Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ingen hold i (ukjent)vegg

Anbefalte innlegg

SKulle henge opp noen sykler på veggen i boden, og jeg bor i en blokk.
Men det jeg trudde var betong vegg viser seg å vær noe veldig porøst stoff som jeg kanskje kan tru er det man brukte før gipsplater kom. Det ser nesten ut som "stratos" bar det er hvit men med et spøytet betong lag utenpå. Prøvde 8mm plugger for betong men det funket ikke. Noen som ahr vært borti noe slikt før og vet hva som funker på en slik vegg som dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber i byggbransjen så har sett det meste av plugger, men føler ikke det er noe som kan komme til hjelp her som jeg vet om iaf.

Det er ikke gipsvegger og ikke noe hulrom bak veggen så slike ankre trur jeg ikke kommer til å funke.
Og Stendere trur jeg heller det ikke er å finne her. Når jeg plugger meg inn maskin så er det ca 8 cm med dette ukjente matrialet før jeg treffer noe hardere, mest sansynli9g betong. Så vist det finnes noen veldig lange plugger elller noe slikt som kan gi mæ feste i betongen 10 cm lengere bak så kanskje

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vet hvilken type vegg du har med å gjøre. Når jeg jobbet som rørlegger, da var det noe dritt å feste rør klammere i en slik vegg. Det vi gjorde var å bruke et tynt men langt bor, som vi boret gjennom den hvite "liksom leka vegg", og fortsatte inn i betongveggen bak. Deretter banket vi inn slagankere, og skrudde fast gjengestag inn i slagankerne. Deretter kuttet vi gjengestaget til en passelig lengde. Da kan du feste ting til gjengestaget med en mutter.

Husk at millimeteren på bor må samsvare på slagankeret. Så igjen millimeter til gjengestag må passe inn i slaganker. Dette er en jalla løsning, men den fungerer.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

ja har brukt en del slaganker på jobb også og det skal nokk funke men som "Inge Rognmo" sire så er det joe gentlig bare å skaffe lange skruer for å så putte inn i betongen bakom. Men da må jeg skaffe lengere borr og nye skruer men det ordner seg. Var egentlig litt nysgjerrig på hva folk har gjort med slike vegger før, og om det er noen slags bolt som faktisk er spesial laget for denne typen vegg,

Lenke til kommentar

SKulle henge opp noen sykler på veggen i boden, og jeg bor i en blokk.

Men det jeg trudde var betong vegg viser seg å vær noe veldig porøst stoff som jeg kanskje kan tru er det man brukte før gipsplater kom. Det ser nesten ut som "stratos" bar det er hvit men med et spøytet betong lag utenpå. Prøvde 8mm plugger for betong men det funket ikke. Noen som ahr vært borti noe slikt før og vet hva som funker på en slik vegg som dette?

Antar det er "Treull", også kalt "tresonditt", du har på veggene. Ble en del benyttet på 40- og 50-tallet som inv. isolasjon av kjellervegger. Det er en relativt porøs plate og består hovedsakelig av trespon og sement. Etter montering, "slemmet" en over, eller hadde et tynt pusslag over.

Overflaten tåler lite press/trykk, så tenk på dette som hard isopor/styrofon. Skal du feste noe utenpå, bør du avlaste trykket mot veggoverflaten på en eller annen måte. Eks bred plank, brett flattjern, o.l. og så kan du bruke lange ekspansjonsbolter inn i betongveggen. Kan også vurdere å fjerne punkter med treull, helt inn til betong, pusse/støpe igjen,for senere å borre igjennom puss/støp og inn i betong. Eller montere noen "braketter", direkte i betongen og pusse igjen etterpå. Men jeg tror jeg ville gått for plank/metallplate utenpå.

Men du bør jo forhøre deg med eier/borettslag, før du gjør noe som helst! Du kan ikke "ta deg til rette" som du selv vil, hvis du ikke eier blokken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...