Pjotra Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hei hvor mye ansvar får man i starten som lærling. får du mye arbeid ja? eller blir du satt til små oppgaver og henting av ting? :/ Lenke til kommentar
Keiko Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Det kommer an på bedriften og studievalget ditt.Kan du fortelle mer om hva du vil være lærling i? Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Du får sikkert helt passelig ansvar iforhold til det du kan, men sikkert en del drittjobber også ) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Kommer an på faget og bedriften, noen lærlinger fungerer stort sett som håndtlangere og ryddegutter mens andre får ansvaret for store prosjekter. Lenke til kommentar
Pjotra Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Det kommer an på bedriften og studievalget ditt. Kan du fortelle mer om hva du vil være lærling i? elektro sterkstrøm. I et litt stort firma. Men ikke for stort. På både anlegg og service Endret 19. august 2013 av Pjotra Lenke til kommentar
Pjotra Skrevet 19. august 2013 Forfatter Del Skrevet 19. august 2013 Kommer an på faget og bedriften, noen lærlinger fungerer stort sett som håndtlangere og ryddegutter mens andre får ansvaret for store prosjekter. Derfor vi har fagforeninger. Ingen skal bli satt til det du beskriver. Var på utplassering og da fikk jeg mye ansvar så. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Sterkstrøm kreves det fagbrev... skulle noe skje med arbeid du har gjort er det ikke din skyld. Med andre ord får du egentlig ikke "ansvar" for en fo noen ting.... juridisk sett! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Lærlingar skal ikkje ha ansvar, punktum finale. Diverre er det ikkje sånn i praksis, men bedrifter står juridisk sett alltid ansvarleg. Det hjelper diverre lite dersom du kjem ut for ei ulykke. I ei installatørbedrift av den storleiken vil du nok få ansvar for ting etter kvart, men neppe med det første. Hugs at du er der for å lære, ikkje for å vere billig arbeidskraft for bedriften. http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/elsikkerhet62web.pdf ELEKTROLÆRLINGER SKAL IKKE ARBEIDE SELVSTENDIG Nok en gang er det behov for å presisere retningslinjene for hvilkeoppgaver en elektrolærling kan utføre i lærlingperioden: Verken iforskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk eller i opplæringsplanene10 ELSIKKERHET NR. 62 (2/02)er det nevnt noe om at lærlinger kan arbeide selvstendig – heller ikke desiste 6 månedene av perioden.At en lærling ikke kan arbeide selvstendig betyr at denne skal stå underfaglig ledelse av en fagutdannet montør. Dette betyr ikke at montøren tilen hver tid skal «stå bak» lærlingen. Etter hvert som læretiden nærmerseg slutten er det naturlig at lærlingen gis større frihet og oppdrag hvorvedkommende, etter individuell vurdering, fysisk kan arbeide alene, menalltid under overoppsyn av en fagutdannet person. I helelærlingperioden er det alltid et krav om at risikovurderinger i forhold tilinformasjon om anlegget, arbeidsoppdrag og valg av arbeidsmetode etterfsl utføres av fagutdannet person. Etter valg av metode er det også denfagutdannedes ansvar og plikt å gjøre vurderinger om hva som ernødvendig utstyr og verneutstyr, og å påse at de valgte løsninger blirfulgt.Brudd på ovennevnte bestemmelser vil kunne medføre straffeansvar forvirksomheten dersom det skulle skje en ulykke.Direktoratet for brann- og elsikkerhet (DBE) får fortsatt meldinger omulykker der lærlinger er involvert. Vi ser at mange av ulykkene skjer iarbeidsoppdrag der man har valgt metode for å arbeide på eller nær vedfrakoblet anlegg. Ofte skjer ulykkene i forbindelse med at man skalkomme til anlegget for å gjøre spenningskontroll på arbeidsstedet ved foreksempel å fjerne isolasjonstape på ledninger, fjerne deksler rundtskinner etc. I ettertid viser det seg at anlegget fortsatt var spenningssattgrunnet feilmerking, forsyning fra andre kurser, feil arbeidssted og annet.DBE presiserer at inntil man har gjort en spenningskontroll påarbeidsstedet er anlegget å betrakte som spenningssatt, og bruk avpersonlig verneutstyr må vurderes ut fra dette.Nylig kom en lærling ut for en ulykke i et anlegg der det i sikringsskapetikke var mulig av merkingen å se hvilken automat som skulle legges ut,for å gjøre aktuell kurs spenningsløs. Montøren valgte da å gjøre enkortslutning i det aktuelle rommet. Deretter påbegynte montør oglærling arbeidet uten å forsikre seg om at all spenning var frakoblet.Lærlingen var i ferd med å koble ledninger i en koplingsboks ved tak dahan fikk strømgjennomgang mellom hendene.Det viste seg i ettertid at kursen de hadde kortsluttet ikke kom fra detsikringsskapet de trodde, men fra et skap i en annen etasje. Her var detUZ-elementer og kun en av sikringen var røket.DBE ser svært alvorlig på slike forhold – både på grunn av de åpenbarebrudd på sikkerhetsbestemmelsene, og fordi man her har ansvar for denpraktiske opplæringen for framtidig elektrofagpersonell. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Ansvar for at du står opp om morgenen, kommer deg på jobb... Viser interesse, og vil lære. 3 Lenke til kommentar
Raxthor Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Ansvar for at du står opp om morgenen, kommer deg på jobb... Viser interesse, og vil lære. Helt enig. Som lærling har du ansvar for at du kommer deg opp om morgenen og viser interesse og har lyst til å lære. jobben du gjør er det opplæringsansvarlig som har ansvar for. så om noe går galt eller noe skjer så faller det tilbake på opplæringsansvarlig 1 Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 du får mer og mer ansvar. til slutt står du der med reklamasjonslister i hendene og montøren sier fiks! men ingen som skyter deg om det går liv Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 du får mer og mer ansvar. til slutt står du der med reklamasjonslister i hendene og montøren sier fiks! men ingen som skyter deg om det går liv Det vil aldri skje som lærling. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det vil aldri skje som lærling. hva mener du? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) hva mener du? At du står med reklamasjoner på annlegg alene, og montøren sier fix... som elektriker lærling har man ikke lov å jobbe på anlegg alene. Man kan jobbe på deler av annlegg uten at folk henger over deg, men man er aldri alene, og man blir aldri "alene" tildelt montøren sitt fulle ansvar. siterer fra Zeph: " Siter ELEKTROLÆRLINGER SKAL IKKE ARBEIDE SELVSTENDIG Nok en gang er det behov for å presisere retningslinjene for hvilke oppgaver en elektrolærling kan utføre i lærlingperioden: Verken i forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk eller i opplæringsplanene 10 ELSIKKERHET NR. 62 (2/02) er det nevnt noe om at lærlinger kan arbeide selvstendig – heller ikke de siste 6 månedene av perioden. At en lærling ikke kan arbeide selvstendig betyr at denne skal stå under faglig ledelse av en fagutdannet montør. Dette betyr ikke at montøren til en hver tid skal «stå bak» lærlingen. Etter hvert som læretiden nærmer seg slutten er det naturlig at lærlingen gis større frihet og oppdrag hvor vedkommende, etter individuell vurdering, fysisk kan arbeide alene, men alltid under overoppsyn av en fagutdannet person. I hele lærlingperioden er det alltid et krav om at risikovurderinger i forhold til informasjon om anlegget, arbeidsoppdrag og valg av arbeidsmetode etter fsl utføres av fagutdannet person. Etter valg av metode er det også den fagutdannedes ansvar og plikt å gjøre vurderinger om hva som er nødvendig utstyr og verneutstyr, og å påse at de valgte løsninger blir fulgt. Brudd på ovennevnte bestemmelser vil kunne medføre straffeansvar for virksomheten dersom det skulle skje en ulykke. Direktoratet for brann- og elsikkerhet (DBE) får fortsatt meldinger om ulykker der lærlinger er involvert. Vi ser at mange av ulykkene skjer i arbeidsoppdrag der man har valgt metode for å arbeide på eller nær ved frakoblet anlegg. Ofte skjer ulykkene i forbindelse med at man skal komme til anlegget for å gjøre spenningskontroll på arbeidsstedet ved for eksempel å fjerne isolasjonstape på ledninger, fjerne deksler rundt skinner etc. I ettertid viser det seg at anlegget fortsatt var spenningssatt grunnet feilmerking, forsyning fra andre kurser, feil arbeidssted og annet. DBE presiserer at inntil man har gjort en spenningskontroll på arbeidsstedet er anlegget å betrakte som spenningssatt, og bruk av personlig verneutstyr må vurderes ut fra dette. Nylig kom en lærling ut for en ulykke i et anlegg der det i sikringsskapet ikke var mulig av merkingen å se hvilken automat som skulle legges ut, for å gjøre aktuell kurs spenningsløs. Montøren valgte da å gjøre en kortslutning i det aktuelle rommet. Deretter påbegynte montør og lærling arbeidet uten å forsikre seg om at all spenning var frakoblet. Lærlingen var i ferd med å koble ledninger i en koplingsboks ved tak da han fikk strømgjennomgang mellom hendene. Det viste seg i ettertid at kursen de hadde kortsluttet ikke kom fra det sikringsskapet de trodde, men fra et skap i en annen etasje. Her var det UZ-elementer og kun en av sikringen var røket. DBE ser svært alvorlig på slike forhold – både på grunn av de åpenbare brudd på sikkerhetsbestemmelsene, og fordi man her har ansvar for den praktiske opplæringen for framtidig elektrofagpersonell." Endret 1. september 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 jeg har måtte være på anlegg helt aleine med reklamasjon og montør på telefon. fullstendig klar over at det ikke er lov, men det skjer Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Får stort sett samme ansvaret som dei andre her på IKT avdelingen i kommunen, med mindre det er ein sak eg ikkje klarer så setter eg den over til ein med meir erfaring. Gjere og hente oppgaver men det er fordi ingen andre gidder, eg ikkje seie nei, og heller ikkje har noko i mot det. Men ja, sånn heilt generelt får eg liknande ansvar som ein ansatt, berre ikkje like konsekvenser og forventninger. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) jeg har måtte være på anlegg helt aleine med reklamasjon og montør på telefon. fullstendig klar over at det ikke er lov, men det skjer Okay? Det hadde aldri blitt godtatt av meg om jeg var eier av anlegget, men men, nok om det! Er da fullt klar over alt slike ting skjer, og det ER da faktisk slik man lærer... Har selv gått lærling som skipselektriker for en god del år siden, og da gjorde jeg det meste alene... Men jeg var teknisk sett ikke alene på anlegget da..... Hadde da alltid folk ikke langt unna som kunne hjelpe og veilede. Så stiller meg fremdeles veldig tvilende til å være alene på anlegg som lærling, man har iløpet av de to årene rett og slett ikke opparbeidet seg nok kompetanse til å kunne håndtere slikt alene. Nå var jeg ikke hvilke "anlegg" du snakker om da... Om det er et hus med 230V og stikkontakter ser jeg ikke problemet, da det er soppas banalt at lite kan gå galt. Min første arbeidsplass var et skip med 10 000V fra generatorer. Endret 2. september 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Okay? Det hadde aldri blitt godtatt av meg om jeg var eier av anlegget, men men, nok om det! Er da fullt klar over alt slike ting skjer, og det ER da faktisk slik man lærer... Har selv gått lærling som skipselektriker for en god del år siden, og da gjorde jeg det meste alene... Men jeg var teknisk sett ikke alene på anlegget da..... Hadde da alltid folk ikke langt unna som kunne hjelpe og veilede. Så stiller meg fremdeles veldig tvilende til å være alene på anlegg som lærling, man har iløpet av de to årene rett og slett ikke opparbeidet seg nok kompetanse til å kunne håndtere slikt alene. Nå var jeg ikke hvilke "anlegg" du snakker om da... Om det er et hus med 230V og stikkontakter ser jeg ikke problemet, da det er soppas banalt at lite kan gå galt. Min første arbeidsplass var et skip med 10 000V fra generatorer. ja, hei! snakker om 230v og komfyrvakter som ikke virker, mangler varme i gulv osv. Ikke rakettforskning:) Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) ja, hei! snakker om 230v og komfyrvakter som ikke virker, mangler varme i gulv osv. Ikke rakettforskning:) Ahhh, ja men da er det en litt annen sak.... ;-) Ikke lysbue og 60 000 grader om du legger inn en effektbryter feil..... Endret 2. september 2013 av Skipstrixxy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Min første arbeidsplass var et skip med 10 000V fra generatorer. Hvilken type båt var dette? Evt generator? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå