Tackyra Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Hei! Jeg lurer på en liten ting... Har hørt og lest om at så lenge en bil er eldre enn 10 år er det lovlig å trimme den uten avgifter, lurer derfor på om det finnes grenser for denne type trimming? Er det sånn om jeg har en BMW 530 (La oss si 1990 mod.) og trimmer den opp til 400+ HK så er det fortsatt lovlig, og uten avgifter for selve trimmingen? //Tackyra Endret 20. august 2013 av Tackyra Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Er nok ikke så enkelt nei, og forsikringen er en annen sak også. Lenke til kommentar
Tackyra Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Er nok ikke så enkelt nei, og forsikringen er en annen sak også. Kunne du svare en smule mer detaljert? Emnet har svært lite med selve trimmingen å gjøre eller forsikringen, men om det skal koste meg å få det godkjent, altså avgifter for ekstra HK? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Du skal ikke betale avgifter for ekstra kestekrefter på en bil som har vært registret i Norge i mer enn 10 år. Problemet er at effektøkningen skal godkjennes av Statens Vegvesen og du må ha forsikring på greiene. 1 Lenke til kommentar
Tackyra Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Du skal ikke betale avgifter for ekstra kestekrefter på en bil som har vært registret i Norge i mer enn 10 år. Problemet er at effektøkningen skal godkjennes av Statens Vegvesen og du må ha forsikring på greiene. La oss ta et eksempel, bilen er 15+ år gammel (Vært registrert i Norge fra starten av) og har ca 140-150 HK, jeg trimmer den da til ca 250 HK - Vil det vær problemer med å registrere den hos Statens Vegvesen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) For å få den godkjent må du bygge den om såpass at den takler effektøkningen på antagelig alle tenkelige måter. Men, ja, avgiften for hestekrefter slipper du, men alle kravene rundt effektøkningen slipper du ikke unna. Fant denne, noen år gammel men tror det fortsatt er gjeldene Trimming av biler, og regler for slikt « på: 29. Oktober 2008, 22:59:23 » Den siste tiden har det vært diskutert hvordan man kan få godkjent trimmede biler hos Biltilsynet.Jeg har hørt litt mer med en som jobber med dette, og har fått noen svar som jeg tenkte kunne være interessant også for andre.Reglene har endret seg noe den siste tiden, og tolkningen av eksisterende regler er også noe endret. Det er fire forskjellige elementer man må forholde seg til for godkjenning.* Avgift til Tollvesenet ved økt effekt. Denne reglen var tidligere satt til å gjelde alle biler ender enn -96, men er nå flytende på ti år, akkurat som flere andre avgifter på bil. Det betyr at om bilen har vært førstegangsregistrert i Norge for mer enn ti år siden, så betaler man heller ikke avgift for effektøkning. For biler som har vært i landet kortere enn dette, gjelder de vanlige avskrivningsreglene som ved import.* Ved effektøkning må understell og særlig bremser oppgraderes. Tidligere var det bremsetester som kunne legges til grunn for en evt. oppgradering av bremser, men dette gjøres ikke lenger. Det er SFOOR (spesialistgruppe innen reparasjon, ombygging og oppbygging) i hver region av Vegvesenet som til slutt skal være rådgivende instans for en godkjenning. Ved bruk av bremser og understellsdeler fra en annen modell med samme eller mer effekt enn den det søkes om, vil det vanligvis være greit å få det godkjent.* Miljøkrav for biler som er førstegangsregistrert i 1989 eller senere. Her tillates ikke noen modifikasjoner som kan påvirke utslippet. Dette gjelder omprogrammering av motorstyring, andre kammer, ettermontering av Turbo, eller endring av eksisterende trykkladning, osv. Det hjelper ikke om man har papirer på at produsent av et "trim-kit" garanterer for utslippene, det må produsenten av bilen gjøre. Det betyr at f.eks. Fiat med sitt Abarth-program, hvor man oppgraderer effekten hos en sertifisert forhandler, og alle garantier fremdeles gjelder, vil være en av de får mulighetene man har til å trimme en motor i fremtiden.* Motorbytte, redningen for oss bilentusiaster . Det er fremdeles lov å bytte motor til en med høyere effekt, men det er en sak som er meget viktig; maks akseltrykk oppgitt i vognkortet på bilen som skal modifiseres. Hvis bilen kommer til å veie mer en det som er maks i vognkortet på en aksel med den nye motoren, og to personer i framsetene, så blir ikke bilen godkjent. Man har ikke anledning til å øke denne verdien i vognkortet, selv om man bruker alle understellsdeler fra en evt. delebil, og råkarosseriet er likt mellom modellene. Det eneste unntaket er at produsent av bilen kan gå god for en slik endring i vognkortet, og har du en VAG eller BMW er det håp om at du kan få dette, men da sitter du vel ikke på dette forumet og leser det innlegget her. Et annet viktig poeng for ombyggingen av biler nyere enn -89, er at motoren som settes inn skal ha umodifisert original motorstyring og original katalysator. Det blir da produsenten av motoren som garanter for at utslippet holder de krav som gjelder, og ikke bilen produsent. Produsenten av bil og motor trenger ikke være den samme. For biler eldre enn -89 behøver ikke katalysator og motorstyring å være original, men da kan det stilles spørsmål om effekten er høyere enn den produsenten av motoren oppgir.Regelen har egentlig blitt forenklet, og i noen tilfeller har Trafikkstasjonene fått lov til å godkjenne mer modifikasjoner enn tidligere. Det er likevell den ekstreme trimmingen av biler som foregår i enkelte miljøer som har presset frem regelendringene, og men vil ikke lenger kunne lese i Gatebilmagasinet om den 5 år gamle Supraen med 4 turboer og lystgass som ble godkjent. For de av oss som er litt moderate, vil det nok ikke være et problem å trimme litt, men det er bedre å holde det for seg selv enn å forsøke å få det godkjent, særlig om bilen er nyere enn -89. Turbo og kompressor er trolig ikke så lurt, og man skal vite at Vegvesenet har sin rullende landevei med seg ut på kontroller, og har ved flere anledninger stått ved utkjøringen til Rudskogen etter arrangement.Det er helt supert med kommentarer til dette innlegget, som alltid, men det er fint om det ikke blir i form av at "vi bør stemme Siv Jensen", eller at dette er "veldig urettferdig", og at "jeg kjenner en som fikk godkjent...". Reglene er som sagt endret, men har ikke tilbakevirkende kraft. Endret 20. august 2013 av aklla 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 La oss ta et eksempel, bilen er 15+ år gammel (Vært registrert i Norge fra starten av) og har ca 140-150 HK, jeg trimmer den da til ca 250 HK - Vil det vær problemer med å registrere den hos Statens Vegvesen? Temaet ser ut til å ha blitt godt belyst i innlegget ovenfor. Lenke til kommentar
Tackyra Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 (endret) For å få den godkjent må du bygge den om såpass at den takler effektøkningen på antagelig alle tenkelige måter. Men, ja, avgiften for hestekrefter slipper du, men alle kravene rundt effektøkningen slipper du ikke unna. Fant denne, noen år gammel men tror det fortsatt er gjeldene Takk for et nyttig innlegg forresten! Etter det jeg har lest tror jeg at det bare støtter planen min, på sett og hvis, jeg skal fortelle dere den så dere ikke missforstår mine intensjoner med dette temaet; Jeg vil da (Om en ganske god stund) kjøpe meg en E34 520-530, ta den med til Russland (Jeg er fra russland) og sette inn enn akkurat lik motor til hva som sto i den fra før, bare helt ny, trimme den en del, style den o.l. Det jeg har tenkt å gjøre med bilen er som følgende; - Bytte til en helt ny, men akkurat samme motor - Bytte girkasse (Så den tåler trimmingen) - Sette på Turbokit - Sette på nytt og bedre eksosanlegg (Eventuelt eksosanlegg) Dette er da alt med motor, ellers så skal jeg; - Bytte og sette på større og bedre bremser - Bytte håndbrekk - Sportsenke den - Style den (Utenfra) - Sette inn skinnseter og annet av interiør - Større felger o.l - Anlegg / Lys / andre elektriske ting Dere skjønner bildet, en gammel BMW som blir ordnet opp... Alt dette tenker jeg å gjøre i Russland, etter en rask prissjekk hvor alt kostet meg under 100 tusen, langt ifra. Er det noe ellers jeg må gjøre, eller noe jeg må kutte ut for å få den godkjent og registrert med denne typen "oppgradering" i Norge? - Hos Statens Vegvesen altså. Endret 21. august 2013 av Tackyra Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Turbokonverteringen får du kun godkjent med godkjenningspapirer fra produsent/importør, og det får du sannsynligvis ikke. Større og bedre bremser må vel også godkjennes, det samme gjelder senkesett. TÜV-godkjenning er det som gjelder i de fleste tilfeller.. Hvorvidt de forholder seg til TÜV i Russland vil jeg ikke spekulere i, men det overrasker meg om de gjør det. Lenke til kommentar
Tackyra Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 Turbokonverteringen får du kun godkjent med godkjenningspapirer fra produsent/importør, og det får du sannsynligvis ikke. Større og bedre bremser må vel også godkjennes, det samme gjelder senkesett. TÜV-godkjenning er det som gjelder i de fleste tilfeller.. Hvorvidt de forholder seg til TÜV i Russland vil jeg ikke spekulere i, men det overrasker meg om de gjør det. Hvorfor for jeg det ikke godkjent? - Hva er alternativet / alternativene for å trimme bilen for å få det godkjent? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Det finnes veldig få alternativer for effektøkning. Som sagt, så må SVV (statens vegvesen) godkjenne bilen for brukt på norske veier. Det betyr at de må være sikker på at bilen er dimensjonert for effekten bilen har. Dvs bremser, dekk/felger, understell og chassis (og sikkert mer) må tåle de 400HK du har i bilen. I og med at SVV har svært få som faktisk har interesse og kjennskap til biler, så må dette komme fra produsenten, det er flere eksempler hvor det blir brukt samme chassis på flere biler (mener f.eks at A4 og RS4, usikker på modell, er like). Hvis du da får dette dokumentert, så er du nærmere å få effekten godkjent. Men du vil mest sannsynlig måtte registrere bilen som M5. Det er en stor papirmølle som krever mye arbeid fra din side. Jeg ville tatt kontakt med SVV på forhånd for å se hva de krever av dokumentasjon. Ville nok også snakket med SS-preformance som oppgraderer mye BMW'er og dermed har mye kunnskap på området. Lenke til kommentar
Tackyra Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 Det finnes veldig få alternativer for effektøkning. Som sagt, så må SVV (statens vegvesen) godkjenne bilen for brukt på norske veier. Det betyr at de må være sikker på at bilen er dimensjonert for effekten bilen har. Dvs bremser, dekk/felger, understell og chassis (og sikkert mer) må tåle de 400HK du har i bilen. I og med at SVV har svært få som faktisk har interesse og kjennskap til biler, så må dette komme fra produsenten, det er flere eksempler hvor det blir brukt samme chassis på flere biler (mener f.eks at A4 og RS4, usikker på modell, er like). Hvis du da får dette dokumentert, så er du nærmere å få effekten godkjent. Men du vil mest sannsynlig måtte registrere bilen som M5. Det er en stor papirmølle som krever mye arbeid fra din side. Jeg ville tatt kontakt med SVV på forhånd for å se hva de krever av dokumentasjon. Ville nok også snakket med SS-preformance som oppgraderer mye BMW'er og dermed har mye kunnskap på området. Takk for svaret - Skal ta kontakt når jeg har nærmere bestemt meg når jeg skal kjøpe bil osv.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 SS-preformance sin infoside om godkjenning: http://www.ssperformance.no/nb/godkjenning.html Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 De bruker navnet Biltilsynet der, men dette navnet brukes ikke lenger. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Utifra førsteposten ser det ut som du satser på e34. En turbokonvertering av denne vil være mulig å få godkjent men det er en del styr med det. Skal du turbokonvertere bør du skaffe en m5 donorbil eller få tak i understell som du kan dokumentere kommer fra m5 og flytte alt over. Når jeg sier alt, så mener jeg absolutt alt som er forskjellig fra en std e34 kontra m5. Deretter må du til et godkjent verksted som kan gå god for at alt er flyttet over og i henhold til spesifikasjonene til en tilsvarende m5. Karosseriet kan du vise er samme ved at det er samme delenr. BMW norge er blitt svært vanskelige/umulige å ha med å gjøre når det gjelder turbokonvertering og trimming. Etter turbokonverteringa må du fremlegge bremsepapirer som viser at du leverer det samme som en org m5. Men, så kommer det store men som stopper de fleste. Du må fremlegge papirer på full syklustest fra uavhengig laboratorium for å i det hele tatt ha nubbsjangs for å få skilt på den. Da må du ta med bilen enten til tyskland (TUV) eller til Sverige som blir det nærmeste alternativet. Dette koster en del, og selv da kan de nekte deg skilt. En slik test vil gi en anbefaling dersom den består alle tester, og bt kan fortsatt sette seg på bakbeina om de føler for det. Har selv snakket med flere på bt og sjefen for trafikkstasjonen i Trondheim. Han nevnte at avgassene MÅ være i orden. Det ble også nevnt at du må ha denne testen uavhengig av hva du kjører på (e85 f. eks), eller luft og kjærleik for den del. Mitt tips vil derfor være å skaffe en eldre modell <-89 som ikke har katalysatorkravet og du har langt mer spillerom med tanke på CO kontra med. Da holder det også med standard avgasstest, forstå det den som kan. Endret 22. august 2013 av Brian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå