Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hva burde jeg prioritere av reparasjoner?

TMB

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tilbake bilen fra service og der fant de en hel haug med feil og mangler.

Totalt vil alt komme på 26 000,- og det er helt uaktuelt...

Så jeg lurer på hva, av følgende, jeg burde prioritere å få fikset:

• Skifting av bremseklosser og -skiver bak og foran
  • Skifting av bærebroer, øvre fremre begge sider og øvre bakre begge sider
  • Skifting av bærebroer, nedre bakre begge sider
  • Skifting av bremseslager foran
  • Skifting av ytre drivakselmansjett venstre side
  • Skifting av ytre drivledd, høyre side

Tilbudet er fra Snap Drive og er på totalt 26 000,-

Det skal nevnes at denne bilen kjøres relativt lite (4-5k i året) og har tydeligvis kjørt med disse feilene en veldig god stund uten å ha merket noe som helst bortsett fra noen klunkelyder fra førersiden når jeg gir gass (som skyldes en av de punktene over husker ikke hvilket de sa).

Bilen det gjelder er en VW Passat 2003, 3BG STV om det skal ha noe å si.

Noen som kan hjelpe en som ikke er så fullt ekspert på bil? :p

Mange takk.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg tatt turen innom andre verksted og vist de tilbudet du har fått og se hva de lander på, trolig noen tusenlapper å spare der.

Ang bremseskiver og klosser er det skummelt enkelt å gjøre selv, flere fine DIY's på youtube som forklarer alt du trenger å vite. Delene koster deg en to små tusenlapper (hvis jeg ikke tar feil) og tar kanskje 1 time. Sjekk mekonomen eller MECA for deler (er du medlem av VACN så får du rabatter der)

Hvis du melder deg inn i VACN så finner du sikkert noen som kan hjelpe deg eller ta jobben for en billig penge :)

Lenke til kommentar

Ok, sett at jeg kan ta bremseskiver/-klosser selv, hva burde jeg få fikset først av det andre? Er nødt til å ta litt om litt...

Jeg prøvde å søke på YT etter guider på dette uten hell... kunne du ha lenket til en? Og dette kan jeg altså gjøre selv med kun jekken som fulgte med bilen og vanlig verktøy?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært noe umiddelbar fare, så hadde nok ikke bilen forlatt verkstedet, iallefall ikke med skilter.

Bak: http://www.youtube.com/watch?v=jRSC2bEXYzs

Foran: http://www.youtube.com/watch?v=bNTUjaBbCNM

Litt avhengig av hva du har fra før av, så skal jeg ikke uttale meg om hva du trenger i tillegg. Men du burde iallefall ha et http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-15-deler-191255/'>slikt for å gjøre det litt enklere for deg selv.

For å gjøre byttet enklere, burde du ha en flaske med slange og litt bremse væske i. Sett slangen på luftenippelen på kaliperen FØR du åpner den. Da slipper du å lufte bremsene etter du er ferdig (dog er det smart å ta noen pump mens denne er koblet på og toppe opp med bremsevæske)

Lenke til kommentar

Den prisen du har fått synes jeg er rimelig drøy. Skal de da bruke 10 arbeidstimer på og skifte dette også 15 tusen kroner i deler. Tør og påstå at du vil få det rimeligere på møller. Sjekk litt rundt om kring. Du kan jo handle alle delene du trenger på bildeler.no for eksempel. Er mange verksteder som lar deg ta med dine egne deler.

Lenke til kommentar

Den prisen du har fått synes jeg er rimelig drøy. Skal de da bruke 10 arbeidstimer på og skifte dette også 15 tusen kroner i deler. Tør og påstå at du vil få det rimeligere på møller. Sjekk litt rundt om kring. Du kan jo handle alle delene du trenger på bildeler.no for eksempel. Er mange verksteder som lar deg ta med dine egne deler.

Her er tilbudet jeg fikk, vedlagt.

Sammenlagt skal de ha 11500,- for arbeidet og resten for deler.

tilbud_snapdrive.pdf

Lenke til kommentar

er det ikke så veldig avansert jobb det der. noe du kan klare selv hvis du ikke har ti tommeltotter. Litt verktøy og en Haynes bok for din bilmodell så kommer du langt. En del å spare på å handle delene selv også ser jeg. 1500 kr for et sett med skiver høres i mine ører litt drøyt ut. Høres mer ut som merkeverksted priser.. og dele priser. Google er din venn. Du finner sikkert step by step guide for dem fleste av reperasjonene, i hvertfall når du har en så vanlig bil som en passat.

Skru litt selv...spar penger, bestikk noen mer bilkyndige kompiser, med pizza og brus/øl..og ta et par ettermiddager / ei helg i garasjen, og være fornøyd med å tenke på hvor mye penger som er spart,.

Har nettop brukt ei helg på å hjelpe brodern med en 01 passat, Registerreim, vannpumpe, termostat, oljeskift/ oljeskift på girkasse osv. Forstillingen ( bærebroer og mansjett) tok vi for et år siden og brukte ikke mer enn en god ettermiddag på det..

som sagt sett av litt god tid, og få litt hjelp ( ofte greit å være to), så er det en ok jobb å gjøre selv (og spare masse penger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...