Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe internettkabel

Anbefalte innlegg

Hei.

For mange år siden kjøpte jeg en spole med 100 meter internettkabel, slik at jeg kunne legge opp kablet internett til den nye PC-en min. Nå har jeg nettopp flyttet til en ny leilighet, og ingen av kablene jeg har fra før er lange nok til å gå fra ruteren til PC-en, og det er ikke nok kabel igjen på spolen. Jeg har selvfølgelig glemt hva slags kabel jeg kjøpte for lenge siden, jeg husker bare at den ble kjøpt på Biltema.

Hva slags kabel må jeg kjøpe for å få internett igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RJ 45 Hette på kabelen.

Også bør du minimum ha CAT 5e da denne er Gigabit vennlig.

Eventuelt kan du legge CAT 6, men dette er tykkere, stivere og vanskligere å arbeide med.

http://no.wikipedia.org/wiki/RJ-45

http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair#Most_common_twisted-pair_cables

Så kan diskusjonen starte om du skal ha en skjermet kabel eller en uskjermet kabel.

Skal kabelen gå langt kan det lønne seg å ha en skjermet kabel. Skjermet kabel er en tynn aluminiumfolie innenfor gummien på kabelen.

Maks lengde bør ikke være mer enn 100 meter. da signalstyrken svekkes og kan lettere bli påvirket av interferens.

Håper det er svar nok :)

http://www.clasohlson.com/no/Nettverkskabel-CAT-5e/Pr326008000

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar

Takker for svar. Sånne RJ45-kontakter har jeg fra før, fra samme tid som jeg kjøpte den forrige kabelen. Jeg synes den spolen hos Clas Ohlson var ganske dyr, jeg tror ikke jeg betalte mer enn et par hundre når jeg kjøpte den forrige. Jeg finner heller ikke spoler på Biltema sine hjemmesider, bare "ferdige" kabler med kontakter i begge ender.

Må man betale så mye for en spole i dag?

Har Biltema spoler?

Lenke til kommentar

Biltema hadde ihvertfal kabeltromler forrige gang jeg var innom, men de hadde bare CAT5e. Vil sterkt anbefale deg å legge CAT6 kabler hvis du først skal legge opp og du vil ha kablene noe fremtidsrettet (10Gbit).

Skjermet kabel er ikke noe vits i ett bolighus e.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Biltema hadde ihvertfal kabeltromler forrige gang jeg var innom, men de hadde bare CAT5e. Vil sterkt anbefale deg å legge CAT6 kabler hvis du først skal legge opp og du vil ha kablene noe fremtidsrettet (10Gbit).

Skjermet kabel er ikke noe vits i ett bolighus e.l.

Er ikke CAT 6 skjermet "som default" for å dekke kravene mot støy (i tillegg til noe bedre lede evne) ?

Noen år siden jeg drev med kabling, men mener å huske at CAT6'en vi hadde da alltid var skjermet (Cat5 kunne være både med og uten skjerming).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...