Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En ny start

BRis00

Anbefalte innlegg

jeg har hatt angst en stund nå.

sliter en god del, men hjelper når jeg tar betablokkere.

for tiden tar jeg nettstudier og er ferdig i desember, bor på bygda for tiden å trives ikke helt med det, er jo ingen folk her på min alder nesten. (19år)

utdanner meg til å bli selger, for uten angsten er jeg en blid person som trives rundt andre mennesker.

men jeg har lyst å flytte til oslo og begynne på raskere tilbake (navprogram)

sånn at man får deltidsjobb å hjelp for å bli helt frisk

så jeg lurer på hva man får hos nav under det programmet ?

er jo dyrt å bo i oslo.

lyst på en ny start, og jeg liker meg i byer.

føler jeg bare blir verre av å bo her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raskere tilbake er for mennesker som er sykemeldt.

Ellers ønsker jeg deg lykke til med din nye start.

Kanskje det hadde vært en idé å begynne i terapi også? Da kan du bli mye bedre for angsten din, og kanskje helt kvitt den.

hm, sikker på at ikke jeg også kan gå på det programmet ?

det var med psykologer osv

takk :)

Lenke til kommentar

Ikke sånn uten videre.

ok, hva skal jeg da gjøre ?

er det noe lignende program for meg ?

Ikke sånn uten videre, men det finnes vel noen veier å gå.

Du kan enten få et tilrettelagt opplegg via nav dersom du går i behandling som kan føre til å du får deg inntekt. Det tar ofte lang tid, for da skal det lages et opplegg skreddersydd for deg.

Eller du kan komme inn under noen arbeidsmarkedstiltak, der målet er å redusere arbeidsledighet. Her kan nav legge tilrette ved f eks å betale lønn i starten.

Ved begge disse tilfellene må du ha en saksbehandler ved nav.

Du kan jo begynne med å diskutere med fastlegen din, og få noe tilbakemeldinger på hva som kan være best fra en som kjenner deg og helsa di.

Det beste er likevel om du finner deg arbeid selv, så sant du er i stand til det.

Lenke til kommentar

Det er to ulike opplegg som jeg nevnte.

Hvis du skal ha et skreddersydd opplegg utfra din helsesituasjon, snakker vi måneder og mer. Utfordringen er her å finne et opplegg som fungerer.

Hvis du skal ha et arbeidmarkedstiltak, så trenger det ikke ta mange ukene dersom du kommer over en jobb du kan ta, og som er villig til å gå med på et slik opplegg. Utfordringen her er å finne en jobb.

Men begge deler krever at du har en saksbehandler. Så det må du i fall skaffe deg først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...