Gå til innhold

IPS vs Tn Hvilken skal jeg velge (4k)


NewScreen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jo mer jeg leser jo mer fortvilet blir jeg. confused.gif Jo mer jeg søker på nettet jo dårligere blir det. Jeg skjønner ikke hvilken jeg skal velge. confused.gif

Jeg har 2 krav: 27 tommer og under eller 4000 kr

IPS fordeler:

  • God bildekvalitet
  • God innsynsvinkel
  • Gode farger
  • Høy oppløsning

TN fordeler:

  • God bydelflyt
  • God responstid
  • Pris

Hva jeg vil gjøre på skjermen:

  • Gaiming (Evga Geforce GTX 780) (Har aldri vært en Hardcore gaimer, men jeg liker å ha det godt imens jeg spiller)
  • Surfing på nettet (Mye av det)
  • Se på film (veldig mye av det)
  • Se på TV (TV er så langt som jeg vet ikke anbefalt under 100 HZ)
  • Skype
  • Koble det til en bærbar daglig.

Vel hva skal jeg velge, IPS eller TN? Merk jeg er vant nå til 60 HZ og har aldri merka at det skulle hakke.

Kansje velge en TV? Hvordan er de til gaiming?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare sitere det siste du nevner. En tv fungerer utmerket til gaming, men du får ikke mer enn 60 HZ.

Dette er pga begrensninger i hardwaren til tv'en. Hadde tv'en hatt DVI eller displayport hadde muligens saken vært anneledes.

 

Vil jeg merke dårlig bydelflyt pga. 60Hz på en TV? Samsungen har DVI den andre kan ha adapter til DVI kanskje?

Valgte ut 2 TV - er til nå:

  1. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1736647
  2. http://www.prisjakt.no/product.php?e=1694731

Hva er responstiden på disse? Umulig å finne spør du meg. Godt egnet til gaming? Har de Gaiming mode eller hva enn nå det heter.

Lenke til kommentar

Om du har gaming i tankene ville jeg utelukket en TV. Og med tanke på hvor mye bedre IPS-paneler er enn TN, så ligger anbefalingene på IPS.

Til under 4k er det kun Dell U2713HM jeg kan anbefale. Det kommer av det er den eneste skjermen til under 4k jeg har testet, og at det ikke finnes så mange 27" 1400p-skjermer i den prisklassen.

 

På en så stor overflate som 27" er det for mange, meg inkludert, utelukket med noe mindre enn 2560 x 1440. 1080p på en så stor overflate gir et veldig hakkete bilde fordi hver pixel blir ganske stor. 1440p er selvsagt langt mer krevende å spille på enn 1080p, men om dette skulle være noe problem er det jo ingen ting i veien for å bruke 1080p på en 1440p-skjerm. Men med 1440p vil den generelle opplevelsen av alt du bruker maskinen til bli mye bedre.

 

Hvordan du skal få sett på TV med en dataskjerm kommer veldig an på hvilket utstyr du skal bruke. Hvis du legger til litt flere detaljer kan vi jo komme fram til hvordan det skal løses også.

 

Det er mye lesestoff på forumet om 27" skjermer, så det er bare å lese i vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter Munty med forslaget om Dell U2713HM.

Det hjelper lite med en adapter som går fra hdmi til dvi eller motsatt. Hdmi'en er fortsatt det svakeste leddet her tro det eller ei :)

Se på det som et rør. Det hjelper ikke om du har muligheten til å ta imot 100 liter i minuttet i den ene enden om den andre enden ikke tar mer enn 10 :p

Tv bruker du til film. Monitor til gaming :)

Lenke til kommentar

Jeg mener du vil greie deg veldig fint med 60fps. Dessuten (rett meg om jeg tar feil) finnes det ingen 27" med 1440p og 120Hz, og da mister du det jeg mener er den største gleden med en 27". Det krever også mye av maskinen din å opprettholde en bildeflyt på 120fps. Jeg vil tro at selv en 780 vil ha problemer med å holde 120fps i intense situasjoner i visse spill. Men dette kommer jo selvsagt an på hvilke spill du spiller. For å sette det litt på spissen greier 780 gjennomsnittlig rundt 60fps i Metro: Last Light. Da er det jo ikke så mye poeng med en monitor som kan vise 120fps.

 

Men det beste du kan gjøre er å faktisk få testet en 120Hz skjerm selv, og finne ut hva du selv føler for. 60fps er en veldig god bildeflyt som jeg tror alle vil se seg fornøyd med, unntatt hardcore CS1.6-gamere som fremdeles sverger til CRT. Det er min anbefaling.

 

 

Jeg skal linke deg en video. Se på den og så får du selv se om det er verdt pengene å gå opp til en 27" med 120hz.

Har selv kun 60hz skjermer, og merker ingen hakking. Selv om jeg kanskje har lyst å prøve 120hz en gang i tiden velger jeg å ikke investere i noe jeg egentlig ikke trenger :)

 

Jeg synes denne videoen er veldig upresis. Om man tar en kikk på bildefrekvensen helt i starten ligger den på stabile 84fps. Jeg tenker da at det ikke er noen garanti for at en GTX 680 greier å holde 120fps stabilt. Bildefrekvensen vil variere, og det vil forkludre resultatet.

Lenke til kommentar

Jeg mener du vil greie deg veldig fint med 60fps. Dessuten (rett meg om jeg tar feil) finnes det ingen 27" med 1440p og 120Hz, og da mister du det jeg mener er den største gleden med en 27". Det krever også mye av maskinen din å opprettholde en bildeflyt på 120fps. Jeg vil tro at selv en 780 vil ha problemer med å holde 120fps i intense situasjoner i visse spill. Men dette kommer jo selvsagt an på hvilke spill du spiller. For å sette det litt på spissen greier 780 gjennomsnittlig rundt 60fps i Metro: Last Light. Da er det jo ikke så mye poeng med en monitor som kan vise 120fps.

 

Men det beste du kan gjøre er å faktisk få testet en 120Hz skjerm selv, og finne ut hva du selv føler for. 60fps er en veldig god bildeflyt som jeg tror alle vil se seg fornøyd med, unntatt hardcore CS1.6-gamere som fremdeles sverger til CRT. Det er min anbefaling.

 

 

 

Jeg synes denne videoen er veldig upresis. Om man tar en kikk på bildefrekvensen helt i starten ligger den på stabile 84fps. Jeg tenker da at det ikke er noen garanti for at en GTX 680 greier å holde 120fps stabilt. Bildefrekvensen vil variere, og det vil forkludre resultatet.

 

Akkurat det jeg ville frem til. For å kunne holde stabilt 120hz vil du trenge enda mere kraft. Mulig at det kreves enda et 780 kort. Som igjen kan by på problemer, drivere, støtte for sli i spill osv.

Kjør på med en Dell 27" og kos deg med 60hz :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå en Asus 27" VG278HE, 144Hz. Kjøpte denne skjermen nå i vinter kun for å spille Crysis 3 og FC3.

I det samme momentet kjøpte jeg også et skjermort til, så nå har jeg 2 stk GTX 670 i SLI med 3770K og 16GB minne. På disse to spillene merket jeg veldig stor forskjell fra min tidligere 24" 60Hz skjerm. Alt fløt så mye bedre og er fremdeles kjempefornøyd til gaming. (kjørte begge spillene først uten SLI og med 60Hz skjerm)

 

Før jeg kjøpte 27" goggla jeg mye frem og tilbake, leste hva brukerne her inne mente om hva slags gaming skjerm en burde kjøpe. Leste reviews fra hele verden osv.

Alt slo tilbake til å gå for en 120/144 Hz skjerm.

 

Vet ikke hva slags komponenter du har i maskinen, men skal du spille FSP spill bør du gå for en 120/144 Hz skjerm etter min erfaring. Mulig det har kommet "bedre" høyoppløslige skjermer den senere tid da du kansje vil klare deg med 60Hz.

 

Nå som jeg har fått stor interesse med foto ville jeg ikke kjøpt noe annet enn en skjerm med oppløsning på 2560x1440. Betyr også mindre krav til gaming noe som jeg kan leve med.

 

Du nevner god bildekvalitet. Til gaming holder det sikkert med 1920x1080, men skulle du plutselig få interesse for foto og fotoredigering kan jeg si at det er 2 forskjellige verdener. Jeg sitter med en imac 27" (2560x1440) foran meg og denne Asus 27"(1920x1080) ved siden av.

Bildekvaliteten/detaljgjengivelsen er er så mye bedre på iMacen.

 

Denne stasjonære PC`n med Asus skjermen blir ikke brukt for tiden. Har heller ikke dratt av plasten på foten på denne skjermen og vurderer å selge skjermen og kjøpe 2560x1440 av et eller annet merke.

 

Til info!

Endret av labbus
Lenke til kommentar

TV panel holder lenge. Jeg har kun hatt TN skjerm og har aldri hatt noe problem med det, men når du skal se såpass mye på film og TV som jeg har fått inntrykk av bør du kanskje heller gå for en TV. Men husk, en TV er laga for at du skal sitte ett stykke unna den, mens en PC skjerm er laga for å sitte kanskje 1 meter unna den. Jeg vil tro at det blir slitsomt for øynene å sitte nært en TV over lengre tid når du gamer. De fleste nye filmer og TV serier er i 21:9, mens de fleste TVer og PC skjermer er 16:9. Du kan jo vurdere en av de 29" 21:9 skjermene om du vil unngå blackbar + at det ser råstilig ut å game på en slik skjerm.

Lenke til kommentar

TV panel holder lenge. Jeg har kun hatt TN skjerm og har aldri hatt noe problem med det, men når du skal se såpass mye på film og TV som jeg har fått inntrykk av bør du kanskje heller gå for en TV. Men husk, en TV er laga for at du skal sitte ett stykke unna den, mens en PC skjerm er laga for å sitte kanskje 1 meter unna den. Jeg vil tro at det blir slitsomt for øynene å sitte nært en TV over lengre tid når du gamer. De fleste nye filmer og TV serier er i 21:9, mens de fleste TVer og PC skjermer er 16:9. Du kan jo vurdere en av de 29" 21:9 skjermene om du vil unngå blackbar + at det ser råstilig ut å game på en slik skjerm.

Du mener vel denne da: http://www.prisjakt.no/product.php?e=1526706

Den er på 60 Hz, vil størrelsen kompensere det?

Lenke til kommentar

F.eks. ja. Men det finnes flere 21:9 skjermer. 60 Hz er 60 Hz. Om du skal ha mer må du kjøpe en annen skjerm.

 

Jeg tar meg friheten til å foreslå denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=776078

Blir ikke fargene altfor rare på en 27" TN og foresten bare 1920x1080p er det nok? Har personlig list til å gå for en IPS, men er redd for at jeg vil merke etterslep som jeg har forsesten aldri har hørt om. Liksom jeg har alltid spilt på 60 Hz i mitt liv og klarer bare ikke å forestille meg at det skulle være "treigt".

Fant 2 skjermer til:

Eller den som er litt billigere: http://www.prisjakt.no/product.php?e=2041833

Eller denne: http://www.prisjakt.no/product.php?e=1608210

Lenke til kommentar

Jeg har kun spillt på 60 Hz, og det har aldri vært tregt. Selv på 30 Hz hadde det vært vanskelig å sett treghet. Animasjonsfilmer lages med 30 bilder per sek. som er det samme som 30 Hz. Derfor kan man spille hest fint med 30 FPS uten at det lagger.

 

Jeg ser i ettertid at det kun er 1920x1080p (som er det samme som jeg har på en 24" skjerm) og den skjermen jeg forslo skulle nok hatt litt bedre oppløsning. For en 27" skjem burde det være minst 1400p.

Lenke til kommentar

Nåja. Jeg syns dette med 120 Hz er litt overdrevet, men 30 vs 60 er stor forskjell, spesielt i spill. TVer er også generelt sett veldig trege. Blant annet er en LCD TV til foreldra mine fra LG så treg at du merker lagg fra når du trykker på en knapp på kontrolleren til en konsoll til det skjer noe på skjermen. Er virkelig ille, men du merker ikke noe før man spiller eller om du trykker mye rundt på menyen til PVRen. Uansett, det er vanligvis en svært dårlig idé å kjøre TV pga. de er trege og hvis du skal ha "normal" størrelse (24" +/-) er det lite å spare også.

Lenke til kommentar

Nåja. Jeg syns dette med 120 Hz er litt overdrevet, men 30 vs 60 er stor forskjell, spesielt i spill. TVer er også generelt sett veldig trege. Blant annet er en LCD TV til foreldra mine fra LG så treg at du merker lagg fra når du trykker på en knapp på kontrolleren til en konsoll til det skjer noe på skjermen. Er virkelig ille, men du merker ikke noe før man spiller eller om du trykker mye rundt på menyen til PVRen. Uansett, det er vanligvis en svært dårlig idé å kjøre TV pga. de er trege og hvis du skal ha "normal" størrelse (24" +/-) er det lite å spare også.

Dette med lagg mellom du trykker på kontrollen til det skjer noe på skjermen har jo ikke med bildeflyten å gjøre.

Har selv en Sony 3D tv stående hjemme, der også er det ulidelig tregt med en gang jeg slår på tv'en, og kommer seg litt etterhvert. Tipper det er snakk om muskelkraft her rett og slett. Tror mange tv'en har ellers slappe prosessorer.

Lenke til kommentar

Dette med lagg mellom du trykker på kontrollen til det skjer noe på skjermen har jo ikke med bildeflyten å gjøre.

Har selv en Sony 3D tv stående hjemme, der også er det ulidelig tregt med en gang jeg slår på tv'en, og kommer seg litt etterhvert. Tipper det er snakk om muskelkraft her rett og slett. Tror mange tv'en har ellers slappe prosessorer.

I dette tilfellet jo. Jeg hadde aldri brukt denne TVen for konsoll før en kamerat dro med en gammel Gamecube en helg. Det var helt umulig å spille Super Smash pga. lagg. Det samme skjedde med PS2, men når vi prøvde en annen TV (Samsung 40" LED) så var det ingen lagg.

 

Tipper at PVRen også er treig, men TVen i seg selv er også veldig treig i alle fall.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet jo. Jeg hadde aldri brukt denne TVen for konsoll før en kamerat dro med en gammel Gamecube en helg. Det var helt umulig å spille Super Smash pga. lagg. Det samme skjedde med PS2, men når vi prøvde en annen TV (Samsung 40" LED) så var det ingen lagg.

 

Tipper at PVRen også er treig, men TVen i seg selv er også veldig treig i alle fall.

Høres ut som et vidunderprodukt :)

Husk å ta godt vare på det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...