Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bemanningsbyrå - krav på sykepenger?

BertNaked

Anbefalte innlegg

Hei, nå har det seg slik at jeg startet en ny jobb for denne sommeren.

Startet opp i juni og skulle vare til august. Periodene jeg jobbet i var en hel uke i måneden, altså:

juni: 10-16

juli: 8-14

august: 5-11

ikke mer etter august.

Men nå i august greide jeg å brekke armen, og måtte sykemeldes halveis ut i arbeidet. Har jeg da krav på sykepenger for resten av uken?

Er usikker på reglene, da man skal ha "jobbet" der i 4 uker for å bruke sykmeld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter fire uker som ansatt har du opptjent sykepengerettigheter, men denne taper du hvis arbeidsforholdet avbrytes i mer enn to uker. Det regnes ikke som avbrudd hvis du har en fast turnus eller lignende.

Ut fra situasjonen slik du beskriver den vil du ha krav på sykepenger for resten av uka.

Lenke til kommentar

Ser ut til at de ikke vil gi meg sykepenger. Fikk lønnslippen i dag og står kun oppført med de dagene jeg var frisk.

Kan også nevne at det var 3 uker mellom arbeid, men var oppført med arbeidsdato ut sesongen fra og med første dagen.

Skal ringe de i morgen, men vil være forberedt på om de prøver å rundlure meg.

Lenke til kommentar

Til informasjon kan du ha rett til sykepenger etter §8-47 hvis du fyller resten av vilkårene i kap. 8 i folketrygdloven. Dette kan NAV vurdere for deg. Hvis du fyller vilkårene for sykepenger etter §8-47 vil du motta 65% av sykepengegrunnlaget fra 15. dag. Vilkåret for dette er at du leverer del D av sykmeldingen din til NAV.

Merk at jeg skriver at du kan ha rett, og NAV må vurdere dette. Det fremkommer ikke nok informasjon om ditt arbeidsliv til at vi kan vurdere det. Det er også en rekke andre bestemmelser som du må oppfyllle.

Lenke til kommentar

Ser ut til at de ikke vil gi meg sykepenger. Fikk lønnslippen i dag og står kun oppført med de dagene jeg var frisk.

Kan også nevne at det var 3 uker mellom arbeid, men var oppført med arbeidsdato ut sesongen fra og med første dagen.

Skal ringe de i morgen, men vil være forberedt på om de prøver å rundlure meg.

Det kan nok derfor være lurere å sende en mail, skriv så her hva du får til svar så er det nok flere som kan gi deg tips til motargumenter

er du på tlf må du komme med motsvar direkte og det er ikke altid lett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har enda ikke fått svar fra de, men fikk kloa i kontrakten nå og der står det om opptjeningstid.

Altså, 4 ukers opptjeningstid, hvor om man har over 14 dager "ikke-ferie" imellom, så må man arbeide inn ny opptjeningstid.

Fint for dem, for jeg ble satt opp med 3 ukers mellomrom for hver ukesvakt. Har de virkelig tatt fra meg rettighetene på denne måten?

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-2+Opptjeningstid.147666.cms

Dette er en gjenganger i kontraktene:

Hvis du har hatt opphold mellom oppdragene på mer enn 14 dager (som ikke er avtalt lovfestet ferie) må du opparbeide ny opptjeningstid før du på nytt kan benytte sykmelding.
Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...