zoltar Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Varmekablene på badet gir ikke varme lenger, og jeg mistenker at regulatoren er defekt. Grunnen til at jeg poster her er at jeg vil gjerne høre om dere er enig i at regulatoren er årsaken før jeg bestiller elektriker. Her er en oppsummering av hva jeg har observert så langt: Dette er ikke første gang jeg har mistenkt regulatoren for å være døende. Regulatoren har tidligere (for et par år siden) oppført seg rart: En gang begynte den å "tikke" som besatt, som om et relee skrudde seg av og på veldig raskt. Den gav seg med dette da jeg skrudde på effekthjulet, og siden den gang har ikke dette skjedd igjen. Tilbake til problemet jeg har i dag: Gulvet blir ikke varmt, selv når jeg setter regulatoren på høy effekt slik at den røde lampen alltid lyser. Når jeg setter regulatoren på "normal" effekt, så lyser den røde lampen bare av og til, selv om gulvet ikke er varmt. Hva betyr det egentlig at den røde lampen lyser? Hvis det betyr at det går strøm i varmekablene, så er det jo veldig rart at det ikke blir varmt når jeg setter regulatoren på høy effekt. Endret 20. august 2013 av zoltar Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Kan være defekt regulator eller brudd i kabelen. Om du har et ohm-meter (eller multimeter) så kan du måle motstanden i varmekabelen. Husk å legge ut sikringen først. Du kan også måle spenning over kontakten til termostaten for å se om kontakten virker som den skal. Du skal måle 0 volt når kontakten er lukket og noe helt annet når den er åpen (alt fra 100 til 230). Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Takk for svar. Jeg har multimeter, men var usikker på om jeg egentlig har lov til å fikle med dette selv. Multimeteret bruker jeg ellers til lavstrømselektronikk. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Du har lov til å måle, men ikke å koble. Husk å være litt forsktig så du ikke kortslutter noe med målepinnene eller får støt Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Hehe, jeg skal være forsiktig. Når det gjelder måling av motstanden i varmekablene: Får jeg tilgang til varmekablene fra selve regulatorboksen? (Jeg har aldri gjort dette før, så jeg vet ikke helt hvordan koblingene ser ut bak der.) Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Altså, det er 95% sjans for at det er gåen termostat. Dette skjer hele tiden, og som elektriker er det noe jeg bytter ofte ute hos kunder. Kabelbrudd har jeg kun sett ved oppussing av bolig. Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Fant koblingsskjemaet for regulatoren: Er det port 3 og 4 som er varmekablene? EDIT: Dere trenger forresten ikke svare på dette spørsmålet, jeg bør kanskje slutte å spørre så dumt. Selvfølgelig må det jo være 3 & 4, siden de to andre er 230 V, og 3 & 4 også viser motstanden som skal generere varmen i gulvet. Dessuten er det ingen andre muligheter. Endret 20. august 2013 av zoltar 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Ja, selvsagt får du det. Koble ut sikringene, mål spenning (for sikkerhetsskyld), finn utgående ledninger og mål resistansen. Det er som regel fire ledere som går nedover i mot gulvet fra termostaten. To er som regel til temperaturmåling mens de to andre er selve varmekabelsløyfen. Vanligvis er det lett å identifisere tempsensor siden det er noen tynne ledninger i forhold til varmekabel. Du skal måle noen få ohm antar jeg, men enhver måling unntatt 0 og uendelig er mest trolig korrekt. Hvis du har megger kan du megge hver fase mot jord også. PS: Lurest å koble fra varmekabelen før du måler for å være helt sikker på resultatet. Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Altså, det er 95% sjans for at det er gåen termostat. Dette skjer hele tiden, og som elektriker er det noe jeg bytter ofte ute hos kunder. Kabelbrudd har jeg kun sett ved oppussing av bolig. Det var det jeg tenkte også. Har ikke vært noen oppussing på flere år her, så jeg syntes det var rart varmekabelen plutselig skulle ryke av seg selv. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Altså, det er 95% sjans for at det er gåen termostat. Dette skjer hele tiden, og som elektriker er det noe jeg bytter ofte ute hos kunder. Kabelbrudd har jeg kun sett ved oppussing av bolig. Eneste gangen jeg opplevde feil med varmekabel så var det brudd i kabel. Dette inntraff et halvt år etter innflytting (i min egen leilighet). Men rent statistikkmessig så er det langt høyere sjanse for gåen termostat, ja Lenke til kommentar
zoltar Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Bare for å avslutte denne tråden: Det var regulatoren som var defekt. Har omsider fått skiftet den ut nå. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå