Gå til innhold

Laptop eller Microsoft Surface Pro?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet det sikkert finnes 1000 andre sånne tråder, men jeg lurer fortsatt på hva man egentlig trenger for å kjøre Adobe After Effects komfortabelt.

Jeg har idag en 2009 MacBook Pro 13" med:

Prosessor 2,53 GHz Intel Core 2 Duo

Hukommelse 8 GB 1067 MHz DDR3

Grafikk NVIDIA GeForce 9400M 256 MB

Denne begynner å dra litt på årene og tastatur og trackpack begynner å bli litt slitt. Dette har gjort at jeg har begynt å se på en ny PC til allround bruk. Skal da bruke den både til studier (det normale med office og surfing) og samtidig synes jeg det er veldig morsomt å ta bilder og redigere video på fritiden.

MacBooken har egentlig fungert greit i AE, men skulle gjerne hatt litt bedre ytelse, så playback går litt mer smooth.

Ønsker å holde størrelsen på 13 tommer, siden jeg bruker ekstern skjerm når jeg redigerer bilder/video og trenger portabiliteten en 13 tommer gir.

Tenkte å bruke rundt 10 000 +-

Bruker selvfølgelig minst mulig for å dekke behovet mitt :D

Har dere noen anbefalinger?

Jeg ser at Microsoft har lansert Surface Pro, og lurer egentlig på om dette kan være akkurat det jeg ser etter? Da får jeg både en tablet og en fullverdig PC. Men det jeg lurer på er om denne fungerer til litt lette hobbyprosjekter i Adobe After Effects? Ser den fungerer greit i Photoshop, og da burde vel AE også fungere?

Hvis dere har andre forslag vær så snill og dele dem ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med hverken Surface Pro eller AE, men jeg vet at Surface Pro har en Core i5 prosessor, og det skal være et godt steg opp fra Core 2 Duo uansett.

Skjermen er bare 10.6 tommer, så det er et godt steg ned fra 13 tommer. Og den har bare 4GB ram. Det vil du antagelig merke når du jobber med store filer?

Jeg tenker at tableten vil derfor ikke være den perfekte følgesvenn for dine Adobe-produkter. Men, den har stylus, og det er jo et pluss for grafisk arbeide.

Akkurat i dag er det tilbud på 128GB-versjonen på Elkjøp, 5990,-. Det er forøvrig bare 7 hundrelapper lavere enn før-pris, så ikke et must å hoppe på.

Akkurat i morgen vil Microsoft annonsere Surface Pro 2, med noen høyere priser.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Du har allerede en mac, hvorfor ikke vurdere en ny en?

MacBook Air 13" kommer med siste haswell CPU og intel HD5000 grafikk som er et greit steg opp i ytelse samtidig som den er lett og har god batteritid.

Ikke koster den alt for mye heller - til tross for at det er eple-logo på den: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACAIRMD760HA/macbook-air-13-3-md760

Det eneste er at den i standardutgave kun har 4Gb minne som nok kan bli litt lite til ditt bruk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...