Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor mye zoom trenger man egentllig, holder det med 3x eller bør man satse på en bedre zoom?

Er det bedre kvalitet på bildene på et større kamera eller er bildene på de små kompaktkamerane like bra?

3x zoom er lite. Det er mye på et gammeldags kamera med så stort

filmformat. Men med en 'film' på 6x7 millimeter så blir en 10x

zoomlinse utrolig kompakt.

Som modellflyger vet jeg at selv store modeller fort blir til små

prikker på himmelen selv ved 2 og 3 ganger tele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis du i tillegg til den litt mer positive testen vil se et elendig bilde fra kameraet, så sjekk dette (dette forklarer godt hvorfor jeg er negativ) MRK imaget er på over 2mb for dere med treg linje:

http://img.dpreview.com/gallery/fujis5000_...809-1448-02.jpg

Sjekk ansiktet til gutten i midten f.eks. Skulle nesten ikke vært lov til å selge så dårlig kamera. Sammenligne med f.eks A70 eller til og med Nikon 2500 (2mpxl). De tar mye bedre bilder.

Lenke til kommentar

Men da blir da det store spørsmålet, som testen også sier. Hvor ofte ser du på bildene 1:1 ? Hvor stort ønsker du å printe ut? Det som har fått kameraet, er storfornøyd med det, og det er nok et kjempekamera, for de som ikke studerer bildene i 100%. For min del, ser jeg på bildene i fullskjerm, og da er ikke disse støy problemene noe hinder(problem).

Lenke til kommentar

Ikke noe er vel bedre enn at de som har kjøpt kameraet er kjempefornøyd. Men det gjør ikke bildene bedre.

Cropping (ta utsnitt) er jo også en mulighet man kan bruke for å beskjære bilder. Det er jo sjelden man tar bilder som er perfekt beskåret, og da mister man en del pixler. Da er det fint å ha noe "å gå på". Dessuten vil man jo som regel ha mest mulig for pengene?

Det beste kameraet, er det som tilfredstiller de kravene man setter, og til rimligst mulig pris? S5000 er langt under pari for min del. Men så er mine krav til bra bilder alt fra G3 til 10D. Alt som er bedre pr. i dag er for dyrt, men det kommer mange utfordrere de nærmeste ukene. S7000 kan være et av dem. Men aller nærmest er vel kanskje 300D eller Sony 828 for min del.

Lenke til kommentar
Og hvis du i tillegg til den litt mer positive testen vil se et elendig bilde fra kameraet, så sjekk dette (dette forklarer godt hvorfor jeg er negativ) MRK imaget er på over 2mb for dere med treg linje:

Sjekk ansiktet til gutten i midten f.eks. Skulle nesten ikke vært lov til å selge så dårlig kamera. Sammenligne med f.eks A70 eller til og med Nikon 2500 (2mpxl). De tar mye bedre bilder.

Jeg skulle likt å se dette bildet med noe annet enn 1/12 jpeg

kompresjon for å se hvor mye den overdrevne komprimeringen

har å si. (Fuji er håpløse her... )

Dessuten ser du på et 6 megapixel bilde i 1:1 format og klager

på at det er litt grovt.

Det er både komprimerings og interpolasjons skader i det.

Alle som interesserer seg litt for teknikken vet at man må

nedsample et Super CCD bilde til f.eks 3/4 størrelse for å få

maksimalt ut av det. Bildet inneholder ikke 6 MP informasjon, men

det inneholder heller ikke 'bare' 3 megapixel. Sannheten er noe

midt i mellom!

Om du skriver det ut i 1:1 på en god skriver vil du nok

konkurrere ræva ut av både A70 og nikon 2500!

Det du heller burde lagt merke til er at det fremdeles er mye igjen før

vi kan lese hva som står på skiltet. Dynamikk er det største

problemet med digitalfoto, ikke oppløsning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...