Hondaen Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Dette er litt tull det er batteriets temperatur som avgjør ladespenningen man skal bruke , ikke en bestemt volt . Greit som en grunnregel men det er ingen konstant , er temperaturen på -1 grader kan man lade med mere volt for og topplade batteriet . Disse innstruksjonene ble laget for 22-25 grader , aviker tempen fra dette aviker også ladespenningen fra en inteligent lader . Det er litt tull ? Avviker temperaturen mer enn +- 5 grader fra den nominelle temperatur på +20 grader cel. så anbefales temperatur korrigert lading. Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 har ikke rukket å lest alle innleggene.. menne har tenkt på det samme selv.. men med kontaktor osv.. laget noe lignende backup system på gk elektro (var mye innom de sondre sidene du posta i første post :wink: ) der kobla vi slik at det var to ledere inn til en fks strømforsyning.. den ene lederen kom fra ett batteri, den andre fra strømnettet.. fiksa det slik at strømnettet kobla inn kontaktoren slik at den holdes inn av strømmen av strømnettet. Da kommer altså strømmen fra veggen.. men med engang strømmen fra strømnettet forsvinner, vil ikke strømnettet holde inn kontaktoren lenger, å den faller tilbake, og leder strøm fra batteriet. kan vise det med en enkel tegning: spurte også læreren vi hadde i digital elektronikk om hva som skjedde når kontaktoren slo seg over, om det ville være strøm borte en stund.. men det fikses lett ved å legge over en kondensator som leverer strøm i de milisekundene det tar for kontaktoren å slå seg over. vanskelig å forklare dette uten tegning osv.. men håper dere forsto litt av hva jeg tenkte på.. man kan også legge inn tidsrele osv som setter igang fks agregat etter en stund.. men det blir ett annet prosjekt Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Dette er litt tull det er batteriets temperatur som avgjør ladespenningen man skal bruke , ikke en bestemt volt . Greit som en grunnregel men det er ingen konstant , er temperaturen på -1 grader kan man lade med mere volt for og topplade batteriet . Disse innstruksjonene ble laget for 22-25 grader , aviker tempen fra dette aviker også ladespenningen fra en inteligent lader . Det er litt tull ? Avviker temperaturen mer enn +- 5 grader fra den nominelle temperatur på +20 grader cel. så anbefales temperatur korrigert lading. Vet at man trenger temperatur korrigert lading , alle biler skulle hatt det. Det fleste lader bare max 70% med en god lader , jeg har kjøpt tempraturstyrt til min bil pga stor stereo . Da trengte jeg all effekt jeg kunne få , hadde ikke 30% og kaste bort. Ser at du har god peiling på dette Hondaen , har mesteparten av min kunskap fra samtaler med Ladac som har vert bejelpelige med og anbefalle lading til min bil . Trådstarter skrev at han skulle ha dette ute Ikke så mange som tenker på batteri temp. Bruker foresten alltid gel batterier , har hatt det ene i 5 år så jeg vil si at de har lang levetid . Lenke til kommentar
frodeko Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Har dimensjonert og montert en del back-up anlegg på kraftstasjoner rundt omkring i landet, pluss en del UPS-er på forskjellig dataanlegg, og kan ikke annet enn å bøye meg i støvet, Hondaen har rett!! Bare en par småting: -Optimal ladetemp for et bly-syre batteri er 7 grader Celcius -Optima-batteriene til Sønnak er følsom for ristelser og bevegelser generelt pga det tynne blyet (erfaringsmessig, har hugd en del skrotbatterier, og flesteparten lider av det samme) -All konstruksjon som inbefatter spenninger over 50V må nemko-godkjennes, dvs, brenner huhset pga din hjemmebygde effektforsterker, er det byebye forsikring! -For at en UPS skal være noenlunde effektiv, dvs med >0,6 effektivitet, bør du bruke switch-mode-teknikk, og batteribanken bør ha en spenning på over 200 volt (dette pga inverteren) -Likespenning på over 100V er vondt! -Likespenning på 200V er LIVSFARLIG, tro meg, har følt det på kroppen og det er lite kurant når du henger fast og ikke kommmer deg løs! -Ventilerte Bly-Syre-batteri blir den billigste løsningen, men en UPS kjøpt i butikk blir MYE billigere og tryggere! -Gel-batteri tørker fort ut og er veldig dyre (erfaringsmessig) -Lut-batteri holder livet ut, men krever flere celler (1,2V/celle) enn vanlig syre-batteri og er livsfarlig å håndtere. (Får du tak i slike er de perfekte å ha på hytta da de ikke vil fryse når de er utladet, et bly-syre batteri vil fryse ved få minusgrader hvis det er utladet; og det er da 100% ødelagt! -Ladac har elendige ladere, Mascot er dyrere, men er den eneste laderen som kan gjenopplive overutladede batteri (ladac har ødelagt mangt et bilbatteri her til lands). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå