Gå til innhold

Fungerer GTX 660Ti med 1xDVi og 2xVGA skjermer?

trn100

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig fått et EVGA GeForce GTX 660 Ti. Dette kortet skal ha støtte for 4 skjermer og har DVI-I dual, DVI-D dual, DP og HDMI port.

Siden jeg har 2 eldre med skjermer med VGA tilkoblinger fikk jeg lyst til å prøve et oppsett med 3 skjermer. 1 på DVI-D porten og 2 skjermer på DVI-I porten ved hjelp av en DVI-I til 2xVGA splitterkabel som jeg har liggende.

Av en eller annen grunn er det kun den ene VGA utgangen som fungerer på splitterkabelen!?

Skal ikke dette være mulig?

Takk på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det var vel egentlig ikke det jeg ønsket meg, men uansett får jeg bilde bare på en av skjermene...

Da blir kanskje løsningen å kjøpe seg en HDMI til DVI kabel og bruke en DVI til VGA konverter på hver av DVI utgangene? Hvis jeg altså ikke kjøper nye skjermer?

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar

Ok, det var vel egentlig ikke det jeg ønsket meg, men uansett får jeg bilde bare på en av skjermene...

Da blir kanskje løsningen å kjøpe seg en HDMI til DVI kabel og bruke en DVI til VGA konverter på hver av DVI utgangene? Hvis jeg altså ikke kjøper nye skjermer?

Takk for svar! :-)

Tror ikke du får aktivert mer enn en DVI-VGA-konverter per skjermkort.

Lenke til kommentar

Kan jo se ut som om du har rett i mitt tilfelle, men hvorfor finnes det da DVI-I til 2xVGA kabler? Kabelen hørte nok til et annet skjermkort, men muligheten må jo ha vært der en gang?

Hvorfor finnes de? Fordi det finnes industrielle løsninger der slike kabler fungerer, ingen forbrukerskjermkort støtter slike kabler.

Lenke til kommentar

Kortet takler jo 4 skjermer! Jeg har satt opp 3, 1 på egen DVI og et forsøk på 2 VGA fra den andre DVI pluggen. Det siste funket ikke, men om jeg setter opp DVI skjermen med en overgang fra HDMI kontakten samt 2 VGA skjermer med overgang fra hver sin DVI-I/DVI-D kontakt bør det vel fungere?

Lenke til kommentar

Hvis det siste oppsettet ikke skulle fungere vet da f... hvordan kortet skal kunne takle 4 skjermer når jeg bare setter opp 1 skjerm på hver av 3 utganger?

Er det sånn at du faktisk vet at dette ikke kommer til å funke ami90 eller er det bare noe du gjetter?

Nyere skjermkort har bare en VGA-kapabel RAMDAC. Alle DVI-VGA-konvertere bruker RAMDACen på skjermkortet og flytter om på pinnene fra DVI-porten.

Det finnes få aktive DVI-VGA-konvertere (som ikke bruker RAMDACen på skjermkortet,) og de må ha en strømkilde for å fungere.

Hvordan kortet skal kunne takle fire skjermer er ganske enkelt: 3x DVI/HDMI-skjermer og 1x Displayport.

DVI og HDMI bruker samme pins med forskjellig layout forresten.

EDIT, bare for å forklare hvordan DVI-VGA-konvertere fungerer:

Det en slik konverter gjør er å signalisere til skjermkortet at det skal sende VGA-signaler gjennom porten, pinnene er rutet om til en VGA-utgang og VGA-signal kommer ut fra utgangen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du må forstå at DVI-I og DVI-D er langt i fra det samme. I står for Integrated(mener jeg) og fører både digitale og analoge signaler. D står for Digital og fører dermed kun digitale signaler.

De analoge signalene er VGA og dermed trenger du kun en adapter/overgang, men dette vil kun fungere på en DVI-I port. På den andre så vil du trenger en aktiv konverterer dersom du vil ha VGA på den.

Jeg tror at arni prøver å fortelle deg at slike overganger ikke vil hjelpe deg med å få opp begge skjermene dine. Bare fordi at et skjermkort støtter fire skjermer, så betyr ikke det at du kan plugge i fire vilkårlige skjermer, de må nemlig stemme overens med inngangene hvis du ikke har aktive konverterer

http://www.multicom.no/DVI-VGA-konverter-VC160-(VGA-inne-DVI-D-ut)-ATEN/cat-p/c/p1574273

Her er en aktiv konverterer som jeg snakker om, men denne konverterer signalet feil vei. Det var nok ikke det enkleste å finne.

edit: det finnes ikke aktive konverterere altså? jaja

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...