Gå til innhold

Objektiv til fotografering av nordlys


Anbefalte innlegg

Det er, og kommer, en del spennende vidvinkler på markedet.

Samyang 14mm f/2.8 har vært nevnt (Kr. 3.900)

Samyang kommer også med en ny forbedret 14mm med f/2.4 til neste år.

Laowa 12mm f/2.8 (Kr. 8.000) (kommer på markedet snart)

Laowa 15mm f/4 (Kr. 6.000)

Laowa 15mm f/2 kommer på markedet i løpet av 2017.

Sigma kommer med en 12-24mm f/4 HSM Art

Irix 15mm f/2.4 er på markedet (Kr. 6.500)

For ordens skyld så kan jeg også nevne Carl Zeiss 15mm f/2.8 Distagon (Kr. 25.000)

 

 

Så det blir en del valgmuligheter. Har vært morsomt å fått tak i noen tester der disse testes opp mot hverandre.

Sigma er vel den eneste som kommer til å støtte autofokus (har vel ingen betydning for nordlysfotografering, som nevnt tidligere).

 

Et moment som kan ha betydning, er støtte for Lee filter. Samyang 14mm f/2.8 har støtte via en spesiell adapter, Irix 15mm f/2.4 via en standard 95mm adapter, mens jeg er usikker på de andre (noen av disse er jo ikke på markedet ennå, så det vil ta tid før de støttes, hvis de noensinne vil bli det). 

 

Har sett en test av Laowa 12mm f/2.8 men en prototype filterholder fra Lee.

Endret av Boeing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler å starte med og lese denne fine artikkelen. Mye lærerikt :-)

 

http://blogg.nordlys.no/yngve/kurs-i-nordlys-fotografering

 

Så ser jeg at ingen har nevnt Sigma 10-20mm f3.5 som er ørlite mindre lyssterkt enn Tokina objektivene. Likevel påstår jeg at man med dagens kamera klarer fint Nordlysfotografering med f3.5. Ofte klarer man da å holde seg rundt ISO 1600 noe de fleste nyere kamera greier fint.

Fordelen med Sigmaen mener jeg, er at den er på sitt beste i den videste enden og er et av de beste vidvinkel objektiv med tanke på flare. I alle fall til DX/APS-C kamera. Her faller Tokina objektivene igjennom etter min mening. Noen ønsker kanskje å bruke objektivet til andre ting enn Nordlysfoto også :-) En vidvinkel der du uten redsel kan ha solen i bildet er undervurdert synes jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da jeg gikk på skole i nord, ble det en del nordlysbilder. Vi i kollektivet tok en del bilder, mye ulikt utstyr, men oppsummert kom vi vel frem til noe rundt dette: 

 

1. Stativ - Det må stå støtt, trenger ikke være svindyrt, men det må være normalt godt. Husk å stramme godt på hode slik at det ikke glir.

 

2. Utløser - Fjernutløser eller timer satt på 5 sekunder, er helt nødvendig for at det blir skikkelig skarpt. 

 

3. Værforhold - Mye vind fører til vibrasjon, det kan bli greit, men det blir ikke knall når det blåser mye. 

 

4. Optikk, vidvinkel, normalzoom, samme det. Så lenge du får plass til det du vil. Det som derimot er viktig er at objektivet ikke lider av "scope creep", altså at det endrer brennvidde(zoomer) mens du tar bilde. Så ingen slakke zoomringer. Ikke tenk så veldig hardt på f1,8, f2,8 eller f4, det viktigste er at det er skikkelig skarpt på brennvidden du bruker. Det bør du teste på forhånd.

 

5. Kamerahus: Ikke så fryktelig viktig, men vi så at D40(6mpx) ble noe begrenset når bildene ble store(altså større enn A3 utskrifter). Spør du meg, synes jeg at nordlysbilder må printes i stor størrelse. Det er da man klarer å oppleve det, uten å være der.

Nordlys er vakkert i liten skala, men det som gjør det virkelig fantastisk er størrelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slenger meg på bølgen av kommentarer her :)

Jeg fotograferer en del nordlys og har gått i mange feller. :)

Skal ikke pårope meg å være noen ekspert, men kan generelt anbefale følgende

 

  1. Det aller viktigste er et stativ som er godt og solid. Et alternativ kan være en av de typene som har en krok i senter som du kan feste et tau og en tyngre stein i. Personlig foretrekker jeg et godt og solid stativ.. enkelt og greit.
  2. Fjernutløser. Jeg sverger til den typen du kobler til med ledning. Da er det et batteri mindre å forholde seg til når det blir kaldt om natta.
  3. Så vidvinkel som du klarer å finne om du skal kjøpe deg ny linse. 18mm på kameraet ditt tilsvarer ca 64 grader (horisontalt). Det høres mye ut, men er på ingen måte det når du skal prøve å få fanget stjernehimmelen. Jeg ser at Bringisen nevner Sigma 10-20mm. På ditt kamera vil det gi 96 grader. Det er veldig bra. Blendertall på 3.5 er kanskje ikke det beste og du må muligens stoppe den ned et trinn og to for å få den mindre myk i kantene, men det må du definitivt på et billig objektiv med blendertall 2.8 også. Jeg bruker Canon EF17-40 f/4L på et fullformat. Det gir meg 93 grader (hor)

 

Teknisk sett er nordlys ganske komplisert, men fremdeles veldig spennende å ta bilder av. Om natta er det mørkt (duuuh!) og nordlyset beveger seg relativt fort. Hvis du ser på kameraets hovedparameter EV som igjen er en kobinasjon av ISO, Blender og tid, så har du en utfordring. Om natta er EV-tallet lavt. For å kompensere med for dette må du sette opp ISO, Blender (altså lavere blendertall) og tiden. For høy ISO blir kornete bilder. For høy blender kan gi diffuse bilder, for lang tid vil gi grautete bilder fordi nordlyset beveger seg for mye under eksponeringen.

 

På ditt kamera ville jeg nok anbefalt ISO 640 som et utgangspunkt, muligens 800 i krisetilfelle. 18-55 linsa du har har vel blender 3.5 (?) på det videnste (altså 18mm). Så begyn med det. Så er det å stille tida. Jeg ville holdt meg til manuell slik som nevnt av tidligere skribenter her. Jeg prøver meg frem med utgangspunkt i ca 10 sekunder (Her MÅ man ha stativ). En utfordring til er å få dette i fokus. Den beste metoden jeg har, er å finne en tretopp et stykke unna og skru kameraet på manuell fokus. Juster til tretoppen ser bra ut mot himmelen (kanskje ei stjerne og fem i nærheten kan hjelpe deg). Det kan også lønne seg å justere fokus på dagen og sette på en tapebit. Det fungerer bare hvis linsa ikke har FTM (Full Time Manual). Da kan den nemlig forskyve fokuset selv om linsa står i manuell.

 

Med disse tingene på plass så er det bare å knipse. Jeg har lagt ut to bilder på 500px. Ganske fornøyd selv. Prinsippet er beskrevet over :)

 

https://500px.com/nyzeta/galleries/aurora-borealis

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Samyang 14mm og brukte den mye til timelapse. For all del, ett godt objektiv, men se om du klarer å falle til ro med tønnevridningen (?) (distortion) i objektivet. Lenge siden jeg har drevet med foto nå så begrepene er litt svakt i minne. Jeg husket det plaget meg en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...