Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har skolen lov til å inndra mobiler?

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei,

var skolestart i dag. Hvert år kommer lærene med utsagnet, "Ser vi mobiltelefonene deres, tar vi de. Dere kan komme å få de igjen på slutten av dagen, gjentar dette seg, må foreldrene deres hente de etter skoletid."

Jeg er ikke så keen på å gi fra meg mobilen, til en lærer. Hvordan denne blir behandlet/oppbevart aner jeg ikke.

Jeg vet at dette står i skolereglementet, men har de virkelig rett til å ta mobilen fra elevene?

De kan jo gi elevene anmerkninger eller nedsatt i oppførsel, men å inndra mobilen?

Jeg er klar over at dette er et stort problem for lærerne, og at mye tid går med for å forhindre dette.

Jeg vil også påpeke at mobilen min aldri har blitt inndratt, og har heller ingen planer om å bruke mobilen i timene.

Problemet mitt, er at det høres så teit ut, når lærene kommer med slike utsagn.

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en ting er sikkert, ha alltid mobilen din i en liten veske om du vil at den ikke skal bli ripete.

måtte gi fra meg mobilen husker jeg for mange år siden, mange klaget på riper, for mobilene ble slengt i en kasse! men min sony ericsson k750i hadde ikke en ripe, den hadde liten veske smile.png

det sies at mobil ikke skal være fremme i undervisningen, om mobilen tar oppmerksomheten fra deg kan dem fint ta mobilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, jeg er enig i at mobiler er et problem. Liker bare ikke at lærerne tror at de har så mye rettigheter, hvis det skulle vise seg at de ikke har lov til dette.

Er ikke dette tyveri, siden dette skjer mot min vilje?

Hvis jeg protesterer, og skolen finner ut at de ikke har lov til å inndra mobiler, kan de jo innføre totalforbud. Dette er jo veldig dumt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dere er på skolen for å lære, ikke leke med mobilen.

Vet ikke helt om du leste hva jeg skrev.

Jeg er ikke interessert, i å forsvare de som blir fratatt mobilen. Poenget er at jeg ikke liker hvordan lærerene "truer" med å frata mobilen. Mulig de har rett til dette, og da legger jeg meg flat.

Det er også interessant å høre hvilke rettigheter man har, og ikke bare akseptere det som blir sagt.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hvorvidt skolen kan forby bruk av mobiltelefoner, altså hvorvidt man faktisk kan sitte med mobilen i klassen. Det er det nemlig ganske åpenbart (hhv) at skolen kan, og at man ikke kan. Spørsmålet er hvorvidt skolen kan inndra mobilen om man bryter det forbudet. Vennligst svar på det spørsmålet, eller la være å svare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hvorvidt skolen kan forby bruk av mobiltelefoner, altså hvorvidt man faktisk kan sitte med mobilen i klassen. Det er det nemlig ganske åpenbart (hhv) at skolen kan, og at man ikke kan. Spørsmålet er hvorvidt skolen kan inndra mobilen om man bryter det forbudet. Vennligst svar på det spørsmålet, eller la være å svare.

Skolen stiller et ultimatum; adlyd eller bli kastet ut. Slik sett har de rett til å ta telefonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Skolen stiller et ultimatum; adlyd eller bli kastet ut. Slik sett har de rett til å ta telefonen.

Det der er i hvert fall ikke et gyldig argument.

Lenke til kommentar

Det der er i hvert fall ikke et gyldig argument.

Jasså? De har selvsagt ikke rett til å stjele telefonen fra noen som helst. Noe de derimot har rett til, er å si at så lenge du er elev her, så må du tillate oss å ta din telefon.

Lenke til kommentar

Man 'stjeler' ikke når man oppbevarer/beslaglegger noe i en gitt periode.

Det blir som å si at politiet stjeler penger når de gir deg fartsbot - selv om de da ikke engang gir det tilbake. Man har regler å forholde seg til og konsekvenser ved brudd, så enkelt er det.
(om de juridisk har rett vet jeg ikke, det overlater jeg til juss folket å svare på)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jasså? De har selvsagt ikke rett til å stjele telefonen fra noen som helst. Noe de derimot har rett til, er å si at så lenge du er elev her, så må du tillate oss å ta din telefon.

Man må ha en hjemmel for å kunne inndra noe. Den logikken du fører har ingenting i juss-forumet å gjøre. Det blir som å si at så lenge du er elev ved skolen, så kan lærerne slå deg, voldta deg, og ellers gjøre som de føler for. Slik fungerer ikke Norge - og takk og pris for det.

Lenke til kommentar

§ 2-9. Ordensreglement og liknande

Kommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte grunnskolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast.

Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje.

Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast.

Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda.

Skolen (kommunen) har hjemmel til å utarbeide et ordensreglement, i det reglementet kan (vil) det stå at mobilbruk i timene er forbudt, og det trenger ikke stå i noen annen lov at skolen har anledning til det. At dette håndheves gjennom å konfiskere telefonene ut dagen ser jeg ingen store problemer med. Å utvide "straffen" til at foreldrene må hente telefonen ved gjentatte brudd er litt mer tvilsomt.

Men dette er det samme årvisse gnålet, så kanskje regjeringen kunne vurdert å lovfeste skolens rett til å konfiskere gjenstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fikk vel svar på det meste her.

Man 'stjeler' ikke når man oppbevarer/beslaglegger noe i en gitt periode.

Det blir som å si at politiet stjeler penger når de gir deg fartsbot - selv om de da ikke engang gir det tilbake. Man har regler å forholde seg til og konsekvenser ved brudd, så enkelt er det.

(om de juridisk har rett vet jeg ikke, det overlater jeg til juss folket å svare på)

Spørsmålet er jo om de har rett til å oppbevare noe. Hvis de ikke har rett til å inndra mobilen, og det skjer mot din vilje, er det vel stjeling?

Lenke til kommentar

Man må ha en hjemmel for å kunne inndra noe. Den logikken du fører har ingenting i juss-forumet å gjøre. Det blir som å si at så lenge du er elev ved skolen, så kan lærerne slå deg, voldta deg, og ellers gjøre som de føler for. Slik fungerer ikke Norge - og takk og pris for det.

Tja, den logikken (mer eller mindre) ble akseptert i høyesterett i Rt. 2010 s. 612 som hjemmel for å vaske en pasient med tvang, så helt på jordet er det jo ikke. Dommen er sterkt kritisert og blir forhåpentligvis "rettet opp" en dag, men i mellomtiden åpner den jo (dessverre) for den typen argumenter.

Men i utgangspunktet er jeg enig i at de ikke har hjemmel. De kan kreve at mobiltelefoner blir igjen hjemme, eller de kan insistere på at de oppbevares f. eks. i skap e.l., men de kan ikke ta telefonen med tvang. De har ikke inndragingshjemmel.

Edit: Folkens, det holder ikke at det står i skolereglementet. Forvaltningen kan ikke lage sine egne regler og gi seg selv egne fullmakter, det er Stortingets oppgave å gjøre. Inngrep i rettssfæren (som det så fint heter) må skje med hjemmel i lov, og inndraging av private eiendeler er klart nok et slik inngrep.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...