Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Syklet inn i bil og lagde en 10 cm ripe i lakken


M.K.E.A.

Anbefalte innlegg

Syklet inn i bil og lagde en 10 cm ripe i lakken på bagasjeromsdøra på en ny Audi A4. Han sa han skulle få det takstert og så ville han sende regninga til meg.

Vet egentlig ikke helt hvordan slike ting skal foregå, så vil bare være sikker på at det blir gjort riktig. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå frem her? Og er det noen som vet hvor mye sånt vil koste ca? Mannen som kjørte sa at det kanskje ville komme på rundt 8000-9000. Er jo kjipe penger, men er egentlig mest redd for at det kommer på et mye høyere beløp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syklet inn i bil og lagde en 10 cm ripe i lakken på bagasjeromsdøra på en ny Audi A4. Han sa han skulle få det takstert og så ville han sende regninga til meg.

 

Vet egentlig ikke helt hvordan slike ting skal foregå, så vil bare være sikker på at det blir gjort riktig. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå frem her? Og er det noen som vet hvor mye sånt vil koste ca? Mannen som kjørte sa at det kanskje ville komme på rundt 8000-9000. Er jo kjipe penger, men er egentlig mest redd for at det kommer på et mye høyere beløp.

 

Kostnaden skal jeg ikke si noe om, jeg kjenner for lite norske bil- og verkstedpriser anno 2013 til det.

 

Han skal derimot ikke sende regningen til deg, han skal få bilen taksert hos en takstmann godkjent av sitt forsikringsselskap og så skal forsikringsselskapet hans sende kravet til deg. Det første er - om både han og verkstedet har mer elasktisk forhold til begrepet "sannhet" - den perfekte måten å få reparert 3,5 andre skader samtidig, og for din regning.

 

Sjøl skal du ta kontakt med hans forsikringsselskap så sant du kjenner det og der skal du levere forklaring gjennom et standardisert skadeskjema. Det skulle egentlig vært fylt ut på skadestedet, men når det ikke er kan du godt fylle ut ditt eget skjema hos forsikringsselskapet. Kjenner du ikke forsikringsselskapet hans bør du kontakte ham og be om det. Kjenner du heller ikke navn og adresse får du den hos biltilsynet om du har bilnummeret og forklarer grunnen til at du trenger den (forutsatt at han ikke har "skjermet" adresse).

 

Kjenner du ikke hans forsikringsselskap skal du gjøre klart et slikt skjema likevel (du får på alle forsikringskontorer, bare be om et "internasjonalt skadeskjema for motorvogn"). Så skal du forklare at du har fylt ut et skadeskjema og har tenkt å levere det til hans forsikringsselskap - noe du har vært forhindret i å gjøre til nå fordi du ikke fikk navnet på dem - og at han må ta kontakt med dem og sende evt regning dit. Etterpå skal du levere skjemaet dit omgående, og kontakte politiet om han nekter å gi deg de opplysningene du trenger for å levere skjemaet, samtidig som du leverer skjemaet ferdig underskrevet til dem sammen med en frankert konvolutt med din adresse som avsender. Ved et skadetilfelle på norsk offentlig vei hvor minst en bil er innblandet har man nemlig plikt til å fortelle hverandre om hvilket forsikringsselskap man har. Skyldes nektingen uvitenhet om det kravet hjelper nok en telefon fra politiet på kunnskapen og fortellerviljen hans, skyldes den at han ikke har forsikring har han og ikke du størst problem...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hjemlengsel: Slik TS skriver så er skyldspørsmålet allerede avklart. Hvorfor i alle dager skal forsikringsselskapet kontaktes? Om du lager en ripe på bilen min så kan ikke min delkasko gjøre en dritt. Derimot så er du økonomisk ansvarlig. Om du ønsker å ta regningen eller prisoverslaget til ditt forsikringsselskap får være opp til deg, men å blande inn min delkasko kommer ikke du langt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjemlengsel: Slik TS skriver så er skyldspørsmålet allerede avklart. Hvorfor i alle dager skal forsikringsselskapet kontaktes? Om du lager en ripe på bilen min så kan ikke min delkasko gjøre en dritt. Derimot så er du økonomisk ansvarlig. Om du ønsker å ta regningen eller prisoverslaget til ditt forsikringsselskap får være opp til deg, men å blande inn min delkasko kommer ikke du langt med.

 

Når man som bilfører er involvert i skade skal assuranseselskapet/-ene kontaktes dersom en av partene ønsker det. Det er også det/de som til slutt skal avgjøre et skyldspørsmål så lenge en av partene ønsker det - hva man "avtalte" der og da (kanskje under mer eller mindre press, både fra seg sjøl og andre) er ikke forpliktende dersom noen part ønsker forsikringsselskapenets/-enes vurdering av saken.

 

Forutsatt at man er skyldig part er ansvarspørsmålet avgjort ja, men her bør man ha juridisk vurdering av folk som kan regelverket før man "tar på seg" eller "avviser" noe som helst. TS signaliserer åpenbart å være ukjent med regelverket og derfor ser jeg på det som sjølsagt å involvere forsikringsselskapet. Det er også slik at man ikke er ansvarlig for den sum den andre "måtte synes passende", men for en takst satt etter gjeldende regelverk. Sjansen for at den tas korrekt er etter mitt syn langt større dersom forsikringsselskapets takstmann tar den enn dersom bilfører og verksted "tar den sjøl". Særlig gjelder dette om det er litt frynsete moral ute og går hos en eller begge av dem, og heilt særlig om de to partene også har et nært forhold etter noen års jevnlig kundeforhold.

 

Kort og enkelt: Man skal ha inn en tredje uhildet og juridisk kyndig part, ikke være overlatt til den andres synsing og i verste fall verkstedets innpakning av 3,5 skade som nå "tas med det samme" i regningen man får.

 

Og altså: Ønsker en av partene forsikringsselskapene (alle sammen) involvert i skadeoppgjøret har du plikt til det (sjekk bilansvarslova) unntatt i ett eneste tilfelle. Du tar på deg skaden sjøl og gjør den opp før forsikrinsselskapene involveres. Sjølsagt skal du da levere skademelding skrevet og signert slik du meiner er rett, men det er altså forsikringsselskapene som avgjør skyld og skadeutbetalinger så lenge minst en part vil det. Det er derfor du har en obligatorisk ansvarforsikring på bilen. I den grad denne ikke dekker og det er den andres feil etter ditt (og ditt forsikringsselskaps) syn skal du sjølsagt kreve av skaden dekket av motpart men det kravet skal altså forsikringsselskapet ditt og ikke du håndtere, så lenge minst en av partene i et skadetilfelle ønsker det.

 

Derfor bør TS kontakte forsikringsselskapet og forholde seg til det og ikke til bileier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den vesentlige forskjellen ligger i ordene bør og skal. For i ditt første innlegg så brukte du ordet skal, og i denne sammenheng blir det helt feil.

 

Mitt råd til TS er at han skal, for sin egen del. Min forklaring til deg er hvorfor han bør, for sin egen del. Om du meiner mitt råd til TS i sakens anledning er feil bør du forklare det og også forklare hvorfor det rådet er heilt feil.

 

Jeg har det jeg kan se intet sted indikert mitt råd som en lovpåbudt plikt. Er du uenig forventer jeg at du dokumenterer indikasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for mange tilbakemeldinger :)

 

Han ringte meg etter å ha vært på verkstedet for å få det takstert, og det havna på 7000. Pusta egentlig litt lettet ut. Blir en litt skrape i studentbudsjettet, men har heldigvis spart opp litt i sommer.

 

Så etter at han snakka med sitt forsikringselskap, har vi fylt ut en skademelding i ettertid. Mitt forsikringselskap hadde bare en eksternhjelp på telefonen så hun kunne ikke svare på noen spm. så jeg kommer til å ringe i morgen. Men sånn jeg forstod det av noen svar her mente dere at jeg skulle sende det til hans forsikringselskap? Ville vel heller tro at jeg skulle sende det til mitt forsikringselskap, eller tar jeg feil her? Han jeg koliderte i, sa at dette ville mest sannsynlig innboforsikringen min dekke, men jeg har dette gjennom foreldrene mine så har null peiling om hva den dekker eller hva egenandelen ligger på.

 

Btw. nytt spm til skademeldingen:

Den består jo av to deler; en der vi skriver på et gjennomslagspapir og får to identiske ark og ett med supplerende opplysninger fra fører.

39. Forsikringstaker er kjent med ovennevnte opplysninger (underskrift) og 40. førerens underskrift.

 

Kanskje dumt spørsmål, men skal jeg skrive under begge steder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange tilbakemeldinger :)

 

Han ringte meg etter å ha vært på verkstedet for å få det takstert, og det havna på 7000. Pusta egentlig litt lettet ut. Blir en litt skrape i studentbudsjettet, men har heldigvis spart opp litt i sommer.

 

Så etter at han snakka med sitt forsikringselskap, har vi fylt ut en skademelding i ettertid. Mitt forsikringselskap hadde bare en eksternhjelp på telefonen så hun kunne ikke svare på noen spm. så jeg kommer til å ringe i morgen. Men sånn jeg forstod det av noen svar her mente dere at jeg skulle sende det til hans forsikringselskap? Ville vel heller tro at jeg skulle sende det til mitt forsikringselskap, eller tar jeg feil her? Han jeg koliderte i, sa at dette ville mest sannsynlig innboforsikringen min dekke, men jeg har dette gjennom foreldrene mine så har null peiling om hva den dekker eller hva egenandelen ligger på.

 

Btw. nytt spm til skademeldingen:

Den består jo av to deler; en der vi skriver på et gjennomslagspapir og får to identiske ark og ett med supplerende opplysninger fra fører.

39. Forsikringstaker er kjent med ovennevnte opplysninger (underskrift) og 40. førerens underskrift.

 

Kanskje dumt spørsmål, men skal jeg skrive under begge steder?

 

Så lenge du er både forsikringstaker (betaler) og fører skal du skrive under begge steder. Slik jeg forstår det er det foreldrene dine som er forsikringstaker og da skal de (den som forsikringen står på) skrive under som forsikringstaker.

 

Og ja, du skal sende gjennom ditt selskap så lenge du har et selskap du kan sende inn gjennom. Jeg oppfattet av førsteinnlegget situasjonen slik at du var uten forsikring og altså uten selskap. Er jo ingen assuranseplikt for syklister, så det ville da endelig være fullt mulig.

Lenke til kommentar

https://www.gjensidige.no/privat/meld-skade/sporsmal-og-svar-om-skade#reise

Gå inn på lenken, trykk "ctrl+f" og skriv "syklet inn i en bil".

Både reiseforsikringen din og innboforsikringen din har ofte en ansvarsdel. Husk at en reise er definert som all ferdsel utenfor hjem og jobb, ikke bare ferie.

 

 

 

Hva gjør jeg hvis jeg har syklet inn i en bil?

Med en gang skaden har inntruffet, anbefaler vi at du samler inn bevis, ved for eksempel å ta bilder og notere kontaktinformasjon til eventuelle vitner, dersom dette er mulig etter omstendighetene.

Vi ønsker at du melder inn alle skadesaker du er involvert i til oss, uavhengig av hvem du mener er ansvarlig for skaden. Slik kan vi hjelpe deg raskt og fortelle deg hva som skjer videre i saken.

Så snart vi har mottatt din informasjon vil vi i samråd med deg vurdere om du kan holdes ansvarlig. Har du din innboforsikring hos oss vil vi bistå deg i saken, da en slik type sak behandles under din innboforsikring.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Husk at en reise er definert som all ferdsel utenfor hjem og jobb, ikke bare ferie.

 

Det er ikke heilt automatisk slik. Mange selskaper setter grense på "overnatting" eller "24 timer" før noe defineres som "reise" hva gjelder forsikringsdekning. Dersom Gjens(tr)idige ikke gjør dette er det ypperlig for en forsikringstaker, men det betyr ikke at reglene er de samme overalt.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke heilt automatisk slik. Mange selskaper setter grense på "overnatting" eller "24 timer" før noe defineres som "reise" hva gjelder forsikringsdekning. Dersom Gjens(tr)idige ikke gjør dette er det ypperlig for en forsikringstaker, men det betyr ikke at reglene er de samme overalt.

Det høres ut som et dårlig selskap, isåfall(sammenholdt med andre). Jeg vet ikke med gjensidige konkret, men jeg har hatt både Europeiske, If og Storebrand, og alle dekker meg fra sekundet jeg går ut døra hjemme eller jobb. Personskade på bytur, uhell på båttur o.l. uten overnattinger.

Lenke til kommentar

Det høres ut som et dårlig selskap, isåfall(sammenholdt med andre). Jeg vet ikke med gjensidige konkret, men jeg har hatt både Europeiske, If og Storebrand, og alle dekker meg fra sekundet jeg går ut døra hjemme eller jobb. Personskade på bytur, uhell på båttur o.l. uten overnattinger.

 

Uten at jeg kjenner konkret tilstanden i dag vil jeg tro din opplevelse er mer unntak enn regel i den store sammenhengen. At alle de tre du nevner opp har lik dekning kommer av noe så praktisk som at det er samme selskap - Europeiske - som har ansvaret for reisedelen hos alle disse (og så vidt jeg vet bare disse, de har på toppnivå delvis samme eiere det jeg har forstått). Generelt er Europeiske kjent for å ha en omfattende definisjon av "reise" og ingen andre selskap i Norge har mer omfattende definisjon av begrepet.

Lenke til kommentar

 

Uten at jeg kjenner konkret tilstanden i dag vil jeg tro din opplevelse er mer unntak enn regel i den store sammenhengen. At alle de tre du nevner opp har lik dekning kommer av noe så praktisk som at det er samme selskap - Europeiske - som har ansvaret for reisedelen hos alle disse (og så vidt jeg vet bare disse, de har på toppnivå delvis samme eiere det jeg har forstått). Generelt er Europeiske kjent for å ha en omfattende definisjon av "reise" og ingen andre selskap i Norge har mer omfattende definisjon av begrepet.

Med mindre det har skjedd noe nå i det siste kjører Storebrand helt separat - men du har rett i at If benyttet seg av Europeiske hvertfall tidligere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Glemte å si hvordan det gikk. Ansvarsforsikringen som ligger i innboforsikringen min dekket det, så fikk en egenandel på 3000 kr (forsikringskravet fra eieren var 7000 kr). Trodde vel egentlig jeg skulle betale de 3000 til mitt forsikringselskap men tydeligvis skulle de overføres rett til eieren av bilen. Syntes det hørte litt sketchy ut, ettersom jeg fikk denne beskjeden av bileieren og ikke fra mitt forsikringselskap. Men ringte de opp og de sa det var bare overføre til han. Så nå er saken ute av verden for min del :) Men er det vanlig at man gjør opp sånn direkte mellom de to det gjelder og ikke til forsikringsselskapene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blei litt nyskjerrig her jeg også, iforhold til egenandelen som du beskrev. Sa forsikringselskapet ditt at du skulle gi egenandelen rett til han, eller var det HANS forsikring selskap som sa det ?

 

Ikke med en gang. Fikk en sms fra bileieren som sa at jeg skulle betale 3000 til han og han ville få de resterende 4000 fra sitt eget forsikringsselskap. Syntes dette hørtes litt sketchy ut, så ringte opp mitt eget forsikringselskap som bekreftet at det var slik jeg skulle gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...