Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameielov vedrørende garasjeplass og oppbevaring

Anbefalte innlegg

Hei der ute,

jeg har fått for meg at det sitter en del sakkyndige folk der ute, som jeg ser for meg kan litt om lovverk som omslutter sameier.

Saken er som følger; min mor bor i et sameie hvor hun eier en garasjeplass i ett garasjeanlegg, hvor styret nå har innført div. regler angående bruk av garasjeplasser.

Saken har altså gått som følger:

Det ble den 25. April avholdt et sameiermøte hvor deriblant en sak ble tatt opp;

Forslag til Vedtak: I det underjordiske garasjeanlegget skal det kun oppbevares kjøretøy (bil, henger, motorisert rullestol, sykler). Det kan lagres dekk i dekkposer opphengt på vegg på egen parkeringsplass.

VEDTAK: Styret trekker forslaget som utsettes til neste års ordinære sameiemøte, men vil da taes inn under vedtektene.

Styret informerer så deretter om følgende den 5. Mai (dvs 10-11 dager etter styret har trukket dette forslaget).

Skrivet har følgende tittel;

Garasjeannlegg

Referat;

Det ble innkalt til et hurtigmøte for behandling av oppbevaring i garasjeanlegg. Det utføres maler arbeider neste uke i garasjeanlegget. Ny vurdering av styrevedtak fra 14. Mars 2006.

Enstemmig vedtak datert 05.mai 2013;

1. Kun Kjøretøy (bil, moped, motorsykkel, sykkel, henger, elektrisk rullestol), plasseres innenfor oppmerkede biloppstillingsplasser.

2. Sykler som brukes/benyttes kan plasseres utenfor el. tavlerom. Andre sykler plasseres på biloppstillingsplass eller bod.

3. Dekk skal ikke oppbevares i garasjeannlegget.

4. Det skal ikke oppbevares andre gjenstander enn beskrevet under pkt. 1 og 2. i garasjeannlegg.

Eierne av garasjeplassene nå ikke får lov til å oppbevare annet enn følgende:

Frist for rydding av garasjeannlegg 1. juni. 2013. Opphengs kroker for dekk vil bli fjernet under malingsarbeider.

Bla bla Sameiet v/ styreleder.

Her har de altså trampet over det de har informert om 10-11 dager før hvor dette skal taes inn under vedtektene ved NESTE års ordinære sameiemøte.

Hvordan ser dette ut i forhold til lovverk?

De følger så denne saken opp med følgende skriv:

"Styret har nøye vurderdt hvorvidt det skal la sameiermøtet bestemme bruken av den enkeltes sameiers garasjeplass.

Styret har kommet fram til;

- Styret har mandat til å bestemme over sameiers eksklusive rett i fellesarealer.

- Styret skal påse at fellesarealer holdes i orden, og ivaretaes slik at verdiene på eiendommene ikke forringes.

_ Styret fant det hensiktsmessig å ta ryddingen i forbindelse med oppussing av garasjeannlegget.

- Styret har mottatt innvendinger fra enkelte beboere vedrørende rydding av sine garasjeplasser. Det er ifølge vedtektene fritt opptil sameierne å ta saken til ekstraordinært sameiermøte, dersom man er uenig i styrets vurderinger.

Styret sendte saken til vurdering hos OBOS juridiske avdeling for vurdering. Svaret fra advokat x. x. ligger vedlagt.

".... I sameiets gjeldende vedtekter står det i punkt 4.1 at den enkelte sameier har enerett til å bruke sin bruksenhet, som bare kan brukes til boligformål, og rett til å benytte fellesarealene til det de er beregnet eller vanlig brukt til. Videre står det at styret bestemmer hvordan fellesarealene skal brukes. Garasjeplassene ligger i sameiets fellesareal. Disse er beregnet og vanlig brukt til parkering. Lagring av diverse gjenstander ligger utenfor formålet.

Det vises til eierseksjonslovens paragraf 40, hvor det står følgende: Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i sameiermøtet. Styret har herunder i samsvar med paragraf 31 å treffe alle bestemmelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.

Jeg mener derfor at styret i medhold av både lov og vedtekter gi de seksjonseierne dette gjelder en frist for fjerning av det som er lagret på garasjeplassene. Det kan videre opplyses om at sameiet vil fjerne tingene for seksjonseiers regning dersom tingene ikke er fjernet innen utløpet av en gitt frist. Frister bør ikke settes kortere enn to uker fra mottakelsen av henvendelsen. "

Følgende står det også at det ikke er nødvending å presisere mer for å gi styret rett til å kreve opprydning.

-----------------------

Saken er da altså i mine øyne at dette selvfølgelig kan nedstemmes, og dette forhåpentligvis vil bli gjort. Men dette styret er i mine øyne maktsyke mennesker som deriblant har gått rundt på uteplassen til min mor og tatt bilder o.l. for å dokumentere at hun hadde et blomsterbedd, som ifølge styreleder måtte søkes om (dette dreier seg om 4x "busker" som maks er 30cm høye).

Spesielt ser jeg på saken som dreier seg om vedtaket de tok om at dette skulle bli en vedtekt på neste årsmøte, da de nå hadde trukket forslaget.

Kan dette utfordres i forhold til noen enkle paragrafer, da det hadde gitt meg veldig mye å presse styrelederen litt, og da gjerne med paragrafer o.l. iogmed han selv har kontaktet advokater og gitt hans syn på saken? Dette er for min del altså personlig, da jeg gjerne vil at denne personen skal ha det litt ubehagelig.

Jeg setter meget pris på tilbakemeldinger eller tanker på dette, om noen har kunnskap eller har vært borti lignende saker som dette.

På forhånd takk,

Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyrst og fremst så må eg beklage at dette nok ikkje er svaret du vil ha.

Styret i eit sameige har plikt til å påsjå at sameiget blir drifta i henhold til lov, forskrifter og eventuelle eigne vedtekter som ikkje er i konflikt med lover og regler. Dette innbefatter det å påsjå at byggninga ikkje blir brukt til anna enn det som er tillatt. Dette følger av eierseksjonslova.

Det å oppbevare andre ting enn kjøyretøy i eit garasjeanlegg er med høg sannsynligheit i konflikt med den branntekniske prosjekteringa av garasjeanlegget.

Dersom ein lagrer f.eks dekk og treverk i staden for ein bil så vil dette føre til at det er meir brennbart materiale i garasjen enn det som opprinnelig var berekna. Ved ein brann i ein bil så er garasjeanlegget konstruert slik at brannen ikkje skal kunne spre seg til boligdelen, men dette forutsetter at den tilgjengelige brannenergien i garasjeanlegget er mindre enn det som er prosjektert.

I tillegg til den åpenbare problematikken med at ein eventuell brann kan føre til meir skade enn den burde, så vil dette vil blandt anna kunne gi utslag i form av avkortning av forsikringsutbetalinga dersom det skulle oppstå brann. Kommunen vil også ha anledning til å ilegge dagsmulkt dersom dette blir oppdaga.

Off topic:

Det eg vil anbefale deg å gjere er å forhøyre deg med dei andre eigarane og høyre kva dei har behov for. Det er fullt mogleg å løyse dette på andre måter enn det som styret har bestemt.

Det enklaste vil kanskje være å ta vekk enkelte parkeringsplasser og bygge boder som utgjer eigne brannceller (tett vegg). Dersom det er mange som oppbevarer andre ting enn kjøyretøy på parkeringsplassane så tyder dette på at behovet for lagringsplass er større enn behovet for parkering.

Dersom lagringsbehovet begrenser seg til oppbevaring av dekk så kan dette løysast med å ettablere f.eks eit felles dekklager.

Andre måter å løyse dette på vil være ved hjelp av fleire tekniske innrettninger i garasjeanlegget som f.eks sprinkleranlegg, brannalarmanlegg eller brannventilasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...