Warrior350 Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 I januar skal jeg inn til fgtj, og er veldig nyskjerrig og ivrig på å søke Grenaderstilling i TMBN seinere. Lurer på om det er noen her inne på forumet som kunne fortalt litt løst om hva en vanlig dag i TMBN går utpå? Er ikke ute etter noe informasjon om opptak eller seleksjon. Rett og slett bare hvordan det er å jobbe der og hva man gjør iløpet av endag. Håper og regner med at det er flere rundt på forumet som lurer på akkurat det samme. Takk for evt. svar Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 bare av nysgjerrighet, du skal vel ikke inn i HMKG? Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 Nei, har fått innrykk til HTTS eller Kampeskadronen i januar. Skal du? Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Nei, har fått innrykk til HTTS eller Kampeskadronen i januar. Skal du? skal inn i HMKG etter planen i januar.. trodde du skulle til Garden. da er det vel en mindre jeg må være bedre på i testene Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Basert på hva som står på agendaen så ser det for det meste slik ut: Mandag: Forberedelser/klargjøring Tirsdag, onsdag, torsdag: Hovedaktivitet Fredag: Vedlikehold/administrativt Sånn grovt ser vel hverdagen ut for de fleste i avdelingen. Gjerne en samling på mandag og fredag også. Varierer fra uke til uke hva man gjør og hvor lenge. 3 Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) ' Endret 15. november 2013 av daim911 2 Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 21. august 2013 Forfatter Del Skrevet 21. august 2013 KingArms og daim911, tusen takk for svar! Er begge dere i jobb der nå eller? Evt hvilke stillinger? Åssen trivs du/dere? Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Skytter Leo2, startet 3. og siste året av første kontrakt nå i august. Trives veldig godt ja. God variert hverdag litt utenom det vanlige. Selvfølgelig både highs og lows, men sånn er det vel i de fleste jobber vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Det har endret seg mye siden jeg hadde verneplikt på heistadmoen 96-97. Vet ikke om kveldstilbudet er bedre på rena. Når det ikke var øvelser var det mye dødtid på hveldene. Fylte opp med alt mulig av kveldskurs som det var mulig å ta dengang. Da bodde vel grenaderene i hus / leilighet og ikke i kasserna. Hvordan er det nå på rena? Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Arbeidsdagen er normalt sett ferdig 1530 så man har tid på kvelden til å bedrive det man selv vil. Er noe kurs ute å går, men har ikke benyttet meg av dette tilbudet så vet ikke hva som er. Grenaderer og befal får hybler på ca 20 kvm, ellers kan man søke på større leiligheter i sentrum og boliger. Rena generelt er i min mening et ellers ok sted. Ikke så langt unna Elverum hvis man savner litt "byfølelse" men tilbyr noen matbutikker, et par spisesteder, diverse utsalgssteder og kino. Studentliv i helgene og Birken noen ganger i året. Glomma for de som liker å fiske, og fjell å vandre i. Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 Føler du på en måte at jobben blir en livsstil i forhold til en annen jobb der man kanskje ligger i senga og sliter med å dra seg selv opp for å komme seg gjennom 8 timer? Og en ting jeg også har lurt litt på er hva lønna til dere Grenader ligger på i måneden? Og har dere mye øvelser i forhold til andre avdelinger i Brigade Nord iløpet av året? Igjen, tusen takl for svar KingArms, veit det er flere som blir inspirert av å høre litt. Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 (endret) Endret 15. november 2013 av daim911 Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Jeg skal jo inn i KESK nå i januar og har hørt at det er et veldig bra sted å starte før man evt. søker Grenader og særlig hos TMBN. En ting jeg lurer på: er de tre ukene med grunnkurs en form for "rekrutt" som man har i fgtj. for så at det runder av med en mestring som på en måte kan regnes som et beretløp? Hva er gjennomsnittsalderen i Mek 3? Mye unge folk? Og da du snakker om skarpskytinger, vil det si enkelt og greit at man er mer på skytebanen og trener med skarp både med primær og sekundærvåpen i forhold til en annen avdeling med grenaderer? 1 Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Grunnkurset kan minne litt om en rekrutt ja, men er nødvendig for å få alle som har søkt opp på samme grunnlagsnivå. Er jo folk fra overalt i forsvaret og folk som kanskje har vært sivile en stund. Det er ikke så ille som en rekrutt da, er ikke befal som står å kjefter f.eks bare for å gjøre det. Mestringen kan på ingen måte sammenlignes med et beretløp annet enn at man får bereten etter det :-P Bare å forberede seg på noen mildt sagt interresante dager uten å kunne gå så mye i detaljer. Gjennomsnittsalderen i bataljonen tror jeg var sånn ca 24 år for grenaderer og befal. Gjennomsnitts ståtiden til en grenader er på rundt 2 år i bataljonen. Litt høyere i stridsvogn enn mek vet jeg. Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Jeg skjønner, takk for svar! Har også forstått det sånn at når man kommer inn så er det noe helt annet enn en vanlig fgtj? Man blir mye bedre "behandla" og man regnes som en soldat og en som er som alle andre der inne? Miljøet er vel veldig bra?Vil jo påstå da at gjennomsnittsalderen er jo ganske bra med tanke på at de fleste er jo folk med endel livserfaring allerede. Men ang. GBK og nestlag/lagførerstilling, tenker du noe på å evt. søke det seinere KingArms? Eller er det noe man heller blir plukket ut til å få gjennomføre? Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Man blir jo kollegaer ja så det blir jobet helt annet forhold. Er mange grenaderer med lengre fartstid og erfaring enn befal bl.a. Miljøet er veldig bra og mye av grunnen til at folk velger å fortsette også. GBK er litt etter behov, men er man kvalifisert til å søke kan man selvfølgelig gjøre det. Mye av befalet i bataljonen kommer fra egne rekker via GBK. Har selv vurdert det, men er et par til jeg kan søke Lenke til kommentar
Sopranosfc Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Dagene er vell nokså lik som i en vernepliktig avd. Største forskjellen er vell at man har mer tid til å trene. Slipper å miste mye tid på rominspeksjoner, 2mnd rekrutt osv.. Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Det er klart. I en sånn type avdeling er det vel ikke så mye kjepphøye befal i forhold til Grenaderer? Den med mest erfaring er vel kanskje den som er blant de høyest respekterte uansett. Men mye går vel på rank også. Som jeg har fortstått fra en bekjent så blir de fleste befalselevene til TMBN tatt opp internt til GBK. Det er vel ikke så mange pliktsersjanter fra BS som kommer rett inn? Hvorfor må du vente 2 år? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Tar forrige uke som eksempel. Mandag:FYFO: Hoppbakke trappeintervaller Resten av dagen: Skyting P80 og HK416 Tirsdag: FYFO: Styrkesirkel Resten av dagen: Oppfriskning av diverse ferdigheter (Samband, Sanitet osv.) Onsdag: Orientering i skog og mark 1:50 000 hele dagen Torsdag: FYFO: 6x400m/styrkesirkel Resten av dagen: Bataljonsoppstiling, Sanitet Fredag: FYFO: 4x4 intervaller Resten av dagen: P80 skyting P80 ? Glock 17 right ? Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Som jeg har fortstått fra en bekjent så blir de fleste befalselevene til TMBN tatt opp internt til GBK. Det er vel ikke så mange pliktsersjanter fra BS som kommer rett inn? Har ikke vært noen pliktsjanter hos TMBN tidligere, tviler på at det har endret de siste to årene. En eller annen rett på meg hvis jeg tar feil, men jeg tror det var et par unntak for fem-seks år siden de trengte personell i Afghanistan og pliktsjanten(e) hadde vært grenader(er) tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå