Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 Hei. Etter ca 250 mil, så har mine felger begynt å få litt kast... Hvor mye kast skal det til før man må rette de opp? Burde jeg få XXL til å rette de opp eller må jeg få gjort det selv hos andre? Er det mye hokus pokus å gjøre dette selv? Nye hjul vill bli kjøpt til vinteren... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 Hør med XXL - det kan ikke ta lang tid for dem som kan det. Jeg og noen venner fikset dette selv da vi var 14-15 (en av fedrene hadde utstyr og kom med rask forklaring) - vi brukte rundt en time inklusive klovnerier og forklaring. En som kan det bruker sikkert ikke mer enn 10 minutt... Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Kanskje denne videoen hjelper? Søk etter "wheel truing" vist du synes denne videoen er for lang. Endret 21. august 2013 av TheOats Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 Hør med XXL - det kan ikke ta lang tid for dem som kan det. Jeg og noen venner fikset dette selv da vi var 14-15 (en av fedrene hadde utstyr og kom med rask forklaring) - vi brukte rundt en time inklusive klovnerier og forklaring. En som kan det bruker sikkert ikke mer enn 10 minutt... Jeg er sånn passelig dreven,og retting er en ting,hjulet skal også ha riktig spenn i eikene og ett par andre ting. Så bare å rette det sånn passe funker ikke alltid. Ett hvert sykkelverksted bør klare retting,og det koster normalt mellom 200- 300 kroner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 Jeg er sånn passelig dreven,og retting er en ting,hjulet skal også ha riktig spenn i eikene og ett par andre ting. Så bare å rette det sånn passe funker ikke alltid. Ett hvert sykkelverksted bør klare retting,og det koster normalt mellom 200- 300 kroner. Ved hvor mye kast i hjulet bør man rette opp? 1, 2 eller kanskje 3 millimeter? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 Man kan gjerne rette selv for å komme seg hjem, men jeg ville levert det til noen som kan hjulbygging uten å vente alt for lenge. Har man litt gehør kan man prøve å høre på egenfrekvensen til eikene. Samme spenn gir samme tone. (OBS bakhjul og hjul med skivebremser har forskjellig eikespenn på på høyre og venstre side p.g.a. dishing av hjulet.) Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 Ved hvor mye kast i hjulet bør man rette opp? 1, 2 eller kanskje 3 millimeter? 3mm synes jeg er mye. Jeg retter slik at det er veldig veldig lite kast,og som sverreb sier så er det best å få det levert til noen som kan hjulbygging. Jeg har lest noen bøker om evnet før jeg gav meg i kast med det,og jeg er veldig forsiktig med å ikke stramme for mye,eller slakke for mye. Bruker god tid,for noen ekspert er jeg ikke. Rettet ett hjulsett som var slapt og skeivt for over ett år siden,og det er like rett i dag. Er ikke bare å stramme og skru i vei,eikespennet skal som nevnt over være riktig,til det bruker man eikespennmåler. Sykler man mye kan det være greit å lære seg det selv,hvis ikke er det best å la andre gjøre jobben. Er ikke bare å sette igang med dette... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. august 2013 Rapporter Del Skrevet 21. august 2013 3mm synes jeg er mye. Jeg retter slik at det er veldig veldig lite kast,og som sverreb sier så er det best å få det levert til noen som kan hjulbygging. Jeg har lest noen bøker om evnet før jeg gav meg i kast med det,og jeg er veldig forsiktig med å ikke stramme for mye,eller slakke for mye. Bruker god tid,for noen ekspert er jeg ikke. Rettet ett hjulsett som var slapt og skeivt for over ett år siden,og det er like rett i dag. Er ikke bare å stramme og skru i vei,eikespennet skal som nevnt over være riktig,til det bruker man eikespennmåler. Sykler man mye kan det være greit å lære seg det selv,hvis ikke er det best å la andre gjøre jobben. Er ikke bare å sette igang med dette... Takker for den. Kasten som er nå er ikke plagsom og ikke tar det borti klossene, men jeg ser jo at der er kast... Nye felger blir kjøpt til vinteren anyway.... Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 22. august 2013 Rapporter Del Skrevet 22. august 2013 Takker for den. Kasten som er nå er ikke plagsom og ikke tar det borti klossene, men jeg ser jo at der er kast... Nye felger blir kjøpt til vinteren anyway.... Tenker du på nye felger,eller mener du hjul(felgring,eiker,eikeniper og nav)? Nye felger må det da i såfall ha riktige mål på,eller så passer kanskje ikke eikene,eller det er ikke samme antall eikehull(24-26-32 er vanlig). Nye hjul antar jeg at du mener... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. august 2013 Rapporter Del Skrevet 22. august 2013 Jepp. Nye hjul. Komplette Ultegra som kan brukes med 11 girs kassett.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå