK, MATTE VANSKELIG eller noe andre dere synes som var/er vanskelig? Hvordan var det på gymmen...døde dere nesten eller?Gym tok jeg som privatist. Resten var kjedelig, men lett. Lenke til kommentar
olsenpia Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 1. Var 10 klasse vanskeligere eller Vg1 studiespesialisering? - 10. klasse er bare barnemat i forhold til vg1 studiespesialisering. Matten i 10. er imidlertid vanskeligere enn P matte på studiespesialisering. 2. Var du i stress? - Til tider, ja. 3. Hadde dere MASSE lekser?- En del, da særlig i naturfag og matte (første året). Vi hadde også veldig mye innleveringer og mange prøver. 4. Måtte du samarbeide mye med din klasse eller var det mye samarbeiding på timen? O:- Vi hadde en del gruppearbeid, ja. For eksempel måtte vi flere ganger ha framføring to og to eller tre og tre. Av og til hadde vi også innleveringer vi skulle samarbeide om, og vi fikk felles karakter. 5. Likte du å være der eller angrer du det?- Selv om det kunne være tungt, angrer jeg ikke på at jeg valgte studiespesialisering. 6. Var det mange eksamen, test, lekser osv..? 7. Hadde du noe tid i fritide?- Ja, bare man prioriterer riktig så får man stor sett god til å være med venner og drive på med andre, ikke-skolerelaterte ting. 8. Hva fikk du i 10 og vg1 studiespesialisering... snitt? - I 10. ga jeg litt faen, spesielt på slutten. Fikk 4,9 i snitt. På vg1 studiespesialisering fikk jeg 5,3 i snitt. 9. Var ENGELSK; NORSK, MATTE VANSKELIG eller noe andre dere synes som var/er vanskelig? Hvordan var det på gymmen...døde dere nesten eller? - Det er nok ganske individuelt hva en synes er vanskelig. Selv har jeg alltid syntes at engelsk er et kjedelig fag, men fikk likevel 5 skriftlig og 6 muntlig. Matten (P matte) var lekende lett, og jeg fikk stort sett 6ere på prøvene. Norsk har alltid vært mitt favorittfag, så det sleit jeg ikke med. Gym var litt kjedeligere enn på ungdomsskolen, siden det er mer teori, men det var ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 1. Var 10 klasse vanskeligere eller Vg1 studiespesialisering? 2. Var du i stress? 3. Hadde dere MASSE lekser? 4. Måtte du samarbeide mye med din klasse eller var det mye samarbeiding på timen? O: 5. Likte du å være der eller angrer du det? 6. Var det mange eksamen, test, lekser osv..? 7. Hadde du noe tid i fritide? 8. Hva fikk du i 10 og vg1 studiespesialisering... snitt? 9. Var ENGELSK; NORSK, MATTE VANSKELIG eller noe andre dere synes som var/er vanskelig? Hvordan var det på gymmen...døde dere nesten eller? 10. hva slags videregående gikk du? du kan gjerne fortelle de negative og positive. takk 1. Nei. Færre bullshitfag på VG1. Musikk og Kunst og håndtverk forsvant. 2. Nei, i alle fall ikkje med tanke på akademiske resultat. 3. Nei. I alle fall ikkje no som eg samanliknar det med siving på NTNU. 4. Nei. 5. Ja. 6. Ingen nemneverdige forskjellar. 7. Ja. 8. 5,3 frå ungdomsskulen. 6,0 på VG1. 9. Nei, ingen vanskelege fag. Kroppsøving er ikkje avsluttande før VG3, så du gjer akkurat det du vil i dei timane. 10. Studiespesialiserande. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå