aagmed Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hei!Har mulighet til å få en liten ekstra jobb hvor jeg vil arbeide freelance og få ca 2 til 3 tusen i måneden, muligens med større varriasjon enn dette. Hvordan skatter jeg da? Jeg prøvde å lese meg frem på skatteetaten.no, men kom ikke helt i mål på egenhånd. Noen som kan forklare? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Jobber du freelance, så er du næringsdrivende. Du må registrere firma og betale forskuddsskatt som ligningskontoret vil skrive ut. Du betaler i fire terminer 15. mars, 15.mai, 15 september og 15 november i inntektsåret. Endret 19. august 2013 av mobile999 2 Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 20. august 2013 Forfatter Del Skrevet 20. august 2013 Takk for svar. Trodde kanskje det var en enklere måte ved et såpass lite beløp, men det var sikkert naivt. Sukk. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Jo, det er enklere ved et såpass lite beløp. Er forventet inntekt under 50 000 i året, her vil det vel bli et sted mellom 24 og 36 000 kr kan man regne dette som hobby og således hobbyinntekt. Man har da ikke krav til å registrere firma, levere næringsoppgave eller føre regnskap ved inntekter under 50 000 i året. Svarte på et tilsvarende spørsmål i en annen tråd, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1527252&p=20767207. Men du bør uansett lage skikkelige fakturaer, samt passe på alle bilag (kjøp og salg), da du kan komme i en situasjon der du faktisk blir pliktig til å føre regnskap etc. Også lurt å ta en prat med folk på skatteetaten. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Jo, det er enklere ved et såpass lite beløp. Er forventet inntekt under 50 000 i året, her vil det vel bli et sted mellom 24 og 36 000 kr kan man regne dette som hobby og således hobbyinntekt. Man har da ikke krav til å registrere firma, levere næringsoppgave eller føre regnskap ved inntekter under 50 000 i året. Nei, det kan du ikke. Det er aldri - aldri - definert i noen grense på 50000 kr/år for hobbyinntekt i Norge, og det er heller aldri definert noen grense på 50000 kr/år for plikt til å føre næringsregnskap. Det er derimot definert ei grense på 50000 kr/siste tolv måneder som omsetning for plikten til å føre MVA-regnskap og kreve inn MVA, og det er noe totalt anna! Avgrensingen hobby/næring og de fire punktene som da er relevante gikk jeg temmelig grundig gjennom på i innlegg #24 på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1526809&&page=2 . Akkurat det samme som jeg nevner der vil ha relevans for vurderingen her, så jeg ser ikke behovet for å gjenta. Etter å ha synset seg sjøl gjennom de fire punktene jeg på bakgrunn av skatteloven tar opp der bør du - om det framdeles er tvil - kontakte skattemyndighetene og høre deres syn på saken. Det synet er imidlertid ikke bindende og etaten kan godt komme til noe annet om et halvår og etter fornyet vurdering av saken. Vil du ha et bindende standpunkt må du (før du gjør noe som helst) be om en bindende forhåndserklæring i saken, forklare i alle detaljer (for lite detaljer = saken avvises behandlet, du får ikke to sjanser til å forklare), betale gebyret (noen hundre kroner for en privatperson), innrette deg akkurat slik du har forklart du planlegger og som svaret bygger på, og så legge den med når leverer sjølangivelse. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg tror faktisk ikke du leste dokumentet jeg viser til i posten jeg henviser til. Plikten til å føre regnskap og levere næringsoppgave inntreffer faktisk ved kr 50 000 i inntekt (omsetning), dog med enkelte unntak. Regner med at det er uaktuelt her. Regnskapsplikt kommer først ved lang høyere tall for enkeltmannsforetak, men man får automatisk bokføringsplikt dersom man må registrere seg for merverdiavgift. At skatteplikten inntrer tidligere er en helt annen sak, og det er klart at blir beløpet over kr 10 000 må det oppgis til beskatning. Således kan man si at bruken av begrepet "hobbyinntekt" var feil, da hobbyinntekt indikerer noe som er skattefritt. Dog har ikke trådstarter bokføringsplikt, plikt til å levere næringsoppgave etc ut fra de opplysningene han gir. Han har dog plikt til å oppgi inntektene i selvangivelsen (husker ikke hvilken post), og han har ikke fradragsrett (enn så lenge - går inn i minstefradraget). Han bør dog levere skjemaet RF-1298B, http://www.skatteetaten.no/upload/Skjemaer/alltid/RF-1298B.pdf . Dersom dette leveres vil han dersom virksomheten faktisk oppfyller alle de 4 kravene til næringsvirksomhet innen 5 år faktisk kunne få endret ligningen for de årene han har levert skjemaet. Din vurdering som du linker til er nok korrekt tolkning av loven, men etter min mening ikke korrekt i forhold til gjeldende praksis/tolkning fra skattemyndighetene. Personlig mener jeg trådstarter hverken tilfredsstiller vilkåret om et visst omfang og ei heller vilkåret om varighet. Tvisomt også om vilkåret om er egnet til å gå med overskudd over tid tilfredstilles. Grunnen til at jeg mener at vilkåret om varighet ikke tilfredsstilles er at trådstarter definerer dette som en ekstrajobb/aktivitet - og ikke en aktivitet som skal gi en framtidig næringsvei. @aagmed: For å gjenta meg selv - og være helt korrekt etter det jeg har fått opplyst av skattemyndighetene flere ganger. Du trenger ikke å registrere noe firma, dog kan det være hensiktsmessig å registrere et enkeltmannsforetak. Det koster ikke noe og gjøres enkelt elektronisk vis www.brreg.no og AltInn. Du trenger ikke å føre regnskap eller levere næringsoppgave dersom vi snakker om 2 - 3 000 kr pr måned. Men bruttoinntekten skal oppgis til beskatning (i selvangivelsen) - og du bør fylle ut RF-1298B som legges ved selvangivelsen. Så lenge du har en omsetning siste 12 måneder som er under 50 000 så skal du klare deg med dette - om skattemyndighetene mener noe annet underveis så vil de gi deg informasjon om dette. Så lenge du har ført RF-1298B har du også nødvendig dokumentasjon. Det er ikke nødvendig med noen forhåndsuttalelse etc. Akkurat dette er et tilfelle hvor skattemyndigheten har relativt greie regler. http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/ Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 At skatteplikten inntrer tidligere er en helt annen sak, og det er klart at blir beløpet over kr 10 000 må det oppgis til beskatning, skriver du bolson...Javel, "hørt". Hvorfor må så dette oppgis til inntektsbeskatning? Kanskje fordi det kommer inn under skattelovens §5-1 som danner rammene for hva som skal beskattes og som sier at "som skattepliktig inntekt anses enhver fordel vunnet ved arbeid, kapital eller virksomhet samt pensjon, føderåd og livrente"?Er dette fordel vunnet ved arbeid? Neppe - da er personen ansatt, og det er åpenbart ikke tilelle her. Er dette vunnet ved kapital? Intet i TS' forklaring som antyder det. Er dette vunnet gjennom "pensjon, føderåd og livrente." Åpenbart ikke. Hva gjenstår da for at skatteplikt skal inntreffe? Fordel vunnet ved virksomhet. Altså snakker vi her enten om skatteplikt på grunnlag av "fordel vunnet ved virksomhet" eller skattefrihet pga hobbyinntekt som faller utenfor § 5-1. Siden "det er klart at blir beløpet over kr 10 000 må det oppgis til beskatning" vil jeg da be deg begrunne, bolson, hvorfor dette er klart når du mener det ikke er "fordel vunnet ved virksomhet" (og hvorfor du vil ha ligningsetatens vurdering på om dette er klart når du sier (min uheving) "det er klart at"?). Hva hjemler da skatteplikt for denne inntekten i det heile, eller plikt til å oppgi den til beskatning?"Er dette derimot vunnet ved virksomhet har man også plikt til å levere næringsoppgave, det følger av krystallklart av ligningslovens § 4-4 (uthevingen er min): "Skattyter som driver virksomhet eller utleie av fast eiendom skal som vedlegg til selvangivelsen levere næringsoppgave og utskrift av konti som har betydning for vurderingen av årsoppgjøret." Det står ikke "---skal dersom myndighetene ønsker det levere---", eller "--skal dersom de synes det er riktig levere --", gjør det, bolson?Med plikt til å levere næringsoppgave følger regnskaplikt, bokføringslovens § 2-2 er like klar (uthevingen er min): "Enhver som har plikt til å levere næringsoppgave etter ligningsloven eller omsetningsoppgave etter merverdiavgiftsloven har bokføringsplikt etter denne loven for den virksomhet som drives".Du har heilt rett i at i forhold til Foretaksregisteret har har TS ingen registreringsplikt, så lenge han ikke driver varesalg. Derimot har han en registreringsplikt hos skattemyndighetene - for nettopp inntekt av virksomhet. Ditt utgangspunkt for "visst omfang" er ikke et syn Skatteetaten deler, det er klart slått fast gjennom BFU 24/10. "Du sier (innlegget du linker til): " Om du jobber 10 timer hver helg og f.eks i 10 helger er dette 12 000 kr, noe jeg klart vurderer som hobby." Dette er 100 timer totalt og langt over hva som er tilfellet i BFU 24/10. Omfanget der er snakk om tjue timer totalt (å styre en person som tar hånd om utleie av fem leiligheter - ikke mht vaktmestertjenester og slikt, men reint administrativ) og konklusjonen er at dette er av et visst omfang, og altså omfattet av skattelovens virksomhetsbegrep når man også ser på "for egen regning og risiko", "en viss varighet" (foregått et halvår) og "egnet til å gi overskudd". Og det er altså ikke verken du eller jeg som tar standpunkt i saken når det virkelig gjelder, det er skattemyndighetene. Da er det kanskje ikke heilt dumt å undersøke deres tidligere bindende avgjørelser en del før man synser for mye i en sak sjøl? Med mindre man da har tenkt å sette rettsapparatet i gang og få prøvd holdbarheten av deres juridiske tankegang gjennom to-tre domstoler? "Grunnen til at jeg mener at vilkåret om varighet ikke tilfredsstilles er at trådstarter definerer dette som en ekstrajobb/aktivitet - og ikke en aktivitet som skal gi en framtidig næringsvei" argumenterer du, bolson. Det står intet sted i skatteloven at det er noen form for betingelse for verken varighet eller omfang. Norge ville fått ganske mange skattefrie ekstrajobber/aktiviteter om man holdbart kunne brukt det argumentet som grunnlag for å komme utenfor skattelovens § 5-1. Og bolson: Dette er et juridisk forum.Da bør du argumente med juss og ikke med synsing eller antagelser. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Er dette derimot vunnet ved virksomhet har man også plikt til å levere næringsoppgave, det følger av krystallklart av ligningslovens § 4-4 (uthevingen er min): "Skattyter som driver virksomhet eller utleie av fast eiendom skal som vedlegg til selvangivelsen levere næringsoppgave og utskrift av konti som har betydning for vurderingen av årsoppgjøret." Det står ikke "---skal dersom myndighetene ønsker det levere---", eller "--skal dersom de synes det er riktig levere --", gjør det, bolson? Med plikt til å levere næringsoppgave følger regnskaplikt, bokføringslovens § 2-2 er like klar (uthevingen er min): "Enhver som har plikt til å levere næringsoppgave etter ligningsloven eller omsetningsoppgave etter merverdiavgiftsloven har bokføringsplikt etter denne loven for den virksomhet som drives". Det er ikke riktig så enkelt som du vil ha det til her. Med brutto driftsinntekt (omsetning) under 50.000, og samtidig under visse andre betingelser, trenger man ikke levere næringsoppgave, men kan nøye seg med å fylle ut et eget avsnitt i selvangivelsen for næringsdrivende. Man trenger heller ikke føre like detaljert regnskap som bokføringsloven krever, men har fortsatt en viss dokumentasjonsplikt over inntekter og utgifter. (Altinn) (Skatteetaten) Endret 20. august 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg argumenter ikke med synsing og antagelser, men ut fra hvordan skattemyndighetene håndtere situasjoner med virksomhet under oppstart og situasjoner med mindre tilleggsinntekter. Og du kan fint ramse opp paragrafer i mente, betviler ikke en gang på at du referere rett. Men dine vurderinger er ikke mye verdt dersom skattemyndighetene vurderer ting på en annen måte. Noe de faktisk gjør. Jeg har på ingen måte bestridt at vi snakker om skattepliktig inntekt, har faktisk beklaget den uheldige bruken av "hobbyinntekt". I den andre posten har jeg også klart skrevet at inntekten må oppgis til beskatning. Du blander ellers begrepene regnskapsplikt og bokføringsplikt. Det er en markant forskjell på disse to begrepene, regnskapsplikt er regulert i regnskapsloven og bokføringsplikt i bokføringsloven. Alle firma som har regnskapsplikt har bokføringsplikt, men ikke motsatt. Grensen på kr 50 000 for å levere næringsoppgave er ellers regulert i FOR 2009-12-01 nr 1434: Forskrift om fritak fra plikt til å levere næringsoppgave, http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20091201-1434.html. Det medfører også at bokføringsplikten forsvinner, dog gjelder reglene om oppbevaring av dokumentasjon samt noen andre forhold. Hva som gjelder er angitt i forskriften. Det er angitt i forskriften eventuelle unntak. Når det gjelder din henvisning til BFU 24/10 så er den direkte malplasert. At omfanget i timer ikke er så stort er så sin sak, men det økonomiske omfanget er betydelig. I tillegg gjelder dette utleie av leiligheter, hvor det faktisk er særlige regler for når man vurderer at det inntrår næringsvirksomhet. F.eks regnes utleie av mindre enn 5 boenheter eller mindre enn 500 kvm næringsareal ikke som næringsvirksomhet (som hovedregel). Så om man bruker null timer i året (fordi man har satt bort all administrasjon etc) på utleie av 5 boenheter er det næringsvirksomhet. Som sagt er min klare oppfattelse, og som jeg mener blir støttet av veiledningen på skatteetaten.no og den tidligere nevnte forskriften, at TS ikke har bokføringsplikt og ikke skal leverer næringsoppgave. Han kan håndtere dette som angitt i min forrige post, noe som faktisk også vil tilfredsstille de får kravene i bokføringsloven han må tilfredsstille. Skatteplikt inntreffer. Dette er også helt i tråd med konkrete saker der jeg har bistått andre med selvangivelsen. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Trodde kanskje det var en enklere måte ved et såpass lite beløp, men det var sikkert naivt.Nei si ikke det. Denne informasjonen fra altinn åpner for at man kan være freelancer uten å være næringsdrivende. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Hva-er-en-frilanser/ 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hvis du ikke er selvstendig næringsdrivende så skal de trekke forskuddsskatt for deg, samt betale arbeidsgiveravgift. Du har derimot ikke rett på feriepenger eller sykepenger fra arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå