Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Programfag - hvilket skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har begynt på vg2 på en ny skole, derfor har jeg ikke valgt programfag enda.

Jeg har valgt 2 av fagene jeg vil ha, altså Internasjonal engelsk og Sosiologi og sosialantropologi, men har ett fag igjen.

Da har jeg alternativene markedsføring, politikk og menneskerettigheter, informasjonsteknologi, historie og filosofi og økonomistyring.

Jeg har virkelig ingen peiling av disse jeg skal velge, vet heller ikke hva jeg vil bli i framtiden. Noen som har noen meninger om disse fagene? Er det noen av de som er veldig tunge? Da tror jeg ikke de er noe for meg. Jeg er ikke så glad i matematikk, så vet ikke om økonomi er noe for meg. Men hva ville dere valgt, og hvilket fag er bra å ha med seg til videre utdanning? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomistyring handler kun om regnskap, så den eneste formen for mattekunnskaper du trenger er grunnleggende pluss, minus, gange og deling. Siviløkonom er en ettertaktet tittel og da kan faget være greit.

I bunn og grunn handler det bare om dine egne interesser. For en som liker økonomi vil for eksempel økonomistyring være lett og lite krevende, men for en som aldri har hatt interessen kan det virke vanskelig og krevende. Kommer helt ann på deg og dine interesser. Ingen utdanninger krever at du har hatt noen av disse fagene, så det er ikke kjempefarlig om du velger "feil".

Lenke til kommentar

Informasjonsteknologi er ganske lett, du skal gi ganske totalt faen for å få dårlig karakter i det faget, dessuten får du realsfagpoeng også, alt i alt bør dette faget dra opp snittet ditt med mindre du sitter på Youtube i alle timene..

Markedsføring: Mest et puggefag, abselutt ikke et mattefag. Kanskje ikke det morsomste faget, men alt i alt handler det egentlig bare om pugging, hvem som helst kan forstå dette, er på ingen måte vanskelig på samme måte som matte.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt markedsføring og økonomistyring. Markedsføring var et veldig enkelt synsefag. Mye av det du lærer er egentlig allmennkunnskap, men du lærer veldig mye terminologi. Og mye av det jeg lærte var veldig ubrukelig. Faget er ganske lett, og mange i klassen, som ga litt innsats i faget, gikk ut med 6 som standspunktskarakter.

Økonomistyring er veldig tallbasert, men det kreves ingen mattekunnskaper, fordi alt gjøres på Excel (eller andre programmer). Du lærer alt fra å føre bilag til å finne lønnsomme beslutninger for et selskap. Sistnevnte går man dypere inn i økonomi og ledelse, som er det faget kan man ta etter økonomistyring.

Jeg vil ikke si at IT er lett. Mange av de som valgte IT på skolen slet og gjorde det ikke så bra, mest fordi de ikke var så datainteresserte. Men hvis du er det, bør det være ganske lett.

I historie og filosofi lærer du mer om filosofi enn historie. Du lærer om de kjenteste filosofoene og metafysikk og slikt. Ikke et veldig "historie-fag" sier de fleste som hadde det faget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...