Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlighet rundt tailgating/piggybacking

Salt kjeks

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det finnes et norsk uttrykk for fenomenet. Jeg snakker om å ta seg inn på område med begrenset adgang ved å bare "dilte med" når noen scanner adgangskortet.

Mer fra utenlandsk wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Piggybacking_(security)

Det man gjør er jo ikke akkurat et innbrudd, men det er heller en form for sosial manipulering hvor noen gir deg tilgang fordi de tror på at du har en legitim grunn til å slippe inn.

Det jeg lurer på er om det er straffbart å gjøre dette. Noen forutsetninger for spørsmålet er at vi snakker om "vanlig" privat område (f.eks. næringseiendommer, ikke militære etc.), ikke gjør noe annet straffbart, og at man forlater stedet frivillig dersom man blir oppdaget og bortvist.

Endret av Salt kjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel definert som innbudd og jeg vil tro det er ulovlig og straffbart.

En annen versjon er jo å snike seg inn på bussen uten kort, for så å reise gratis.

En mer alvorlig versjon er å snike seg inn i norge uten oppholdstilatelse.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Straffelovens §355:

§ 355. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som uberettiget enten sniker sig eller tross forbud trenger sig inn i hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller noe rom i sådanne eller annet tillukket sted eller tross tilhold om å fjerne sig uberettiget forblir på et sådant sted, eller som medvirker hertil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...