Nonane Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Jeg ønsker å få Æ, Ø og Å i adressefelt og emnetittel i eposter. Selve PHP filen er lagret i UTF-8 og i mail header blir det spesifisert UTF-8 karakterer. Jeg hadde tidligere et problem at også innholdet i eposten ble vist i ISO karakterer, det er fikset på og løsningen min er kommentert nederst. Problemet mitt er i grunn at det bare er Outlook som ikke konverterer Æ, Ø og Å karakterer riktig. Ø blir f.eks. ø. Alt jeg har er lagret i UTF-8: TEXT i SQL databasen er lagret i utf8_general_ci. PHP filen er i UTF-8. PHP mail header spesifiserer UTF-8. I headeren har jeg: $header = "MIME-version: 1.0\r\n"; $header .= "Content-Type: text/HTML; charset=UTF-8\r\n"; $header .= "Content-Transfer-Encoding: 8bit\r\n"; $header .= "Content-Language: no-bok, no-nyn\r\n"; Hvordan får man Æ, Ø og Å i PHP mail header? [Problem 1]: For andre som har samme problemet så ble løsningen min å endre kolonnene i databasen fra VARCHAR til TEXT. Dette løste problemet med at innholdet ble vist som ISO karakterer. [Problem 2]: Avsender og emnetittel ble korrekte etter at jeg brukte en base64 encoding. F.eks. $navn = "=?UTF-8?B?".base64_encode("navnet")."?="; Endret 21. august 2013 av Jan William Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Tror du kan løse problemet ved å gå over til "utf8_danish_ci" da dette er den som samsvarer mest med det norske språket. Mer riktig hvis du skal sortere tabelldata i riktig rekkefølge også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå