AnonymDiskusjon Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Hei! Det har seg slik at jeg ønsker å konte et fag på høyskolenivå. Det blir imidlertid ikke arrangert noen konteeksamen i og med at ingen fikk stryk. I høyskoleloven står det at rektor kan arrangere kontinuasjonseksamen for de som fikk stryk eller hadde gyldig fravær. Det står videre at eksamen også kan åpnes for de som ikke fikk stryk, hvis eksamen avholdes. Så ifølge loven har jeg vell ingen sjanse til å få arrangert eksamen? Det som derimot har gitt meg et lite håp er at det i emnebeskrivelsen står at det er ordinær kontinuasjon i faget, og at de obligatoriske øvingene i faget gjelder ved førstegangskontinuasjon og ved neste ordinære eksamen. Altså to ekstra ganger, noe som samsvarer med høyskoleloven der det står at det er mulig (studenten har rett til……) å avlegge eksamen i samme emne tre ganger. Nå når det derimot ikke avholdes kontinuasjonseksamen vil jo ikke de obligatoriske innleveringene ”vare” lenge nok til at jeg får avholdt eksamen i emnet to ganger. Jeg lurer altså på om jeg har noen som helst mulighet til å få arrangert en konteeksamen i emnet? Anonymous poster hash: 9070d...74e Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Kan du ikkje melde deg opp til faget igjen til neste år og ta den då? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Jo, det er mulig. Det er jo alternativet hvis det ikke blir arrangert konteeksamen. Det som er "problemmet" der er at da har jeg 3-4 andre eksamener, mens konteeksamen hadde vært i januar. Da kunne jeg lest i juleferien. Anonymous poster hash: 9070d...74e Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Kontinuasjonseksamen er ikke noe man kan hevde krav på, rettslig sett, utenfor de tilfellene der det følger av en høyere instans' vedtak at det skal avholdes i den situasjonen man er i. I dette tilfellet gjør det ikke det - i "ordinær kontinuasjonseksamen" ligger det ikke mer enn at kontinuasjonseksamen avholdes i de tilfellene der man ordinært sett avholder kontinuasjonseksamen, altså ved stryk eller gyldig forfall. Det er ingen sammenheng mellom hvor lenge obligatoriske undervisningsaktiviteter skal gjelde og hvor mange ganger man kan fremstille seg til eksamen i et emne. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Okei, da var det som ventet/fryktet. Takker for svar! Går kanskje litt off topic og kan virke som en grinebittert, men synes det er merkelig at det skal være sånn. Blir på sett og vis "straffet" for at klassen har gjort det bra på eksamen. Anonymous poster hash: 9070d...74e Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Går kanskje litt off topic og kan virke som en grinebittert, men synes det er merkelig at det skal være sånn. Blir på sett og vis "straffet" for at klassen har gjort det bra på eksamen. Det du blir "straffet" for er vel strengt tatt å ikke ha gjort en god nok jobb i forkant av eksamen. Konteeksamen er et tilbud til studenter som stryker, ikke til folk som bare vil forbedre karakterer. At man i det hele tatt får lov til å konte uten å ha strøket selv om konteeksamen settes opp er et privliegium - uteblivelsen av privilegier er ikke straff. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå