Budeia Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Hvis det var røvere fra jungelen som skjøt, er det merkelig at de ikke stjal bilen. Og merkelig at de ikke stjal mobilene og verdisakene fra passasjerene. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hvis det var Moland og French som skjøt, så var det merkelig at de klarte å skyte uten våpenet som drepte sjåføren. 1 Lenke til kommentar
Amor Justitae Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hvis det var røvere fra jungelen som skjøt, er det merkelig at de ikke stjal bilen. Og merkelig at de ikke stjal mobilene og verdisakene fra passasjerene. De to nordmennene og de to informantene sprang fra bilen, og ranerene forfulgte de. Det var ikke tid til å ransake bilen før Moland og French vendte tilbake. Hadde det vært bedre organisert, skulle en av de ukjente ventet skjult ved bilen og vært klar til å skyte. Hele trefningen skjedde i løpet av minutter, ikke timer. Det hadde vært interessant å vite hvorfor forsvarsadvokatene ikke har lagt fram denne informasjonen i retten: http://www.freefrenchandmoland.com/no/saken/saken/98-andre-drapsmenn-utpekte "Onsdag 14. oktober 2009En troverdig kontakt kontaktet meg for å gi en informasjon angjeldende de to norske som er anklaget for drap på deres sjåfør og gitt dødsdom i Kisangani. Historien er som følger: I midten av september, i det militære fengselet i Kisangani var en fengslet militær vitne til en diskusjon mellom tre andre militære som var arrestert for andre saker. De beklaget seg over at de hadde mislykkes i et angrep (ambush) som hadde til hensikt å rane penger fra to utlendinger. De to utlendingene var de to nordmennene som er nevnt over som hadde ankommet Kisangani i begynnelsen av april 2009 for å evaluere risikoen for en reiseoperatør. De kontaktet deres sjåfør og bedt ham om å ta ansvar for (provide for) sikkerheten i Kisangani og Haut-Uélé. Sjåføren informerte straks en venn som er militær og sammen bestemte de seg for å snakke med 5 andre militære for å planlegge et angrep med tanke på å rane penger fra utlendingene. Basert på planene som ble lagt ventet 6 militære på signal fra sjåføren (avreisedag og sted) for å gjennomføre sin operasjon. På steder for gjennomførte angrep, i løpet av april, begynte de militære å skyte for å skremme utlendingene og en "tapt kule" drepte sjåføren. De militære rømte straks fra stedet, og, under flukten, fortalte de en lokal bonde, som senere informerte politiet, at de to utlendingene hadde drept sin sjåfør. På det nåværende tidspunkt venter de to nordmennene på å bli overflyttet til Kinshasa. Av de 6 impliserte militære, er fire fengslet i Kisangani fengsel, mens to andre er fengslet på hemmelig sted av sikkerhetsmyndighetene (ANR) Jeg har ikke sett andre enn bloggen freefrenchandmoland.com legge fram denne påstanden, og jeg synes det føyer seg inn i rekken av uforståelige ting. Har advokat Furuholmen prøvd å få dette godkjent som bevis? Har retten fått det forelagt, men avvist det? Har de som er utpekt ved navn (lenger ned i siden jeg linker til) vært i avhør? Før slike ting er klarlagt, anser jeg dette å være en annen "sikker kilde" som egentlig er helt verdiløs så lenge påstandene ikke er forsøkt bekreftet. Men, noe som støtter påstandene om ransforsøk, er at millitære og politi opptrer som utpressere i en så stor grad at Amnesty International tar det med i sin rapport fra 2013: http://www.amnesty.org/en/region/democratic-republic-congo/report-2013 Arbitrary arrests and detentions continued to be systemic throughout the country. Security services, in particular the national police, the intelligence services, the national army and the migration police, carried out arbitrary arrests and, frequently, extorted money and other items of value from civilians during law enforcement operations or at checkpoints. In the western provinces in particular, security forces carried out arbitrary arrests for private interests, or to obtain illegal payments. Human Rights Watch: War crimes by M23 and Congolese Army Soldiers: http://www.hrw.org/news/2013/02/05/dr-congo-war-crimes-m23-congolese-army M23 rebels and Congolese army soldiers raped scores of women and committed other war crimes during the rebels’ occupation of Goma in eastern Democratic Republic of Congo in late 2012---------------------- Several women told Human Rights Watch that soldiers in official army uniform forced their way into the women’s homes at night, pointed guns at them, and demanded money. The soldiers then threatened to kill the women if they refused to have sex with the soldiers or if they screamed for help----------------------- Human Rights Watch called on Congolese authorities to promptly investigate, arrest, and prosecute those responsible for rapes and other serious abuses during this period. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Det er ikke så fristende å snakke om "klare beviser" lenger når de blir møtt med utskrifter fra rettsakene som viser logiske brister i bevisene. Nei, det er akkurat det som er "problemet" her. De såkalte "bevisene" er juks fra ende til annen med et helt tydelig økonomisk motiv i et av verdens mest korrupte land. Jeg er helt åpen for å se saken i et "nytt lys", men da må det mer til enn fantasihistorier om at de var spioner på oppdrag fra Kong Harald.... Hvis noen har noe å bidra med av a) motiver b) tekniske beviser for de de er dømt for Så vil jeg mer enn gjerne se/høre Ting som at "de virker jo litt shabby da....dra til Afrika på den måten..." er greit nok, men det er langt derfra til det de er dømt for... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Nå som er på vei til å få ny regjering drar jeg opp en "gammel" tråd og det blir veldig spennende å se hvem som blir ny utenriksminister, og om vedkommende evner å gjøre annet enn å toe hendene sine... jeg håper i alle fall at en ny regjering vil kunne gjøre noe; problemet er at denne saken er borte fra media igjen, og Joshua sitter fortsatt alene og råtner bort i Kongo. Nå på en timannscelle, etter at Tjostolv til slutt måtte ta saken i egne hender... Dypt tragisk sak. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Vil si meg litt uenig i de fleste her som ytrer seg likt som deg. Til tross for at Den "demokratiske" republikken Kongo garantert har en korrupt lovgivende institusjon, kan vi ikke slutte å bistå med livsviktig nødhjelp til et lutfattig land, hvor svært få av oss i det hele tatt har noe innsikt om hvordan forholdene faktisk er. Jeg vil ikke spekulere i om de faktisk noen gang var/er skyldige, men nå mener jeg at det er framlagt oppsiktsvekkende beviser som feks. Moland smile mens han tørker blod, noe de hadde vanskeligheter med å forklare. Jeg vil tro at en makt som krever 1,3 ganger oljefondet i erstatning for et mord, er relativt vanskelig å forhandle med. Kanskje UD ikke har gjort nok, hvem vet, men å kutte nødhjelpen pga. dette blir for meg alt for umoralsk. Vel, jeg vi si meg ikke bare litt, men helt toalt uenig i folk som ytrer meninger (eller spekulasjoner) som deg. For det første, det er nærmest umulig å sette seg inn i situasjonen til Molands far, så her syns jeg alle bør trå veldig varsomt. Frustrasjonen og sorgen han sitter inne med kjenner nok de fleste som utaler seg negativt, veldig lite til. Syns det er litt typisk solsialdemokratisk holdning på deg. Selvfølgelig må det stilles krav. Det eneste språket Kongo forstår er Penger, og da må det stilles klokkeklare krav om hva man forventer og forlanger fra en demokratisk repubikk (som man i årenes løp har gitt millioner av bistandskroner til). Om dette må bli å sette krok på pengekranen, så får det bare være. Det vil iallefall gi umiddelbar effekt. Redd først våre egne, så kan vi fortsette å redde regnskogen! De holder 2 av våre menn nærmest som gisler der nede uten tilstrekkelige bevis på at de har gjort noe straffbart. Nå er den ene død, og de fortsetter å holde den siste der nede. Saken er vel ikke over før han også dør i fagenskap for en forbrytelse han ikke har begått. Helt uholdbart. Hadde det vært en amerikaner hadde han vært hentet ut for lengst av sine egne. En skam av Norge at utenriksminister reiste ned tidligere i år, smilende i handshake med Kongos president der han overleverer nok en pengesekk, tross at gutta har sitti i kloakk-fengsel i 4 år. Og at tørke-blod bildet er "oppsiktsvekkende bevis" sier vel litt om din innsikt i saken og hva oppsiktsvekkende bevis gjelder. Les litt psykologi og sett den inn i saken, så vil du se at dette er klarere et bevis på at de er uskyldige kontra det motsatte. Anbefaler også boken: Et mord i Kongo (av Morten Strøksnes) Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Nå som er på vei til å få ny regjering drar jeg opp en "gammel" tråd og det blir veldig spennende å se hvem som blir ny utenriksminister, og om vedkommende evner å gjøre annet enn å toe hendene sine... jeg håper i alle fall at en ny regjering vil kunne gjøre noe; problemet er at denne saken er borte fra media igjen, og Joshua sitter fortsatt alene og råtner bort i Kongo. Nå på en timannscelle, etter at Tjostolv til slutt måtte ta saken i egne hender... Dypt tragisk sak. Inisuerer du at han tok selvmord? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Inisuerer du at han tok selvmord? Det var det han gjorde. Alt tyder på det. http://www.nrk.no/verden/ikke-noe-kriminelt-bak-dodsfallet-1.11207535 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Det var det han gjorde. Alt tyder på det. http://www.nrk.no/verden/ikke-noe-kriminelt-bak-dodsfallet-1.11207535 Denne artikkelen var ny for meg.. Dog føler jeg ikke at jeg tar det Kongolesiske myndigheter sier for god fisk. Etter fengselsforholdene å dømme (også tatt i betraktning at Moland har vært mye syk) er det vel ikke umulig å tenke seg at han døde av sykdom (malaria el.) Hvis så var tilfellet vil jeg tro det er lettere for Kongolesiske myndigheter å skylde på selvmord enn å si at han døde pga. elendige forhold i fengslet.. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Han tok nok dessverre selvmord. Og hvor mye mer skal til for å få utsendt Josva til Norge? Må han også dø før de til slutt sender liket til Norge? Kongolesiske myndigheter... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Denne artikkelen var ny for meg.. Dog føler jeg ikke at jeg tar det Kongolesiske myndigheter sier for god fisk. Etter fengselsforholdene å dømme (også tatt i betraktning at Moland har vært mye syk) er det vel ikke umulig å tenke seg at han døde av sykdom (malaria el.) Hvis så var tilfellet vil jeg tro det er lettere for Kongolesiske myndigheter å skylde på selvmord enn å si at han døde pga. elendige forhold i fengslet.. Godt mulig, men Kripos, som var tilstede ved obduksjonen etc. er enige med de kongolesiske etterforskerne. Han tok nok selvmord. noe jeg også sikkert hadde gjort hvis jeg hadde levd under slike forhold i årevis. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Han tok nok dessverre selvmord. Og hvor mye mer skal til for å få utsendt Josva til Norge? Må han også dø før de til slutt sender liket til Norge? Kongolesiske myndigheter... Jeg tror han blir værende i DRK til han har sonet ferdig, eller til han dør, noe som dessverre er et sannsynlig scenario. Å få han ut av DRK tror jeg er en politisk umulighet Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Godt mulig, men Kripos, som var tilstede ved obduksjonen etc. er enige med de kongolesiske etterforskerne. Han tok nok selvmord. noe jeg også sikkert hadde gjort hvis jeg hadde levd under slike forhold i årevis. Foreligger det noen avisartikler el. på nett vedr. det med at Kripos var der og var enige i konklusjonen? Var rart han ikke la igjen et brev eller noe før at angivelig tok sitt eget liv... Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg tror han blir værende i DRK til han har sonet ferdig, eller til han dør, noe som dessverre er et sannsynlig scenario. Å få han ut av DRK tror jeg er en politisk umulighet Jeg syntes UD gjør en dårlig jobb her... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Foreligger det noen avisartikler el. på nett vedr. det med at Kripos var der og var enige i konklusjonen? Var rart han ikke la igjen et brev eller noe før at angivelig tok sitt eget liv... Ja, mange. Denne f.eks. http://www.nrk.no/verden/_-ikke-noe-kriminelt-i-kongo-1.11203261 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg syntes UD gjør en dårlig jobb her... Hva kan de gjøre? Det vil være veldig vanskelig for presidenten i DRK å benåde Joshua French. Å benåde en hvit fange vil være så dårlig PR i den tidligere franske kolonien, at han bare kan glemme å beholde makten. Selv ikke hvis han blir tilbudt masse smørepenger vil det være aktuelt. Å bøye seg for de hvite, vil være så skamfullt for den tidligere kolonien, at en benådning vil være uaktuell. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ikke nødvendigvis snakk om benådning, men å sone straffen et annet sted. Hvis de regner det slik at Moland skjøt sjåføren, hva ble da French dømt for? For spionasje og å ha flyktet sammen med Moland, og ha beskyttet Moland i etterkant? Er ikke Kongo snart fornøyde, siden han som de mener skjøt sjåføren nå er død? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ikke nødvendigvis snakk om benådning, men å sone straffen et annet sted. Hvis de regner det slik at Moland skjøt sjåføren, hva ble da French dømt for? For spionasje og å ha flyktet sammen med Moland, og ha beskyttet Moland i etterkant? Er ikke Kongo snart fornøyde, siden han som de mener skjøt sjåføren nå er død? For kongoleserne så er det det samme som å bøye seg, gi etter for den hvite mannen. Kommer ikke til å skje, tror jeg. Hva de ble dømt for er et godt spørsmål, hele rettsaken var jo et sirkus. Jeg tror aldri de har vært interessert i å finne ut hvem som skjøt, noe rettsaken er helt klart bevis på. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Det er "hvitinger" i nærheten som driver med fredsarbeid, så det kan ikke være ekstremt mye rasisme mot hvite. De kongolesiske vitnene sa at Moland skjøt, dette ble også bekreftet ved at det var han som tørket opp blodet, og han som tilstod for familien og ba familien om unnskyldning, da han var malariasyk med høy feber. Moland skal også ha sagt til kjæresten at det ikke var meninga det som skjedde. På bakgrunn av dette skulle man tro at kongoleserne hadde fått sin hevn, i og med Molands død. Og at de ville tillatt en overføring av French til et norsk fengsel. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Det er "hvitinger" i nærheten som driver med fredsarbeid, så det kan ikke være ekstremt mye rasisme mot hvite. De kongolesiske vitnene sa at Moland skjøt, dette ble også bekreftet ved at det var han som tørket opp blodet, og han som tilstod for familien og ba familien om unnskyldning, da han var malariasyk med høy feber. Moland skal også ha sagt til kjæresten at det ikke var meninga det som skjedde. På bakgrunn av dette skulle man tro at kongoleserne hadde fått sin hevn, i og med Molands død. Og at de ville tillatt en overføring av French til et norsk fengsel. Det handler ikke om rasisme per se. Det handler mer om landets fortid som koloni. De er veldig mistroiske til utlendinger, spesielt hvite utlendinger. Landets politikk har vært spesielt nasjonalistisk siden borgekrigen. For ikke å snakke om landets erfaringer med utenlandske leiesoldater. Moland og French var dumdristige eventyrere, som virkelig tok vannet over hode ved å operere i det krigsherjede landet DPK. Og med tanke på at de er hvite, og i tillegg prøvde å reklamere for sikkerhetstjenester(leiesoldater så og si), gjør de i praksis til politiske fanger mer en noe annet. Hæren, ved å ikke dømme dem til døden, ville mistet ansiktet. De hadde ikke noe annet valg, hvis de ønsket å legitimere seg selv. De ga lokal samfunnet det de ville ha, og ikke minst ga et signal til omverdenen hvor "sterke" de var. Det at han tørket opp blodet beviser ingen ting. Og han tilstod da han var, som du sier, veldig syk fra malaria. Jeg tror han "tilstod" fordi han følte at det var hans skyld at sjåføren ble drept, og på en måte hadde han rett, i og med at han og French var målene i ransforsøket, men det var uansett ikke hans skyld at noen ble drept. Mest sannsynlig var det en av de andre passasjerene, en av "vitnene" som hadde tipset noen om at to hvite karer, som sikkert hadde penger på seg, planla og reise i den retningen. Det er forøvrig ingen beviser for at Moland og French hadde noenting med sjåførens død å gjøre. Han ble skutt av et våpen med en annen kaliber enn våpenet de to hadde med seg, i tillegg finnes det ingen motiv for mordet. En overføring av French til Norge vil trolig aldri skje, såfremt ikke det politiske klimaet i DPK forandrer seg. PS. Mine uttalelser er kun basert på mine egne betraktninger og hva jeg har lest om saken. Jeg har ikke noen beviser for mine påstander, og bør kun ses på som teorier. Endret 5. oktober 2013 av Uderzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå