Gå til innhold

Hvorfor skal ekstra Cache koste så mye? Og hvorfor bare 8mb?

CFD

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på dette spørsmålet og hvorfor skal 8mb cache diskene koste så mye mer en 2mb cache diskene? Og hvorfor bruker de bare 8mb cache? De bruker jo standard 6ns ram og det er jo en hastighet som vi hadde på Vodoo3 kortene våre. Det finnes jo også System ram som er opptil 100% raskere idag.

Skjønner at hardiskleverandørdene vil holde prisene oppe ,men hvorfor ikke mer cache? Er det noe uvanlig ram de bruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må huske at marginene i harddiskbransjen er små og de vil selvfølgelig ha produkter de kan ta mer fortjeneste på en andre. Enda forskjellen i produsjonskostnad er liten, er forskjellene i butikkpris større. Hvis kun forskjellen i produsjonskostnad hadde vært gjenspeilet i butikkpris ville vel ingen kjøpe 2MB cache disker.

Tilogmed de heftigste 15k SCSI-diskene har ikke mer enn 8MB cache og der tviler jeg på at det er produksjonskostnadene som spiller så mye inn, så det er sikkert en grunn til at de ikke har mer.

Lenke til kommentar

Tenkte litt over dette jeg også og jeg skrev litt om at de skal holde prisene oppe ,men det er jo litt rart at en markedslevrandør legger inn 16mb cache til samme pris. Vi kunne jo bare ha fantasert over hvor mye den ville solgt.

Er jo et utrolig PR triks med tanke på at det er 8ganger så mye cache som 2mb diskene.

Lenke til kommentar

Om man legger inn 16MB cache i harddiskene så ville ikke det nørvendigvis øke ytelsen så voldsomt. hadde ytelsesøkningen vært stor så hadde det garantert vært en linje med scsi disker med masse cache.

Harddiskene er jo ufattelig treige i forhold til resten av minnet i maskinen, så hvor rask cachen er har ingen betydning. Og når søketid og forsinkelse for platerotasjon osv. ligger på flere millisekund har ikke cachens nanosekunders forsinkelse den helt store betydningen.

Idar

Lenke til kommentar

Det er nok pga små marginer at diskprodusentene prøver å tjene litt ekstra på 8MB cache. Selvsagt ville det hjulpet med enda mer cache.

Når det gjelder SCSI disker er det vanlig å ha cache på kontrolleren. De fleste SCSI diskene brukes i servere sammen med avanserte kontrollere, vanligvis RAID5. Med 64MB cache og RAID5 kan jeg love at det sparker unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...