Gå til innhold

Server (max plass) ?

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt random spørsmål men driver å lager et spill og dette spørsmålet er nok ikke veldig lett å svare på kanskje siden man har flere faktorer inne i bildet.

Uansett gjelder dette spørsmålet om hvor mye plass en server kan ha maksimalt sånn ca?

Raid setup og annen informasjon er ikke noe jeg må ha men om noen kunne gitt meg et ca tall på hvor mye disk plass en server kan ca ha eller hva synes dere jeg kan bruke i spillet?

Sikkert flere som tenker "hva faen.. spill? Server plass?" men uansett, en dag får dere kanskje se det, hehe :wee:

Ser frem til å lese forslagene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hvilket mål du retter deg mot.

De som gjerne kjører servere hjemme kan jeg tenke meg har minimum: 4gb ram, 2-4 kjerner samt 500gb lagringsplass.

Lenke til kommentar

Spørs hvilket mål du retter deg mot.

De som gjerne kjører servere hjemme kan jeg tenke meg har minimum: 4gb ram, 2-4 kjerner samt 500gb lagringsplass.

Tenker altså på en stor bedrift. Si f.eks facebook, youtube w/e altså et stort selskap som vil ha f.eks flere store servere og hvor mye GB/TB plass kommer de til å ha per server? :)

Lenke til kommentar

Hmmm, lite info å gå utifra her ja.... Mener du hvor mye diskplass en fysisk server kan ha, så er jo det avhengig av kontrollerkort, størrelse på disker og fysisk størrelse (antall plasser) i kabinettet. Umulig å svare på uten mere info. Mener du hvor mye plass du trenger til en server som skal hoste et spill avhenger det jo av hvor stort spillet er og muligens også av hvor mange samtidige spillere det skal takle... :hmm:

Så ikke ditt siste innlegg, men i såfall; Store bedrifter har serverparker med mengder av f.eks. bladservere.

Et eks på en bladserver er f.eks HP Intergity BL860c som kan ha inntil 384 GB RAM og har 2 diskplasser...

Endret av persistent
Lenke til kommentar

Hmmm, lite info å gå utifra her ja.... Mener du hvor mye diskplass en fysisk server kan ha, så er jo det avhengig av kontrollerkort, størrelse på disker og fysisk størrelse (antall plasser) i kabinettet. Umulig å svare på uten mere info. Mener du hvor mye plass du trenger til en server som skal hoste et spill avhenger det jo av hvor stort spillet er og muligens også av hvor mange samtidige spillere det skal takle... :hmm:

Tror dere misforstår meg - Dette handler ikke om fysisk plass, kontrollkort eller noe sånt. Dette jeg er ute etter er tall rundt hvor mye plass en kraftig server kan ha alt i alt.

For å lage et eksempel:

Spilleren kjøpte en server for 40000,- . Hvor mye plass kan jeg si at denne serveren har?

Dette er et spill, ikke relatert til alt mulig som i en ordentlig bedrift som type Ram, kabinett osv..

Men jeg kan ikke bare si at personen har 200000 TB med lagringsplass på serveren, jeg må jo ha et tall som ikke er helt random liksom :)

Ga dette litt mer mening? x)

Lenke til kommentar

En stor server kan ha flere petabyte med diskplass, og veie flere tonn. Du kan egentlig bygge den ut hvor mye du vil.

Fornøyd?

Tjaaa..

Må ha en begrensning på en måte

F.eks

Liten server koster 5000$ og har 500 gb plass -> upgrade mulighet opp til 4TB -> 500 GB upgrade koster 100$

Medium server koster 9200$ og har 1 TB gb plass -> upgrade mulighet opp til 20 TB -> 1 TB upgrade koster 250$

Ser dere hvor jeg vil med dette eksemplet? :p Burde skrevet dette litt før tror jeg.

Endret av tore16
Lenke til kommentar

Tror dere misforstår meg - Dette handler ikke om fysisk plass, kontrollkort eller noe sånt. Dette jeg er ute etter er tall rundt hvor mye plass en kraftig server kan ha alt i alt.

For å lage et eksempel:

Spilleren kjøpte en server for 40000,- . Hvor mye plass kan jeg si at denne serveren har?

Dette er et spill, ikke relatert til alt mulig som i en ordentlig bedrift som type Ram, kabinett osv..

Men jeg kan ikke bare si at personen har 200000 TB med lagringsplass på serveren, jeg må jo ha et tall som ikke er helt random liksom :)

Ga dette litt mer mening? x)

Du gjorde meg enda mer forvirret.

Jeg har nettopp svart deg på spørsmålet ditt, nemlig hvor mye plass serveren kan ha.

Du tenker på kapasitet. Det er en HELT annen ting. Her spiller nettlinje, hastighet på disker, lokalisering, prosessorer og ram inn. Det er HELT umulig å svare på hvor mye kapasitet serveren kan ha, uten å vite om du er mange millionær, eller hva du skal bruke den til

Lenke til kommentar

En server kan ha uendelig med plass, sånn strengt tatt.

Men, for f.eks 40 000 kan du jo gi f.eks 10 000 GB?

Umulig å gi noe "riktig" svar, men syntes det kan være ok med noe sånt...

Edit: dette er kun til ett spill, ikke noe reelt i det hele tatt, ikke sant?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En server kan ha uendelig med plass, sånn strengt tatt.

Men, for f.eks 40 000 kan du jo gi f.eks 10 000 GB?

Umulig å gi noe "riktig" svar, men syntes det kan være ok med noe sånt...

Svaret må ikke være "riktig" men om folk generelt synes dette tallet høres greit ut så er det helt kurant å bruke for dette prosjektet.

Lenke til kommentar

Tore16, for å svare deg litt godt:
Man kan bruke noe som heter blade som ser slikt ut:
c7000w16.jpg

Se for deg 100 slike står i slike skap:

banner2.jpg

Hver av de kan ha 2 prossesorer av typen Xeon 3.00Ghz f.eks med 64gb minne totalt.
Da oppnår du en utrolig stor ytelse som spillere kan koble seg opp mot.

Se nå for deg slike som lagringsplass:
sr2461.jpg
Kanskje noe rundt 10-20 sånne f.eks til lagring av data.

Vi snakker ganske mye kraft her nå altså!

EDIT:
Litt server pr0n for de av dere som liker det:

Kun lagring:

wNyNfo8.jpg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Ser ut til at flere ikke har fått med seg at dette skal brukes i ett spill og er ikke reelt. Tenk dere at du spiller ett spill der du skal kjøpe servere, da er det greit å ha troverdige tall, f.eks 1gb for 40 000 er ikke ett troverdig tall, heller ikke 1 million tb. Dette skal aldri ut i den virkelige verden, kun spill.

Nvm, nå fungerte ikke ruter her når man postet så da..

Du mener?
Lenke til kommentar

Haha, årets tråd dette her. Blir litt som å spørre, hvor stort hus trenger jeg?

I know x) Men spørsmålet mitt er totalt misforstått.

Dette er et SPILL, ikke real stuff... Men uansett, kunne laget en lett tabell for folk å fylle ut hva de synes er mest aktuelt.

- Spørs om jeg avslutter denna tråden og lager noen eksempler/ fyll ut tabeller, så jeg slipper spørsmål rundt "fysiske" ting som er irrelevant for akk mitt spørsmål xD

Lenke til kommentar

Ser ut til at flere ikke har fått med seg at dette skal brukes i ett spill og er ikke reelt. Tenk dere at du spiller ett spill der du skal kjøpe servere, da er det greit å ha troverdige tall, f.eks 1gb for 40 000 er ikke ett troverdig tall, heller ikke 1 million tb. Dette skal aldri ut i den virkelige verden, kun spill.

Du mener?

Jeg laget noen tabeller i excel og copy pastet de inn her så folk bare kunne fylle de ut og alt så greit ut til jeg trykket post.. Så bare fjernet det fort :)

Btw godt å se at 1 person skjønner hvor jeg vil.

Flere gode forslag/svar/spørsmål her men som er irrelevant for hva jeg egentlig spør om.

La meg tenke på en bedre måte å formulere meg til "neste runde av dagens tråd" :rofl:

Endret av tore16
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...