Wattengård Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hvor lenge kan jeg få isbiter til å vare uten strøm? Skal på en hyttetur som varer fra onsdag til søndag og det hadde vært gøy å hatt kald drikke så lenge som mulig Noen tips? Har vært inne på tanken med å fylle en hel kjøleboks med isbiter og stappe øllen nedi der. Men det varer vel ikke lenger enn et par timer Lenke til kommentar
y tho Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Noe du kan gjøre er å henge drikken i en pose utendørs om natten Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Har du et vann i nærheten er det 4 grader på bunnen, samme som et kjøleskap. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Det er jordkjeller på hytta, så den er rundt 8-10 grader, men det er de ekstra 4 gradene ned som gjør ølen ekstra god Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Finnes mye øl som har en anbefalt serveringstemperatur på rundt 7 grader. 2 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Det er jordkjeller på hytta, så den er rundt 8-10 grader, men det er de ekstra 4 gradene ned som gjør ølen ekstra god En god kjøleboks full av is holder i flere dager om du setter den i jordkjelleren. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Ta med "overvekt" av isbiter, og noe salt; knus isbitene du spanderer på dette, og lag kuldeblanding. Legg de bevaringsverdige isbitene i poser for å holde dem borte fra saltet, og pakk det hele inn i noe som isolerer godt. Legg så det hele på et kjølig sted, og hent isbiter fra det stedet istedenfor å bære inn hele saken hver gang man skal ha isbiter... Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Hva om jeg tar en standard størrelse campingkjøleboks (24l) og stapper nedi to-tre sixpac (fra butikkjøla) og fyller opp med isbiter? Vil de fryse eller holde tempen? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Har du et vann i nærheten er det 4 grader på bunnen, samme som et kjøleskap. Men det er en fantastisk dårlig idé å putte dem direkte i vann...altså pose i vann! Varmeledningsevnen til vann er utrolig god, og derfor er det viktig at de oppbevares så tørt som mulig. Kjøleelementer er det beste, kombinert med noe som isolerer godt. Det meste som "inneholder" luft som ikke kan bevege seg er god isolasjon, f.eks isopor. Ellers er vanlig avispapir helt fantastisk til å isolere, men det trekker til seg vann og kalde isbiter er utsatt for kondens Putt isbiter i plastpose® og "Knørv" ett og ett avispapir, brett det ut igjen og pakk inn rikelig Så putter du hele greia i en plastpose for å hindre kondens/fukt. Oppbevar der det er kaldest mulig. Dette er det enkleste og fungerer bra. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Godt spørsmål - jeg har ikke tilgang til kvantitative data som kan besvare det spørsmålet... Men hva med følgende forslag ? Lage kuldeblanding i bunnen av kjøleren, legge nedi poser med bevaringsverdige isbiter, legge noe isolasjon på, legge sixpackene i (eller altså det man ønsker å drikke avkjølt), legg på lokket, og sett det hele på et kjølig sted. (Å bære en kjøler noe avstand med mye drikkevarer i, ser jeg for meg som en noe tungvint metode, så jeg er tilbøyelig til å ville anbefale at drikkevarene transporteres separat og legges nedi når man har kommet frem til oppbevaringsstedet.) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hva om jeg tar en standard størrelse campingkjøleboks (24l) og stapper nedi to-tre sixpac (fra butikkjøla) og fyller opp med isbiter? Vil de fryse eller holde tempen? Det vil ikke fryse med mindre du har veldig mange (kalde) isbiter og veldig lite øl. Hvis du tenker på kjøleboksen som perfekt isolasjon vil du sitte igjen med +varme fra øl og -varme (kulde) fra isbitene. Etter "nok" tid vil alt ha samme temperaturen. Du kan regne ut hvor mange kJ du ender opp med og hva dette tilsvarer i grader K/C. Trekk fra eller legg til kJ for faseendring, alt ettersom og se om du har nok til å smelte/fryse. Det korte svaret er: de vil ikke fryse, men kjøles ned. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Å legge dei i ei elv eller eit vatn, eventuelt grave dei ned, vil nok fungere bra. Eg trur du skal ha bra med is og isolasjon for å halde isbitar i fire dagar. Det største problemet er at kjølaren ikkje vil klare å isolere ute varmen over så lang tid. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Å legge dei i ei elv eller eit vatn, eventuelt grave dei ned, vil nok fungere bra. Eg trur du skal ha bra med is og isolasjon for å halde isbitar i fire dagar. Det største problemet er at kjølaren ikkje vil klare å isolere ute varmen over så lang tid. Neinei, elv er det dummeste du kan gjøre! I så fall må det isoleres godt og tett først. Vannet i elven vil dra med seg all varmen ut av isbitene på et "blunk". Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Neinei, elv er det dummeste du kan gjøre! I så fall må det isoleres godt og tett først. Vannet i elven vil dra med seg all varmen ut av isbitene på et "blunk". Skulle ikkje bruke isbitar, berre legge boksane/flaskene oppi, inni ein plastpose elns. Det spørs derimot om dei har vatn, bekk eller elv i nærleiken med lågare temperatur enn 8-10. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Bland salt med isbitene. Da vil du senke temperaturen på isen ytterligere. Om du klarer å få tak i det er tørris også fint. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg har hatt en halv kjøleboks med isbiter i et par dager i et telt som holdt rundt 30 grader om dagen, så en full kjøleboks i en kald jordkjeller vil holde enda lengre. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Skulle ikkje bruke isbitar, berre legge boksane/flaskene oppi, inni ein plastpose elns. Det spørs derimot om dei har vatn, bekk eller elv i nærleiken med lågare temperatur enn 8-10. Ja øl ja, trodde vi snakket om isbiter her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå