AnonymDiskusjon Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hei.Jeg har nå startet ett nytt skoleår for første gang hjemmefra. Jeg har skaffet meg en hybel som jeg deler med 3 andre. 2 av disse kjenner jeg fra før. Jeg har nå i skrivende stund bod her i 4 dager. Jeg har eget soverom, men det er felles oppholdsrom, kjøkken og bad.I starten syns jeg det virket som en god ide med tanke på samarbeid på skolen osv. Men nå, før skolen har startet ordentlig merker jeg at jeg ikke liker det. Liker heller ikke stedet jeg leier ettersom det er så lytt. Skulle for eksempel legge meg tidlig i går, men kunne høre deler av samtalen som utleier hadde i etasjen over. Hørte ungen deres løp og hoppet, og babyen deres som skrek litt senere igjen. Jeg vet jeg må regner med å høre litt, men jeg sleit litt med å sove pga det.Mitt problem er at jeg har skrevet under en kontrakt. På kontrakten står det om perioden leien gjelder, men ingenting ang oppsigelse. Lenger ned i kontrakten står det "Forhold hvor det intet er avtalt i kontakten reguleres av husleielovens bestemmelser."Som jeg har skjønt sier § 9-6 i husleieloven " For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod."http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6Betyr dette at jeg har 1 måned oppsigelsestid? Anonymous poster hash: dd841...7bd Anonymous poster hash: dd841...7bd Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-2 § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Så lenge du ikke er skriftlig opplyst om at avtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietiden, så kan du si opp leieavtalen i samsvar med husleieloven. Endret 19. august 2013 av mobile999 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Trenger litt hjelp med å tolke det svaret. Ettersom det ikke står noe sted i kontrakten at jeg ikke kan si opp, betyr det at jeg har 1 måned oppsigelsestid hvis jeg sender skriftlig oppsigelse til utleier?Syns det står i svaret ditt at jeg både kan og ikke kan si opp? Anonymous poster hash: dd841...7bd Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Se der ja, du svarte mens jeg skrev. Så bra å vite jeg kan si opp på 1 måned. Da skal jeg prøve å bo her litt til før jeg kanskje sier opp.Har lest litt rundt på nette før jeg postet her. Da leste jeg ett sted om at utleier kan gi avslag på oppsigelsen min? Anonymous poster hash: dd841...7bd Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Har lest litt rundt på nette før jeg postet her. Da leste jeg ett sted om at utleier kan gi avslag på oppsigelsen min? Det står ingenting om det i § 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse, jeg antar derfor at utleier ikke har anledning til å tilsidesette din oppsigelse. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Er jeg også pliktig til å betale leien ut den avtalte leietiden? I http://www.dinepenger.no/regler/leieboerens-ni-bud/21362807 Står følgende "Har du ikke avtalt oppsigelse og sier opp en tidsbestemt leieavtale før leieperioden har løpt ut, må du i utgangspunktet betale leien ut perioden."Er jeg pliktig til å betale ut helt til juni da? Anonymous poster hash: dd841...7bd Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Det er hvis den er tidsbestemt. Er den det? Har du gitt oss alt vi trenger å vite? Hva er de andre punktene i avtalen, som høyst sannsynlig innebærer ordet "tidsbestemt" eller tidsubestemt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Alt som står i kontrakten ang leietiden er dette https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_08_2013/post-183755-0-27307800-1376939440.png Ordene "tidsbestemt" eller "tidsubestemt" står ikke noe som helst sted i kontrakten. Anonymous poster hash: dd841...7bd Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Er jeg også pliktig til å betale leien ut den avtalte leietiden? I http://www.dinepenger.no/regler/leieboerens-ni-bud/21362807 Står følgende "Har du ikke avtalt oppsigelse og sier opp en tidsbestemt leieavtale før leieperioden har løpt ut, må du i utgangspunktet betale leien ut perioden." Er jeg pliktig til å betale ut helt til juni da? Husleielovens §9-2 sier at en tidsbestemt leieavtale ikke kan sies opp i leieperioden. Samme paragraf sier: 1) at utleieren har skriftlig opplysningsplikt om at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietiden 2) når denne opplysningsplikten er forsømt så kan leieavtalen sies opp i samsvar med §§ 9-4 til 9-8 (som om den var tidubestemt). Siden leieavtalen kan sies opp som om den var tidsubestemt, så trenger du ikke dekke leie ut leieperioden eller finne ny leietaker. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Er jeg også pliktig til å betale leien ut den avtalte leietiden? I http://www.dinepenger.no/regler/leieboerens-ni-bud/21362807 Står følgende "Har du ikke avtalt oppsigelse og sier opp en tidsbestemt leieavtale før leieperioden har løpt ut, må du i utgangspunktet betale leien ut perioden." Er jeg pliktig til å betale ut helt til juni da? Det som står der er feil, det er manglende oppsigelsesrett som må avtales. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Det som står der er feil, det er manglende oppsigelsesrett som må avtales. Hva mener du? Anonymous poster hash: dd841...7bd Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg mener at når det ikke står noe i avtalen (eller det er meddelt skriftlig på annen måte før avtaleslutning) om oppsigelse, så kan man si opp. Det er altså ikke slik at man må avtale oppsigelsesrett i tidsbestemte kontrakter, man må avtale at det ikke skal være oppsigelsesrett. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) - Du har en tidsbegrenset avtale. - Dersom denne ikke skal kunne sies opp i leietiden, må det opplyses om i kontrakten. § 9-2. - Siden utleier _ikke_ har opplyst om dette, kan leileigheten sies opp som om den var tidsubestemt. § 9-2. - Dette medfører da at vanlige lover for tidsubestemte leileigheter gjelder. § 9-4. - Dette innebærer at du har 3 måneder oppsigelse, fra og med den første i måneden etter du leverte oppsigelsen skriftlig. § 9-6. - Altså, om du leverer oppsigelse i dag, må du betale leie for September, Oktober og November, med mindre du får til en avtale om å skaffe ny leietaker selv, før den tid. - Du leier ikke i annen mans bolig, siden du og huseier ikke bruker samme areal. Du leier en hybel i en del av kjelleren, som du deler med 3 andre. Dette er ikke leie av et enkelt beboelsesrom. Dette er en selvstendig del av huset. § 9-6. Endret 27. august 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Har også noen andre spørsmål.Utleier kommer nesten inn i fellesarealene våre daglig. Han går bare rett inn. Han bruker som oftest å komme inn fra en dør som går rett fra han sin private del av huset. Ingen av gangene vet jeg at han skal kommer / er der før jeg ser han. Mitt hovedspørsmål er: Har han lov til å komme å gå som han vil i fellesarealet til oss 4 som leier her, selv om han skal si noe til en av oss som bor her?Det er også et skap i fellesarealet vårt. Dette bruker utleier til å oppbevare julepynten sin. Pga det må jeg ha vinter tøy og jakker liggende i en bag. Han har også noe modell fly stående i fellesstuen vår. Har han lov til å bruke deler av fellesområdet vi leier til å oppbevare tingene hans? Anonymous poster hash: dd841...7bd Anonymous poster hash: dd841...7bd Anonymous poster hash: dd841...7bd Anonymous poster hash: dd841...7bd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå