Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har skolen lov til å inndra mobiler?

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skolen er til for læring.

Å ta inn mobilene er en grei skuring, dersom lærere ikke han andre og mer effektive virkemidler for å få elevene til å ikke bruke mobiltelefoner under undervisningen.

Hvilke andre virkemidler skulle være mer effektive?

Å kaste ut elever som bruker mobiltelefonene på gangen?

Det blir feil, da de som bruker mobiltelefonen også trenger opplæring, og da ville det vært et svik mot disse elevene; Barn og ungdommer som ikke vet sitt eget beste må få hjelp til å gjøre det som er best for vedkommende, og det er ikke til elevens beste å ikke delta i undervisningen.

Å inndra mobiltelefonen til dem som misbruker dem er effektivt, og rettferdig -- gitt at foreldrene samtykker.

Om foreldrene ikke samtykker er det nok best at foreldrene kommer på skolen og snakker med eleven hver gang vedkommende må forlate klasserommet, slik at foreldrene og barnet sammen blir motivert til å finne en endelig løsning på problemet deres.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår at lærere må gjøre noe, men de overreagerer hvis de hindrer elevene i å bruke mobilen i friminuttene.

De kan heller gi anmerkning til de elevene som forstyrrer andre, eller tekster i timen.

Å la læreren stjele elevens telefon (eller "inndragelse", som de kaller det) er jeg imot, av personvernshensyn.

En smarttelefon inneholder enorme mengder sensitivt materiale som læreren skal holde klåfingrene unna.

Lenke til kommentar

Å ta inn mobilene er en grei skuring, dersom lærere ikke han andre og mer effektive virkemidler for å få elevene til å ikke bruke mobiltelefoner under undervisningen.

Hvilke andre virkemidler skulle være mer effektive?

Å kaste ut elever som bruker mobiltelefonene på gangen?

Det blir feil, da de som bruker mobiltelefonen også trenger opplæring, og da ville det vært et svik mot disse elevene; Barn og ungdommer som ikke vet sitt eget beste må få hjelp til å gjøre det som er best for vedkommende, og det er ikke til elevens beste å ikke delta i undervisningen.

Å inndra mobiltelefonen til dem som misbruker dem er effektivt, og rettferdig -- gitt at foreldrene samtykker.

Om foreldrene ikke samtykker er det nok best at foreldrene kommer på skolen og snakker med eleven hver gang vedkommende må forlate klasserommet, slik at foreldrene og barnet sammen blir motivert til å finne en endelig løsning på problemet deres.

Dette er jussforumet, og spørsmålet er hva som er lov, ikke hva du synes er greit. Vennligst respekter det.
Lenke til kommentar

Etter 10. klasse er det frivillig å gå på skole i Norge, og derfor ikke lærerens ansvar om du lærer noe. Jeg snakket med en politikontakt på skolen jeg gikk på, og han sa at dersom de ikke ga deg den tilbake etter 24 timer kunne man anmelde, og de behandlet det som tyveri. Før dette er det altså ikke tyveri.

Dette er dog noen år siden, og jeg finner heller ingen kilde på det. Dette er et utsagn fra en politibetjent, men ville uansett tatt det med en klype salt

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Det er det nok ikke av den grunn, det krever også en lovlig hjemmel.

Dette blir som om naboens hekksaks irriterer meg mens jeg slumrer på terrassen etter middagen. Det kan irritere meg så mye det vil, jeg har ingen rett til konfiskere den "til i morgen tidlig" (når jeg er på arbeid) av den grunn. Har jeg en lovlig hjemmel, gitt av f eks styret for boligene og bygget på en avtale hvor naboen har godtatt slikt ved brudd på fred og stillhet fra kl x til kl y blir saken en annen. Ellers må jeg nok evt be politiet om å bruke deres rett til konfiskering - eller begå en ulovlig handling.

At en handling kan rettferdiggjøres ut fra den gode hensikt gjør den ikke automatisk lovlig av den grunn. At naboen ikke har lov å sette i gang motorsaga klokka to om natta gir meg ikke rett til å konfiskere den i den gode hensikt "nattero", derimot kan jeg da utmerket godt be politiet gjøre akkurat det. Jeg kan også seinere nekte naboen å f eks føre antenneledningen sin langs min vegg framover og "si opp" den avtalen, begrunnet i hva han gjorde, men jeg kan ikke konfiskere privat eiendom.

For en skole blir det på nøyaktig samme måte. Skolen kan f eks utmerket godt (med hjemmel i lovlig avtale eller lovlig gitte ordensregler) forby en elev å være til stede på skolens område eller deler av det (f eks klasseværelset) medbrakt en mobilelefon, og så bortvise eleven derfra om eleven bryter forbudet - men den kan ikke konfiskere telefonen av den grunn. Den er privat eiendom og da trengs rettsgrunnlag for å konfiskere. Noen nødvergerett kan man neppe påberope seg, det blir heller aktuelt om eleven truer med å kaste den i hodet på lærer eller medelev.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo ikke hvorvidt det er hensiktsmessig eller effektivt, men hvorvidt det er lovlig. Du argumenter for hvordan det burde være, fremfor å se på hvordan det faktisk er.

Jeg glemmer hele tiden at jus handler om bokstaver og ord, og ikke om rett og galt.

Med det sagt håper jeg at lærerene tar mobilen, og at rettferdigheten seirer over eventuelle lover.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig i at mobiler er et problem. Liker bare ikke at lærerne tror at de har så mye rettigheter, hvis det skulle vise seg at de ikke har lov til dette.

Du skulle ha vakse opp i mellomkrigstida. Lærarar har altfor få rettar i klasserommet i dag.

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skulle ha vakse opp i mellomkrigstida. Lærarar har altfor få rettar i klasserommet i dag.

Å, vi kan vel til dels diskutere hvorvidt det var "rett til" eller "makt til, fordi ingen protesterte" lærere hadde da også, men den diskusjonen hører uansett ikke til her. Og retten til å inndra privat eiendom krever altså et rettsgrunnlag, ikke utelukkende et "jeg synes det blir best slik". Da er vi over på sjøltekt (noe norsk skolehistorie for øvrig ikke er helt ukjent med) og sjøltekt er som kjent ikke lovlig. Den kan være straffri iblant, men den er aldri lovlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du får alternativet mellom å gi dem telefonen og forbli i rommet eller bli kastet ut av klasserom. Det er ikke akkurat store forskjellen fra å bli kastet ut av hjemmet til noen om du ikke kan oppføre deg anstendig.

Utover det besvarte Isbilen spørsmålet ganske konkret:

Skolen (kommunen) har hjemmel til å utarbeide et ordensreglement, i det reglementet kan (vil) det stå at mobilbruk i timene er forbudt, og det trenger ikke stå i noen annen lov at skolen har anledning til det. At dette håndheves gjennom å konfiskere telefonene ut dagen ser jeg ingen store problemer med. Å utvide "straffen" til at foreldrene må hente telefonen ved gjentatte brudd er litt mer tvilsomt.

Men dette er det samme årvisse gnålet, så kanskje regjeringen kunne vurdert å lovfeste skolens rett til å konfiskere gjenstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. udir.no

I ordensreglementet skal skoleeier også fastsette hvilke tiltak som skal kunne brukes mot elever som bryter reglene. Når det gjelder mobilbruk , kan en sanksjon være at mobiltelefonen tas fra eleven. Dette vil være et ordensmessig tiltak. Telefonen kan ikke tas fra elevene utover skoletiden, eller etter endt skoledag. Elevenes fritid er utenfor rammene av hva ordensreglementet kan regulere.

Dette er quotet fra en presisering fra Fylkesmannen i Oppland etter at Gran Kommune innførte restriksjoner ang. mobilbruk så¨jeg antar at dette er korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ref. udir.no

I ordensreglementet skal skoleeier også fastsette hvilke tiltak som skal kunne brukes mot elever som bryter reglene. Når det gjelder mobilbruk , kan en sanksjon være at mobiltelefonen tas fra eleven. Dette vil være et ordensmessig tiltak. Telefonen kan ikke tas fra elevene utover skoletiden, eller etter endt skoledag. Elevenes fritid er utenfor rammene av hva ordensreglementet kan regulere.

Dette er quotet fra en presisering fra Fylkesmannen i Oppland etter at Gran Kommune innførte restriksjoner ang. mobilbruk så¨jeg antar at dette er korrekt.

Det er ikke en særlig lur antagelse, mye dårlig rettskildebruk i den typen rundskriv.
Lenke til kommentar

Nå får vi holde oss til trådens tema, folkens! TS har tydelig lagt fram at han vil ha det juridisk korrekte svaret på spørsmålet han stiller, ikke våre personlige meninger dessverre.

Det har vel allerede blitt gitt mye relevant informasjon på den første siden.

Hos barnevernombudet blir det da altså skrevet:

På generelt grunnlag kan vi ikkje sjå at ein skole kan ha heimel til å beslagleggje elevars private eigendelar over ein lengre periode.

Hva som er definisjonen på "...ein lengre perionde" hadde vært interessant å få oppklart.

Men, i artikkelen fra NRK står det klart og tydelig at lærere IKKE har lov til å inndra mobiltelefonene til elevene. Dette gjelder dog kun skoler i Oslo om jeg forstod det rett. Hvorvidt dette i dag også gjelder skoler andre steder er ikke oppklart, og det er heller ikke oppklart om disse reglene gjelder i dag. Artikkelen er fra november 2012.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så er vell midlertidig konfiskering mobiltelefon basert på frivilligheit? Altså at læraren i staden for å ta mobiltelefonen, ber om å få mobiltelefonen.

Alternativet vil være bortvisning frå skulen i alt frå resten av skuletimen til opp til 3 dagar for dei eldste elevane. Dette følger av opplæringslova.

§ 2-9. Ordensreglement og liknande

Kommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte grunnskolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast.

Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje.

Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast.

Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda.

§ 2-10. Bortvising

Kommunen kan fastsetje i ordensreglementet at elevar på årstrinna 8-10 som alvorleg eller fleire gonger bryt reglementet, kan visast bort frå undervisninga i inntil tre dagar, og at elevar på årstrinna 1-7 kan visast bort frå undervisninga for enkelttimar eller for resten av dagen.

Rektor sjølv vedtek bortvising etter å ha rådført seg med lærarane til eleven. Før det blir gjort vedtak, skal ein ha vurdert å bruke andre hjelpe- eller refsingstiltak. Foreldra til elevar på årstrinna 1-7 skal varslast før det blir sett i verk bortvising for resten av dagen.

Med mindre kommunen fastset noko anna, kan rektor bestemme at lærarane skal ha mynde til å ta avgjerd om bortvising frå eiga undervisning for ei opplæringsøkt, avgrensa til to klokketimar.

Etter som eg forstår så blir bortvisning begrunna i at forstyrrelsane som ein elev skaper ikkje skal gå utover dei andre elevane sin opplæring og undervisning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det rettslige spørsmålet, satt helt på spissen, er hvorvidt denne setningen fra opplæringslova pgf 2-9 første ledd og 3-7 første ledd er tilstrekkelig klar til å tjene som inndragningshjemmel: "Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast."

Loven pålegger skoleeier (kommune/fylkeskommune) å fastslå hvilke tiltak som kan brukes mot elever som bryter reglementet. Dette er etter min mening tilstrekkelig klar hjemmel til å fastsette og bruke inndragning som sanksjon mot brudd på ordensreglementet.

Lovgiver har fastslått at fysisk refsing og krenkende behandling ikke kan benyttes (pgf 2-9 tredje ledd og 3-7 tredje ledd). Med 'fysisk refsing' mener man handlinger som omfattes av straffeloven pgf 228, altså legemsfornærmelse. Dette innebærer at det går en absolutt grense ved bruk av fysisk makt - en lærer kan ikke med hjemmel i ordensreglement ta en telefon med makt.

Det er heller ikke "krenkende behandling" å få en telefon inndratt - ikke i seg selv. Å få meldinger opplest høyt (eller at læreren leser hva som skjer på telefonen i det hele tatt) kan dog være krenkende, så eleven må få anledning til å skru telefonen av eller låse den selv før innlevering.

Så for min del blir svaret ja - skolen kan inndra mobiltelefoner (kortvarig, maksimalt resten av skoledagen), men ikke med makt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I utganspunktet så er vell midlertidig konfiskering mobiltelefon basert på frivilligheit? Altså at læraren i staden for å ta mobiltelefonen, ber om å få mobiltelefonen.

Alternativet vil være bortvisning frå skulen i alt frå resten av skuletimen til opp til 3 dagar for dei eldste elevane. Dette følger av opplæringslova.

Etter som eg forstår så blir bortvisning begrunna i at forstyrrelsane som ein elev skaper ikkje skal gå utover dei andre elevane sin opplæring og undervisning.

Som alvorlig bryter ordensreglene. Er vel i beste fall ytterst tvilsomt om mobilbruk i timen kan defineres som et alvorlig brudd på ordensreglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...