Gå til innhold

Går ikke ned i vekt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 15 år, jeg har hatt skikkelig dårlig kosthold og brydde meg ikke om helsa tidligere. Jeg spiste bare nugatti på loff hele tiden, drakk cola og pepsi max, satt å spillte hele tiden. jeg lagde frysepizza til middag og spiste kebab hele tiden, var alltid tynn som bare det uansett. Men når jeg begynte å komme i alder av 14 ca så gikk jeg plutselig så fort opp i vekt at det nesten kom som et sjokk. jeg veide 50 kg et par måneder senere veide jeg rundt 70 kg, er 1.78 høy, rundt der hvertfall.

Så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det, jeg spiller aktivt fotball 3 ganger i uka, micoachen min viser at hver trening har jeg jogga/løpt 5 - 8 km som oftest.

Jeg spiser aldri nugatti lenger, spiser mest grovt brød, jogger innimellom i tilegg til trening, spiser mindre og drikker aldri brus eller noe sukkerdrikk eller sukkerfri drikk. spiser bra etter trening, etter skole lager jeg ikke nudler, pizza eller spiser kebab jeg lager meg kanskje en kyllingsalat.

Men så til saken, jeg har bare gått saktere opp i vekt etter jeg skjerpa meg, vet jeg kanskje vokser osv, men ser ikke noe forskjell heller, virker bare helt meningsløst. Veit ikke hvorfor det ikke hjelper eller om jeg gidder å holde på mer. Har holdt på i sikkert 7 mnder nå.

Det her ble rotete skrevet, men hadde dårlig tid :/

takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er 1,78 er ikke 70 i nærheten av overvekt engang.

Under vekst mener jeg å huske at de to siste sifrene i høyden skulle tilsvare vekt. Dermed er du faktisk 8kg for lett :eek:

Uansett så kan det fort være muskelmasse du legger på deg, og det hadde vel vært for jævlig om det var det som skjedde? ;)

Lenke til kommentar

Du er i en alder hvor du ikke skal tenke på vekta. Ta bilder av deg selv med jevne mellomrom slik at du får et objektivt mål på utviklingen av fettprosent/magemål osv. (å bruke målebånd vet jeg dog ikke om er så lurt da du sannsynligvis vokser noe uansett, slik at økt midjemål i den alderen ikke nødvendigvis er et problem) og sørg for å passe på at du ikke blir veldig tykk/lubben. Litt valpefett må du muligens leve med (noen er mer disponert for det enn andre), men så lenge du er aktiv og holder deg unna drittmat-fråtsing så kommer du sannsynligvis ikke til å bli såpass tykk at det er et problem.

Når du er ferdig utvokst kan du begynne å bruke vekt som et mål (selv om det til dels er noget unøyaktig, i alle fall for de som ikke er veldig store), men i den alderen du er i nå er det ikke noe du bør fokusere på.

Edit: Til sist kan jeg på det varmeste anbefale å begynne å løfte vekter i tillegg til fotballtreningen. Det bør gjøres under kyndig veiledning når du er såpas ung, og det en del sentre har jo 16års aldersgrense selv for de med tillatelse fra foreldre, men det er i alle fall verdt en tanke om du ønsker å holde deg i form.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er nok ikke så veldig nøyaktig vekt eller høyde, lenge siden jeg har sjekka høyden og vekta, men tenkte det var noe i den duren. Men jeg er ihvertfall overvektig i en viss grad, veldig lubben og mannepuppene begynner å spire ut :p

Jeg har ikke lyst til å slanke meg liksom, bare trene og få bedre kosthold og være aktiv og samtidig få stramma meg opp litt, men det føles ikke som det skjer.

Som du nevnte doofen kan det jo være det, men tviler sterkt, ser ikke at jeg har stramma meg opp i det hele tatt, er ganske demotiverende

Lenke til kommentar

Om du har mye fett på kroppen så har du åpenbart lite muskelmasse. Du er i vekst og kan dra nytte av alle de naturlige veksthormonene som herjer i kroppen akkurat nå og til du er 17-18.

Jeg ville tatt den muligheten for alt den er verdt til å trene styrke...

Lenke til kommentar

For det første syns jeg ikke du skal tenke så mye på vekt / slanking / kalorier i seg selv, da du faktisk bare er 15 år. Men selvfølgelig, føler du deg ukomfortabel med hvordan du ser ut idag kan du selvfølgelig gjøre noe med det. Det første jeg ville gjort er som andre foreslår, begynne med litt styrketrening. Føler du fortsatt at magen fortsetter å bli større, og du fortsatt legger på deg fett, kan du bare forsøke å spise litt mindre, ha på litt mindre dressing på maten osv. Jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen; ikke tell kalorier og ikke fokuser altfor mye på kosthold, men prøv deg heller frem. Du vokser, og det er trossalt bedre å spise litt for mye av det sunne, enn litt for lite.

Lenke til kommentar

Ingen vits i å spise i underskudd i din alder. Du er så proppfull av veksthormoner og testosteron at å ta steroider blir helt unødvendig. Noen av de aller mest imponerende transformasjonene jeg har sett, har vært av tenåringer som tar godt i bruk voksetiden sin, og spiser relativt sunt uten å tenke på vekta.

Begynn på treningssenter, få deg et godt program (omså av noen her) og spis godt, så jevner alt seg ut raskere enn du tror.

Lenke til kommentar

Ingen vits i å spise i underskudd i din alder. Du er så proppfull av veksthormoner og testosteron at å ta steroider blir helt unødvendig. Noen av de aller mest imponerende transformasjonene jeg har sett, har vært av tenåringer som tar godt i bruk voksetiden sin, og spiser relativt sunt uten å tenke på vekta.

Begynn på treningssenter, få deg et godt program (omså av noen her) og spis godt, så jevner alt seg ut raskere enn du tror.

Det er da ingen som i det hele tatt har nevnt steroider her, så ser ikke helt hvorfor det er et tema engang..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...