Marinius Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Hei Nå på skolen har vi et prosjekt i kroppsøving der vi har 4 uker på oss, til å forbedre tiden vår på 3000 meteren. Vi løp den nå i forrige uke, og da endte jeg opp med en tid på 12:24 som jeg er veldig fornøyd med. Men oppgaven vår er som sagt å forbedre denne tiden. Derfor lurer jeg på hvor ofte jeg må trene kondisjon og hva jeg må trene i løpet av disse ukene for å oppnå maksimal forbedringspotensiale. Må jeg trene f.eks 4 ganger uka med 2 langkjøring og 2 langintervaller? Takker for hjelp Endret 20. august 2013 av Marinius Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 "Øke 3000 meter tid på 4 uker - sette opp treningsplan" Om du skal "øke" tiden din på 3000 meteren foreslår jeg at du slutter å trene 3 Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Hahaha, liten skriveleif der du 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 3000 meter handler om syregrense. Du må trene med pulsklokke og bli kjent med pulsnivåene dine. Finn ut hvilken puls du pleier å ligge på under et 3000m-løp, og prøv så å legge deg noen få slag høyere og se hvor langt du kommer. Legg deg litt lavere i andre treninger og løp lenger enn 3000m. Og så løper du 4x4-intervaller med 10-15 slag høyere puls enn din 3000m-puls. Et optimalt 3000m-løp har jevnt høy puls gjennom hele løpet. Dersom du klarer å øke på slutten, så har du tapt masse tid i begynnelsen. Dersom du starter for høyt, så vil du bli tvunget ned i puls mot slutten. Derfor er det så viktig å finne det maksimale pulsnivået du klarer å holde jevnt gjennom hele. Uansett er det mengdetrening som gjelder. Tren ca annenhver dag, og varier mellom langtrening, intervalltrening og ren 3000m-testing. Spis godt første timen etter hver trening, og legg inn noen doble hviledaqger innimellom. 4 uker er litt kort for å gi de helt store forbedringene, men det kan absolutt gi resultater om du trener, spiser og restutuerer ordentlig. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Det er ikke så veldig mye en får forbedret på 4 uker, men ting som kan hjelpe en del er å bli kjent med løypen, distansen og ikke minst din egen psyke; en har alltid mer å gå på. Ellers er det nok som robertlaksland sier lurt å variere mellom intervall, langkjøring og å løpe den aktuelle løypen. Husk at intervalltrening skal være knallhardt. 90 - 95 % av makspuls er et godt utgangspunkt på dragene, men samtidig skal du være i stand til å fullføre alle dragene, så ikke legg deg for høyt. Uken/dagene før løpet bør du trappe noe ned på treningsmengden. Det vil si, samme intensitet og like ofte, men kortere varighet på øktene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå