Gå til innhold

Problemer med og sette opp ny router

Anbefalte innlegg

Hei.

Først, jeg er totalt n00b når de gjelder data.

Lynet knertet routeren min her om dagen. Så reiste på elkjøp og kjøpte en ny i dag. Men klarer ikke koble den opp.

Oppsetter er at vi er flere hustander på en gård, som deler internett. I hovedhuset hvor linja kommer inn, er det en tråløs router, og vi har gravd nettkabler til de andre husene fra denne routeren.

Så om jeg har forstått dette riktig, burde jeg egentlig hatt en switch? men de hadde ikke en trådløs på elkjøp. Så kjøpte en on networks n150r router. Den routeren som lynet tok trengte jeg bare koble opp og så ordnet pc`n resten. tastet bare inn netverksnavn og passord jeg ville ha.

Men den jeg har nå vil på nett for og konigurere routeren. Og når jeg prøver det får jeg beskjed om at jeg må skru av modemet. Men jeg har ikke noe modem. Trykket da på og konfigurere nettet selv. og ble sendt videre til denne siden (bildet)
Men her skjønner jeg ingen ting. Om noen har noen tips til meg eller har mulighet til og forklare meg litt. er jeg veldig glad

post-4798-0-32367800-1376933678_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, reis tilbake med den routeren. Få tilbake penga dine og kjøp en skikkelig router.. Asus sine er noen av de beste på markedet nå for tiden....

Men til problemet ditt; Har du Telenor som leverandør? Er kun de som bruker PPPoE. Hvis ikke, så velger du Automatisk IP/DHCP eller hva det står i menyen din...

Så setter du opp WIFI med WPA2 og AES kryptering...

Lenke til kommentar

Ok. Vi starter med hovedhuset. Her kommer linjen inn, som dere deler. Jeg vil anta at dere har én offentlig IP-adresse på deling, og at routeren i hovedhuset NAT-er og kjører DHCP for å dele ut lokale IP-adresser.

Så da er spørsmålet om du ønsker å ha et eget nettverk, eller om du bare vil forlenge det eksisterende nettverket.

Dersom det første, så kobler du kabelen fra switchen i hovedrouteren til WAN-porten i din egen router, henter IP-adresse via DHCP og skrur på DHCP i din egen router. Her blir det dobbel-NAT-ing, så før noen skriker ut om det så er det verdt å nevne at det KAN oppstå problemer i den forbindelse. Prøv og se.

Dersom det siste, så kan du skru av DHCP i din nye router, og koble kabelen fra switchen i hovedrouteren til switchen i din egen router (en av portene merket med LAN). Så setter du opp det trådløse nettverket, og alt skal være good.

For trådløse nettverk som andre ikke skal ha tilgang til, gjør du følgende: WPA2 med AES, godt passord, bytt ESSID og skru av WPS. Har naboene dine trådløse nettverk, som du får inn, kan det være en idé å velge en annen kanal enn naboene for at de ikke skal forstyrre hverandre.

Lenke til kommentar

Hvis lynet knertet routeren din, så må du mest sannsynlig skaffe deg ny fra nettleverandøren.

Hvertfall hvis det er slik jeg tror du mener.

Tipper du har ADSL eller VDSL via telefonlinjen.

Den boksen som er tilkoblet telefonlinjen er da et routermodem eller modem.

Du må ha modemfunksjon før du kan koble på evt router.

Jeg foreslår du tar kontakt med nettleverandør og får tilsendt nytt routermodem.

Anbefaler deg å skaffe deg lynvern på telefonlinje og spenning til modem. Dette vil beskytte noe mot at det skjer igjen. Eks: http://www.tryggogsikker.no/html/126.html?gclid=CJqAjZ2vi7kCFbN3cAodl2MAiQ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...