Ikon Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det sier seg selv at en fil på 10% av opprinnelig størrelse ikke høres helt likt ut. Det er ingenting som sier seg selv i det. Trekk paraleller til bilder: et BMP bilde på 2MB kan fint pakkes lossles med gif eller enkelte tiff-algoritmer og bli komprimert til 1/100 av orginal størrelse. Slik komprimering kan man enkelt få dersom lyden er enkel. Slik komprimering for audio finnes også og kalles midi. Det er ikke all verden men i hvertfall sammenlignbart. At filen tar 1/100 av en wav-fil betyr ikke at lyden er noe dårligere, midi-filen kan være lossless pakket og dermed nøyaktig like bra. Når det gjelder mer mer avanserte bilder så kan de pakkes meget bra med jpg. (lossy) Om man pakker f.eks BMP til 1/4 av opprinnelig filstørrelse så må man zoome og myse bra nøye på orginalen og den pakkede fila for å se forskjeller. Slik er det med mp3 også. Om man ikke har et superdupert annlegg og prøver hardt å høre forskjeller så hører man ingen forskjell. Selv om enkelte her er fornøyde med å kunne lagre max 300 CD'er og handler ("trader") filer med andre som "må" ha lossless komprimering så betyr det ikke at vi vanlige dødelige har samme interresser. Personlig liker jeg veldig mange forskjellige sjangere og liker å ha godt utvalg innen den sjangeren jeg vil høre på og noe som passer til stemninen min. Jeg kunne kanskje slettet 10 av de 60GB'ene jeg har, men det gjør ikke noe å ha noen "3 på terningen-låter" innimellom godbitene. Det er egentlig ganske viktig for å ikke høre ut alle de beste låtene. Det er heller ikke alle sjangerene som trenger like høy kvalitet for å likes. F.eks bryr det meg katta om jeg hører på jokke og valentinerene eller godbiter fra are og odin og rølperock på 96kbps, men andre ting som litt roligere musikk med mange ekte instrumenter (vangelis, sting, klassisk etc) er det viktigere å komme opp i 192kbps eller bedre. .. Midi er ingen komprimerings teknikk. Blir litt som å si at 3d grafikk er en komprimerings teknikk for video... Lenke til kommentar
Ikon Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hvis du feks. skal ta en låt du har på en cd og legge den inn på midi, så må du lage en midi fil med alle notene for alle instrumenter. Du må sample inn sangen(da er du allerede opp i en wav fil i full lossless størrelse) så må du finne midi instrumenter som er av samme kvalitet som de er in real life(Yeah right, good luck! ) Lenke til kommentar
Wolverine Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Kort regnet gir dette da: Flac: 1000 kr / 300 cd'er = 3.3 kroner pr. cd MP3: 1000 kr / 1375 cd'er = 1.4 kroner pr. cd Flac: 1000 kr / 300 cd'er = 3.3 kroner pr. cd MP3: 1000 kr / 1375 cd'er = jau, tror ikke det nei Wolverine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå