TheNarsissist Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hei, flytter på hybel for meg selv den 2 sept. Husleia på 5k sal betales den første hver måned. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal fordele pengene de første månedene. Får utbetalt stipend nå snart som jeg regner med at blir på ca 11 k. Får lønn den 25 som jeg regner med at er på ca 4 k. Da går jeg altså inn i sept mnd med ca 15k, der 5 k blir brukt på kjøleskap ovn og div. 5 går til husleie den 1. Da sitter jeg altså med 5 k igjen. Disse vil jeg fordele for de 4 neste månedene 1 k i mnd. Får bidrag på 3500 i starten av sept, husleia er da allerede betalt så skal vel ikke være noe problem å leve på dette til den 15, da får jeg 6687 i stipend, jeg får deretter ca 3-5 k i lønn. Men så er det husleie igjen den første. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette, skulle ønske jeg kunne fått både lønn og stipend dagen husleia skulle betales. Hadde blitt så mye enklere da. Bidraget vet jeg ikke når jeg får engang, tror pappa skulle gi meg litt nå og da fordi han ikke har så god råd selv. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Sett opp et budsjett. Problem løst. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Sett opp et budsjett, og ha to brukskontoer i nettbanken (det er gratis og enkelt å opprette ny konto, i alle fall i de fleste banker). Ha kort knyttet til en av de to kontoene, og sørg for å få penger inn på den andre (enten ved at du endrer lønnskonto, eller ved at du bare sørger for å overføre alt du får inn så fort du får det). Du kan også ha tre kontoer - en til regninger (som du overfører rett sum penger til når du får pengene inn, og så fjerner du dem ikke før du betaler regninger med dem), en til kort og en som buffer. Etter min erfaring gir det en viss oppstrammende effekt at man må inn i nettbanken (eller i praksis mobilbanken) for å overføre penger til dilldall. Bruker du budsjettet riktig vet du da hvor mye du til enhver tid må ha på regningskontoen, og hvor mye du har til forbruk (spredd utover x uker framover). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå