Gå til innhold

[Løst] dårlig software overklokking (asus AI), trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

For ikke alt for lenge siden så hadde jeg et inlegg om hjelp om å velge pc deler til min første selvbygget pc. Den har kjørt problemfritt med en stabil 4,5Ghz overklokk som programvaret til ASUS har laget til (ASUS Dual intelligent Processor 4). Helt til jeg oppdaterte BIOS.

Jeg er ikke sikker om dette er helt relatert til problemet mitt men under oppdateringen av BIOS så var ikke installeringen helt ren (tror jeg). Etter at den var ferdig med nedlastning og noe oppdatering mens windows ennå¨var på skrudde den seg av og kom opp med svart skjerm med hvit skrift og gir varsel om at datamaskinin må ikke bli avsluttet.

Men sekunder etter skrues den av og ser ut til å ha problemer med oppstart. det tok opptil 5 oppstarter før noe kom opp på skjermen og det er en feilmelding om at noe ikke er funker under oppstart.

Men alt jeg trengte å gjøre etter det er å trykke F1 for å gå i BIOS som viser at den nye versionene er installert (pussig) og så trykke esc for å starte windows 8. Og har ikke hadt noe problemer under oppstart lenger.

Men når jeg ser på klokkefrekvensen på cpu'en så har den blit reseta til standarden 3,8Ghz og da tenker jeg at jeg kjører bare programet om igjen.

Noen restarter og en BIOS senere (som er normalt i følge ASUS).

Men denne gangen fant programmet ut at pc'en skal klare 4.6 Ghz som gir en økning på 30%.

Jeg synes jo sefølgelig at det er litt rart at det er 100hz i forskjell fra den gamle overklokken og den nye. Men jeg ignorerer det og kjører en Benchmark for å sammenligne ytelse med de gamle resultatene(passmark).

Her er de ''gamle'' resultatene mine: http://www.passmark.com/baselines/V8/display.php?id=11637336296

Det nye CPU resultatet var rund om 9200

Gla ble jeg for det, men jeg tok ikke hensyn til temperatur fordi jeg vet det funket på gamleklokken, men der tok jeg ganske feil.

Her er hva datamaskinen består av:

Tower: Corsair Carbide 500R
PSU: Corsair TX750W
Motherboard: Asus Z87-PRO
CPU: i5 4670K
GPU: Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC
RAM: Kingston HyperX 4x4GB 1600MHz
SSD: Sandisk Ultra Plus 128 GB
Cooler (CPU): coolermaster-hyper212evo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Høres ut som CPU'en blir for varm og den har en innebygget sikkerhet der den slår seg automatisk av og resetter innstillingene. Jeg ville ha gått for vannkjøling personlig, men du kan prøve å skru opp viften og se om det hjelper. Blir mye bråk, men da blir du iværtfall kvitt problemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...