Flyaxe Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hei alle medforumskribenter. Lurer på om noen kan hjelpe meg med et spørsmål. Jeg Vurderer å opprette et enkeltmannsforetak (eventuelt AS), men mest for å reservere bedriftsnavnet i brreg. Litt som å sikre seg et domene, så jeg har det til jeg skal bruke det. Er det gratis å opprette og beholde enkeltmannsforetak uten å ha inntekt på org, kun privat? Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Man kan registrere seg i enhetsregisteret gratis men for å holde av ett navn mener jeg det må registreres i foretaksregisteret og det koster 2265 kr ved elektronisk registreing (tror jeg). Navnet du skal ha må inneholde etternavnet ditt da enkeltmannsforetak må inneholde etternavn, er det ett annet navn du vil ha må du nok registrere AS. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hvis jeg husker riktig er det vel: Enhetsregistet er gratis. Du kan dog ikke ha ansatte eller drive varesalg i denne selskapsformen. Foretaks registeret (5000,- ?), her kan du ha ansatte og du kan drive varesalg. (krav til regskapsfører?) AS er samme som foretaksregisteret, men du star ikke personlig økonomisk ansvarlig i tilfelle du går konkurs. Krever aksjekapital på 50000,- i tillegg til registreringen på 5000,- (?). 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 AS er samme som foretaksregisteret, men du star ikke personlig økonomisk ansvarlig i tilfelle du går konkurs. Krever aksjekapital på 50000,- i tillegg til registreringen på 5000,- (?). Endret 1. Jan 2012 til 30.000 aksjekap, og det er heller ikke lenger krav om revisor. 1 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Du kan registreres i Enhetsregisteret dersom du :a) Ikke har MVA-plikt, ogb) ikke har ansatte, ogc) ikke driver varesalg.Du skal registreres i Enhetsregisteret dersom du:a) har MVA-plikt, ellerb) har ansatte, ellerc) driver varesalgPris: Gratis Du kan registreres i Foretaksregisteret dersoma) ikke har ansatte, ogb) ikke har mer enn fire ansatteDu skal registreres i Foretaksregistret dersom dua) har ansatte, ellerb) har minst fem ansattePris: Ca 2800 kr (et AS betaler til sammenligning ca 6800 kr). Et firmanavn i foretaksregistrert er til en viss grad beskyttet. Oppretter Navn Navnesen et firma "Finere dagligvarer v/Navnesen" i Bergen blir det ingen andre "Finere dagligvarer" i Bergensområdet. I Stavangerområdet kan derimot Marthe Kirkerud godt opprette "Finere dagligvarer v/Kirkerud". Firmaregisteret sjøl avgjør hvor langt navnebeskyttelsen skal gå i første omgang.Et firma som beviselig ikke er i drift kan tvangsavvikes, men det skal en del til i praksis før "noen" tar bryderiet så lenge ingen lider nød og ingen klager. Kommer derimot Ole Olsen i Bergen og klager sin nød ved å si at "jeg skulle gjerne hatt "Finere dagligvarer v/Olsen", og "Finere dagligvarer v/Navnesen eksisterer ikke, Navnesen bare okkuperer navnet til ingen nytte, det finnes ikke omsetning i firma og har ikke vært verken i år eller fjor eller i forfjor" (og deretter dokumenterer den påstanden), skal man aldri si aldri... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå