Gå til innhold

Fagpørve 2013


Anbefalte innlegg

Hei, ser andre har laget en tråd ang fagprøve, så tenkte at jeg kunne gjøre det samme.

Etter å ha lest hva andre har hatt til sin fagprøve, så lurer jeg litt, da min ikke ligner på noen andre fagprøver jeg har sett :S

 

her er oppgavene jeg har fått(noe endret):

 

1:

bedriften jeg jobber i har fått en ny ansatt, denne ansatte sitter i rullestol. min oppgave er å sette opp ett kontor, tilpasset den ansattes behov.

 

2:

Maskinen til den ansatte blir som vanlig satt opp via SCCM, dokumenter steg for steg, hva du gjør, og hva som skjer når man benytter seg av SCCM. hva ville du gjort uten SCCM?

 

3:

den nye ansatte skal ha en grundig innføring av bruken av utstyret som er levert, og hvordan hun kan kontakte IT avd ved ett senere tidspunkt. jeg skal her holde ett 15 min kurs for den nye brukeren.

 

4:

ledelsen ønsker å få inn flere printere, mange brukere vil gjerne ha printere på kontoret, mens IT avd ønsker seg MFP printere. ledelsen vil gjerne at du utreder de forskjellige alternatinvene, og at du skal presentere dine tanker tundt dette. de vil også ha en slags guide/plakat utplassert ved alle printerrom, med løsninger for problemer som gjerne oppstår fra tid til annen.

 

5:

Dere har mange tynnklienter, samt tykklienter hos dere dag, del dine tankerrundt de to arbeidsverktøyene, fordeler og ulemper.

 

 

så, dette var da prøva mi, synes selv den ser grei ut, men stusser endel på den første oppgaven. etter å ha googlet dette, så mener bufetat(link: http://www.bufetat.no/bufdir/deltasenteret/Veiledere/Veileder---Handlingsplaner-for-universell-utforming-i-statlige-virksomheter/Tiltaksomrader/Inventar-og-utstyr/) at dette er en jobb for HMS ansvarlig i bedriften, dette er jeg enig i, men samtidig er det jo god læring.

 

noen som har noen tanker rundt dette? eller andre deler av prøva?

 

ps:

med denne tråden, ber jeg ingen om å løse fagprøva for meg, vil bare høre andres synspunkter på hvordan jeg løser det, og evt få forslag til hva jeg kunne gjort annerledes :)

 

pps:

beklager evt skrivefeil, går litt fort i svinga når man har det travelt :)

 

#cyber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig vedrørende oppgave 1: Så ville jeg skrevet at jeg i sammarbeid med HMS ansvarlig i bedriften og den nyansatte forhørt meg om hvilke behov brukeren hadde. (Heve/senkepult, mulighet til å kjøre rullestol helt inntil, skjermer som er tilpasset brukeren etc). Siden jeg ikke kan si jeg har nok kjennskap til en rullestolbruker, så måtte jeg ha forhørt meg både om det personlige behovet for den ansatte og gjort tilpasninger med tanke på dette. De fleste tilpasningene vil jo ikke gå på det it-messige når det kommer til en rullestolbruker, klart en pult uten heve/senkemulighet og en printer plassert på en plass som var slik at det ville vært forventet at man måtte stå for å nå den ville gjort det litt vanskeligere for brukeren, såfremst pulten er i ok høyde, han kan få tak i utskriftene sine, mus og tastatur er ok. Så er det jo ikke så mye mer man kan gjøre fra IT siden. (Det er ikke en IT ansvarlig sin jobb å skaffe stol/pult etc? iallefall ikke der jeg har jobbet) Din jobb er jo å montere opp printer og pc med tilbehør slik at det kan nås fra en normal stilling, kanskje ikke strekke ledningene slik at de vikler seg inn i rullestolen. bortsett fra det, så ser jeg ikke så mye du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Lock-aze: tusen takk for kjapt svar :)

HMS ansvarlig her på huset har akkurat sagt opp stillingen, så vi har ingen for lyeblikket. men tok kontakt med ergoterapeutene og Hjelpemiddelsentralen i kommunen, og fikk en hel liste over ting å passe på.

Det virket på dem at det viktigste valget jeg gjorde i denne sammenheng var valg av kontor.

Da vi har en heis som pent kan kalles ustabil, og bare HC toalett i 1 etg, så falt valget naturlig nok der. fant ett kontor som har lette dører å åpne, og de minste dørtersklene på huset. eneste minuset med kontoret er at det er noe lite, men har testet med en rullestol, og jeg kan fint snu 360 grader uten å dytte borti noe.

kabler er pent stuet vekk og festet etter alle kunstens regler under pulten, og så nærme veggen som mulig. eneste jeg mangler på kontoret er en printer, men den venter jeg på :)

ellers så tror jeg at jeg har gjort det som kan gjøres for å gjøre kontoret mest mulig tilpasset for en person med rullestol :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...