Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vått på passasjerside fremme - Kia Sportage 2005

Marantz

Anbefalte innlegg

Vi har en ellers fin-fin Kia Sportage 2005, som desverre er litt "lekk". Det blir vått foran ved føttene til passasjer.

Noen som har en noen som helst i det om hvordan jeg kan gå frem for å få dette fikset/feilsøke/fikse selv? Jeg svarer selvsagt på spørsmål her om det er noe jeg har glemt å opplyse om.

Jeg har åpnet litt (tatt vekk "teppet") og det er ganske vått, men ikke en dam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips kan være å sjekke drenering fra ventilasjonsinntaket. Fleste biler har en dreneringsrenne i området hvor luftinntaket til kupeen er. Denne har en liten propp i bunn, som kan tettes av løv og skitt. Plukk av evt plastikk i området nedefor frontruten, og se hvor vannet tar veien når du spyler vann over frontruten.
Det kan selvsagt komme en million andre steder fra, men ventilasjonen er iallfall ett område som bør sjekkes ut.

Lenke til kommentar

Sett AC på fullt å se at det begynner å dryppe vann under bilen. Gjør det ikke det renner dette vannet inn i bilen. Går en slange bak gulvtrekket på passasjer siden foran ned til et hull i gulvet. Sjekk at denne ikke er tett. Dette er fuktigheten AC annlegget trekker ut av luften og det er faktisk ganske mye.

Ellers lekker det ofte inn ved luftinntaket som fikse sier. Etter frontrutebytt er også en kjent sak.

Tørk ting ordentelig etter at du har fikset lekasjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fjernet "plastikken" nedenfor ruta, titta og rota rundt med vann. Uten å finne noe som helst som så galt/utett ut for meg.

Det som gjør meg trist er at bilen, siden vi anskaffet den, har vært et lite "duggehelvete". Nå vet jeg hvorfor. Og så det som er salt i såret; vi kjøpte bilen med 6md bruktbilgaranti. Vi har nå eid den i 13 måneder.

Bilen er kjøpt hos merkeforhandler, og skal inn til service titt ganske så snart. Jeg vil ta dette opp med dem. Noen tips på veien?

Endret av Marantz
Lenke til kommentar

Aner meg at selve ventilasjonsviften står på passasjersiden, inne eller iallfall delvis inne i kupeen? Du kan lytte etter hvor viftelyden er. Ta vekk tepper så mye du klarer (må gjerne skru løs et deksel eller 2 der bena til passasjeren er), og se om det kommer vann inn i kupeen når du spyler ute.
Prøv å tenk etter om vann/fukt kommer inn i spesielle situasjoner. Når den står i bakke, oppover eller nedover... Det kan og komme inn sidedørene, om det er feil på dreneringen der.

Når du bruker AC, kan du se at blien ligger igjen en dam av vann om du f.eks parkerer den i noen minutter. Gjør den det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er "spot on", fikse! Det er en dings der som jeg mistenker sterkt er viften - og etter tungt regnvær blåser den ikke skikkelig.... inkl. en liten surklelyd. Er tanken at vifta må skrus av, og at det må tettes "bakom" ?

(Bilen har bare vært parkert flatt den siste tiden.)

Skal sjekke dette med AC'en.

Lenke til kommentar

Hehe! Surklelyd og vifte som ikke vil... Tror du muligens har funnet ut hvor vannet kommer inn ja

Nei, ikke tette inne i viften, neppe der kilden til problemet er, men hindre nytt vann å komme inn til viften. Da må du trolig ut i motorrommet og høyere opp å lete. Blir veldig vanskelig å hjelpe deg videre uten å se på bilen selv, men verkstedet bør kunne fikse dette. Dvs, jeg ville bedt om en pris på det, _før_ de reparerer. Feilsøking (som du har gjort en stor del av nå) koster fort masse peng, og av og til kan merkeverkstedene ha urimelige priser for å reparere. Ikke at det _må_ bli dyrt, det kan bli billig og, men det kan være smart å sikre seg litt her. Vet at i noen tilfeller så kan f.eks bilfabrikanten vite om feilen og ha laget en spesifikasjon om hvordan det skal fikses, og det består av og til i å bytte hele komponenter. F.eks i ditt tilfelle kan det være at de bytter hele viftehuset (bare et eksempel!), som kanskje koster flere tusen, mens det egentlig kan fikses med en stripe med sterk fugemasse til et par hundrelapper. Går ut i fra det er begrenset hvor mye peng du vil bruke på en 8 år gammel bil, derfor anbefaling om å få en pris på arbeidet. Med stor sannsynlighet har merkeverkstedet vært borti samme feilen på tilsvarende biler tidligere.

Bare husk at du må tørke ekstremt godt _under_ teppet. Det tar lang tid, gjerne flere uker, før all fukt er ute. Der finnes gode tørkeapparaturer for å gjøre nettopp dette, men om du vil gjøre det selv, så beregn god tid og solide bunker med aviser. Så opp med teppene, vekk med mattene, la det lufte seg så lenge du orker, og bytt aviser ofte.

Lykke til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...