Gå til innhold

Tjostolv Moland døde i Kongo!

Anbefalte innlegg

Vel, om de ikke har fått med seg alt arbeidet som faktisk har blitt gjort i Kongo siden 2006 er ikke rapporten verdt papiret den skrevet på. Derfor spurte jeg, bare sånn tilfelle du visste :)

At det er vanskelig å gjöre business med Kongo sier ikke så mye om rettssystemet. Om du ser på rettssaken hvor de fikk den dommen de faktisk satt inne for nå, så vil du se noen ganske tydelige forskjeller mellom en regional militärrett og det faktiske rettssystemet som tar for seg lovene i Kongo.

Jo, det gjør det. At de er så ekstremt vanskelig å gjøre business lovelig, tyder på en enorm korrupsjon. I slike land er lovene umulig å følge, sånn at politikerer kan få mer bestikkelser.

Kanskje har de blitt litt bedre over de site årene, jeg ser ikke noe stor forskjell i statistikkene, men de startet på et så lavt nivå at landet deres forsatt er pilråttent. Congo har forsatt den laveste BNP per capita i verden, Deres BNP per capita er lavere enn Somalia som ikke en gang har en stat. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Du kan hevde at de er ikke uskyldige. Jeg bryr meg ikke, men ikke si at Kongo har et akseptabelt rettsystem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel legge til at DDR Kongo definitivt har vist et økonomisk motiv for å få dem dømt:

Regjeringen krever 1,3 ganger oljefondet

Det ville vel blitt kalt "utpressing" i andre sammenhenger...

Hvorfor ikke henvise til den rettssaken som ikke ble ugyldiggjort? Jeg fatter ikke hvorfor man hele tiden skal henvise til en regional militärdomstol som ikke ble anerkjent av myndighetene i Kongo. Det var nettopp derfor de fikk en rettssak til.

Indisiene var sterke nok til at de ble dömt, godt hjulpet av deres egne ville forklaringer.

Kildene til Moland og French sine forklaringer er CNN, Reprieve og avisartiklene som ble skrevet mens saken pågikk.

Endret av TEE
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke henvise til den rettssaken som ikke ble ugyldiggjort? Jeg fatter ikke hvorfor man hele tiden skal henvise til en regional militärdomstol som ikke ble anerkjent av myndighetene i Kongo. Det var nettopp derfor de fikk en rettssak til.

Indisiene var sterke nok til at de ble dömt, godt hjulpet av deres egne ville forklaringer.

Kildene til Moland og French sine forklaringer er CNN, Reprieve og avisartiklene som ble skrevet mens saken pågikk.

Jo, det kan vi godt.

A new trial with different judges found them guilty of murder and espionage on June 10, 2010. They were again sentenced to death and the Norwegian State was ordered to pay $65m.

Fortsatt en romslig ukelønn for både "vitner" og alle involverte. Her er det for tort og svie og mer til...

De fikk hehnoldsvis 5 og 4 dødsstraffer, i andre instans. Så vidt meg bekjent er Kong Harald fortsatt mesterhjernen bak dette i følge kongolesisk rett, og han skulle blant annet være meget interessert i å få utvidet dyrehagen sin.

Nå vil jeg gjerne høre hvor du finner inkonsistens i forklaringene til Moland og French, med kilder på hva de har forklart :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har jeg fortalt deg hva kildene er, så da kan du jo lese det selv. Du har jo tydeligvis bestemt deg for at du ikke vil tro på noe av det uansett.

Den "romslige ukelönnen" du henviser til er forövrig ikke et unormalt belöp å dömmes til å betale til etterlatte. At de etterlatte sjeldent ser pengene i et land som Kongo er så sin sak, men det vil de jo heller ikke gjöre her.

Disse to söte uskyldige turistene som reiste rundt med våpen, falske ID-kort og smilende törker hjernemasse ut av bilen kan fortsatt skylde seg selv for at de ble dömt for drap på indisier. At de ble dömt for spionasje kan de også takke seg selv for.

Om de ville hatt litt troverdighet, kunne de f.eks. ha brukt sine norske pass for å identifisere seg istedet for falske militäre ID-kort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg fortalt deg hva kildene er, så da kan du jo lese det selv. Du har jo tydeligvis bestemt deg for at du ikke vil tro på noe av det uansett.

Den "romslige ukelönnen" du henviser til er forövrig ikke et unormalt belöp å dömmes til å betale til etterlatte. At de etterlatte sjeldent ser pengene i et land som Kongo er så sin sak, men det vil de jo heller ikke gjöre her.

Disse to söte uskyldige turistene som reiste rundt med våpen, falske ID-kort og smilende törker hjernemasse ut av bilen kan fortsatt skylde seg selv for at de ble dömt for drap på indisier. At de ble dömt for spionasje kan de også takke seg selv for.

Om de ville hatt litt troverdighet, kunne de f.eks. ha brukt sine norske pass for å identifisere seg istedet for falske militäre ID-kort.

Jeg har kommet med gode kilder på alle mine påstander. Du bare henviser løst til "det sto i avisene en gang". Hvorfor kan du ikke ta deg fem minutter på å sakling begrunne med kilder for en gangs skyld?

Jeg er åpen for at jeg har tatt feil, men jeg har i alle fall sett dokumentaren og lest/sett begge sider av saken. Rettsaken var helt latterlig, og alle fortjener en rettferdig rettssak, selv om de har gått til det ekstreme skrittet å benytte falsk ID.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke bevist.

Derimot så er det sikkert at de ikke hadde noe motiv for å drepe sjåføren,

Og det er bevist at den riflen som det ble funnet bilde av var en softgun som Moland hadde brukt i et spill hjemme i Norge, den befant seg også i Norge.

De ble også bevist at den pistolen det ble funnet bilde av, var en pistol som Moland hadde brukt da han var i garden, denne ble ogå oppsporet og befant seg altså i kongens garde hjemme i Norge.

Det ble også bevist at haglen som Moland hadde ikke ble brukt til å skyte sjåføren.

Moland og French ble antakelig dømt kun på grunnlag av bildet som ble tatt av Moland der han smiler mens han tørker opp blodet.

Ingen kan vite om de to "vitnene" snakket sant. Frykt og/eller penger kan få de fleste til å lyve, spesielt i et land som kongo.

Men smilet kunne like gjerne komme av at de overlevde et angrep fra soldater som angrep bilen.

Endret av Baltazar94
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke bevist.

Jeg så ikke den uhyrlig historieløse påstanden, så takk for at du imøtegår den.

Ja, det er et "dumt" bilde, men INGEN verdens ting er bevist her. Det eneste som er sikkert er at nordmennene er de som har minst (ingen) motiv av alle, og resten er ord mot ord. Hvis man går ut fra at de kjente til "rettssystemet" der nede ville de hatt alt å tjene på å holde en ekstremt lav profil, og om noe skulle skje, komme seg bort fort som F. Hvis de hadde gått rett til politiet og forklart seg hadde saken etter all sannsynlighet fått akkurat samme utfall; utpressing av Norge.

Bistandsadvokat saksøker tidligere UD-hjelper i Kongo.

Resultatet av forhandlingene ble at erstatningsbeløpet ble redusert fra 27 millioner kroner til omkring 800 000,-. To hus som enka og den drepte sjåførens familie kunne bo i var en viktig del av erstatningspakka.

Avtalen om de to husene har møtt massiv motbør blant bistandsadvokatene i Kongo-saken - til tross for at Alauwas klient, enka, var fornøyd. Advokatene raste fordi den nye avtalen fratar dem enorme summer de ble lovet i den opprinnelige dommen.

Man trenger ingen mastergrad i kjønn og kultur for å finne motiver for å rane dem både før og etter drapet. Etter drapet handlet det vel i praksis om å presse Norge for penger, og det verste er at vi indirekte har utbetalt penger i form av sletting av gjeld uten at vi har fått noe igjen for "løsepengene".

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Du mener at Kongo faktisk kidnappet nordmennene, for å få løsepenger? Tror du alle i Afrika er helt gale?

Det beste svaret jeg kan gi deg på dette er å faktisk lese dommen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trial_and_conviction_of_Joshua_French_and_Tjostolv_Moland

I motsetning til deg så skjærer jeg ikke alle over en kam (Afrika er et enormt kontinent) men det er ganske tydelig at de har en annen "kultur" enn vi er vant med her. Dessuten trenger man ikke mye historiekunnskaper for å vite at det i mange land der nede er svært mye korrupsjon og fokus på raske formuer på andres bekostning.

Lenke til kommentar

Eller som det også står:

Kan være enig i at denne Bamford ser veldig spesiell ut, jeg blir nesten dårlig av å se på øynene hans (på bildet).

Men man må jo også si at konspirasjonsteoriene mot Moland blir utvidet. Nesten alle skal ha konspirert mot ham, og det var også galt å skrive det da han tilstod drapet under malariasykdommen. Er det noen som har erfaringer med tilståelser under kraftig feber?

Tilståelsene blir bortforklart, og bildet der han smiler blir også bortforklart som traume.

Her vil jeg først sitere noen utdrag fra dommen fra ankesaken 2009. Det er i denne rettsaken dommen tilståelsen kom.

Retten har konstatert at de tiltalte har besluttet å snakke. Imidlertid har forsvaret valgt et utsettelsesknep ved å utnytte malariasykdommen som tiltalte TJOSTOLV MOLAND hadde fått, og si at tiltalte var syk og derfor ikke kunne snakke lenge. De benyttet i denne forbindelse en privat lege uten Rettens tillatelse. To medisinske rapporter som tar opp dette, inngår i saksdokumentene. En rapport er utarbeidet av en lege som med medvirkning fra tiltaltes forsvar og uten noen behørig konstatert tillatelse fra Rettens side ved anmodning om ekspertise til Påtalemyndigheten eller Rettens formann, tillot seg å behandle tiltalte i fengselet.-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Som ventet forkastet Retten denne rapporten av formelle grunner: Det forelå i utgangspunktet ingen anmodning om ekspertise, og fremfor alt hadde ikke rapporten i starten den spesifikke mentale [sic] edsformuleringen som forutsettes i Den militære rettspleielovens artikkel 64. Retten forkastet denne rapporten i sitt møte av 21. oktober 2009.----------------------------------------------------------------

I stedet for denne legen som var rekruttert av forsvaret, oppnevnte Retten en kommisjon bestående av tre leger: overlegen og direktøren ved sentralsykehuset i KISANGANI, sjefslegen i den 9. militære region, major dr. WANDO og legen for provinsavdelingen av Det kongolesiske nasjonalpolitiet, dr. MPAKA. Kommisjonen avga sin ekspertuttalelse 28. oktober 2009. Retten hadde konstatert at denne rapporten bygget på rapporten fra dr. LOMBALE som Retten hadde forkastet. Denne inneholdt følgende konklusjon: «Grunnet vedvarende endring av hans [pasientens - oversetters anmerkning] bevissthet og negativ «tykk dråpe»-test utført 28. oktober 2009 har vi konkludert at det foreligger en reaksjonell psykose og foreslår at pasienten undersøkes og behandles av en nevropsykiater for grundig oppfølging». Man forstår lett hva dette betyr da det ikke finnes noen nevropsykiater i KISANGANI.----------------------------------------------------------------------------------------------Den kongolesiske stats behandlende leger som også hadde mistenkt at tiltalte skjulte noe, foreslo overfor Retten å ta med avdødes familie til den såkalte syke for å se hans reaksjon, da han selv ba om dette. Den tiltaltes forsvar ble informert om dette og hadde ingen innvendinger. Dette vedtaket ble satt ut i livet med en gang, rettsskriveren fikk i oppdrag å utføre dette oppdraget sammen med dr. MPAKA fra det kongolesiske nasjonalpolitiet. Denne strategien fungerte, og tiltalte TJOSTOLV MOLAND røpet sin reelle hensikt. Han ville unngå dem som ikke ville at han skulle si sannheten.

Da han så medlemmene i familien til offeret ABEDI KASONGO, dvs. avdødes hustru, eldre bror, mor og søster, tilstod han. Han vedgikk at han drepte ABEDI KASONGO, og lovet skriftlig å betale erstatning til avdødes familie, i nærvær av dr. MPAKA og nærværende militærdomstols rettsskriver, kaptein ILONGA-------------------------------------------------------

http://www.freefrenchandmoland.com/no/saken/saken/181-dommen-fra-3-desember-2009-norsk

Denne form for rettspraksis skurrer i mine øyne. Se også http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/syk-moland-skal-sjekkes-av-tre-leger-2966801.html

Bivirkninger av behandling mot malaria:

Han forteller at hver malariamedisin har ulike bivirkninger. Enkelte malariamedisiner kan føre til psykose, søvnproblemer, mareritt, depresjon, forvirring, svimmelhet og koordinasjonsproblemer.

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/malariamedisin-kan-foere-til-psykose-2966402.html

http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Antimalarial+Drugs

Konspirasjon? Eller en rettergang uten rettigheter, uten beskyttelse selv etter at den rettsoppnevnte kommisjonen fastslo at Moland var syk. - Saken er forsinket fordi Tjostolv Moland hadde en periode der han spilte syk. Men i denne tiden bestemte Moland seg for å avslutte stillheten. Tjostolv Moland ba da om tilgivelser for Kasongos familie. Da han knelte ned etter mange tårer, besluttet Moland seg for å lette sin samvittighet. Han ba om tilgivelse, sa aktor Bwamulunda ifølge VG Nett1.

Endret av Amor Justitae
Lenke til kommentar

Kongen hadde beordret sjåføren død. Hva mer trenger du?

Haha, dette fikk meg faktisk til å trekke på smilebåndet, fordi det tok en stund før jeg forsto at du var ironisk... :)

Poe's Law

Poe's law, named after its author Nathan Poe, is an Internet adage reflecting the idea that without a clear indication of the author's intent, it is difficult or impossible to tell the difference between an expression of sincere extremism and a parody of extremism.[1]

Det totalt fraværende motivet (om noe ville all logikk tilsi at det var direkte idiotisk å drepe noen med omtrent 100% sjanse for å bli dømt og med ingen gevinst verken på kort eller lang sikt) synes bør spille en vesentlig rolle.

Lenke til kommentar

Hvilken av rettssakene snakker du om. Flere henviser til "rettssaken" og det fullstendig absurde belöpet som ble satt som erstatning. Jeg har ikke sett så mange henvise til rettssak nummer 2, hvor de også ble dömt. Rettssak nummer 2 kom i gang nettopp fordi den förste saken ikke fulgte Kongos juridiske regler.

Kongo har ikke praktisert dödsstraff på 10 år. Så at de var dödsdömt var en formalitet. De satt ikke å ventet på å bli henrettet.

Moland og French kan i meget stor grad skylde seg selv. De reiste rundt som leiesoldater og identifiserte seg med ID-kort som sa de representerte den norske stat. Fra Wikipedias artikkel om dommen, kan man lese dette om bevisföringen:

Siter

During the criminal investigation, the Congolese authorities found Norwegian military ID cards, counterfeit United Nations caps, and employee ID badges with both the correct and false names of French and Moland. The employee badges were from a little-known security company named Special Interventions Group (SIG) which is owned by and mostly staffed by Norwegians. The investigators also found SIG-Uganda employee ID badges which bore the identical SIG logo and the false names of "John Hunt" and "Mike Callan" accompanying French and Moland's respective photographs. During a raid on French and Moland's apartment, authorities also confiscated at least one rifle and a camera containing images of French and Moland on their recent travels in Africa. In one image, believed to have been taken by French, Moland is seen smiling as he washes what is alleged to be the blood of Abedi Kasongo from the inside of their car. French and Moland have said that Kasongo was murdered by gunmen who attacked them on a road

Takk for at du viser til Wikipedia, denne artikkelen er ikke helt klar på hva som ble beslaglagt hvor.

Bildet viser noe av det som politiet beslagla de Moland og French ble arresterte. Ifølge politiets egen liste:

Forordner spesiell beslagleggelse av følgende:

• Våpenet FINELLI uten kolbe pluss to patroner *
  • Tre geografiske kart over Den demokratiske republikken Kongo
  • En GPS
  • En kniv med sagtenner***
  • En brusletto-kniv
  • En svart mobiltelefon av merket NOKIA
  • Et fotoapparat av merket EXILIM
  • En grønn hjelm
  • Et soveposetrekk
  • Et par hansker
  • Et teltsekk med tilbehør
  • En pose pulver
  • En pakke med militære plastre
  • Et CASIO-ur
  • En førstehjelpsbag med medisin
  • En militær forbinding
  • En børste
  • Et kredittkort
  • En lommebok
  • To SIG-visittkort
  • To militære ID-kort for de tiltalte
  • Et sertifikat
  • Et vognkort
  • Et bankkort
  • Et digitalt fotoapparat av merket OLYMPUS
  • Et kompass av merket Silva
  • Tre norske pass**
  • En motorsykkel av merket YAMAHA 650

*Våpenmerket er feilstavet

**To gyldige pass, et utgått pass

***Hvis man ser godt etter så ligger det en sammenfoldet campingsag til høyre for mobilen. Er dette kniv med sagtenner?

"Counterfeit United Nations caps" ble funnet i deres leilighet i Uganda, sammen med et jaktvåpen Moland fikk i konfirmasjonsgave. Id-kortene fra SIG med deres alias navn ble ikke tatt med til Kongo. De tok med visittkort til Kongo. Et visittkort er ikke et ID-dokument.

Jeg har prøvd å lese meg opp på om det er straffbart å bruke et annet navn, men jeg kan ikke finne noe utvetydig svar. I en brev fra SIG kommer det en uttalelse om at det er lovlig å bruke et alias så lenge det ekte navnet er registrert i firmaet. Dette vet jeg ikke nok om. Jeg har ikke funnet noe som viser at SIG har blitt straffet, bøtelagt eller fått noen juridisk reaksjon i Uganda på at de har utstedt disse kortene. Brev til media fra SIG:

http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00755/Brev_til_media_755946a.pdf

Det er vanskelig for meg å forstå hva beslag i Uganda har med rettsaken i Kongo? Det har blitt brukt til å konstruere teorien om et "hemmelig forbund".

Domstolen slår fast: Avslutningsvis bemerker Retten at det under det forberedende bevisopptaket og under nærværende retts forhandlinger er bekreftet at tiltalte T. MOLAND og JOSHUA FRENCH innehadde våpen, kart over Afrika, kameraer, kompass og GPS, effekter som ikke ble deklarert verken på grensen eller hos behørige myndigheter, og at de samtidig er i aktiv tjeneste i Den kongelige norske hær. Dette, samt SMS-meldingen mottatt av tiltalte T. MOLAND på hans mobiltelefon 27. april 2009 da han og hans venn dro til den kongolesiske ambassaden i KAMPALA for å oppnå visa og som ønsker ham lykke til med oppdraget, viser deres kalkulerte plan om å samle inn bestemte data om Kongo av økonomisk og sikkerhetsmessig art generelt og spesielt om den østre delen av landet, som fortsatt er utsatt for angrep fra ugandiske opprørsstyrker, fra LRA (Lord's Resistance Army - Herrens motstandshær) og visse andre væpnede grupper som ennå ikke har gitt opp motstanden, og denne virksomheten utfører de tiltalte til fordel for deres land, Norge, eller en fremmed makt eller en organisasjon uten fremmed kontroll.

Meldingen på mobiltelefon: "AL RIGHT MATE, I TAKE IT U RAN OUT OF CREDIT. I TOO AM LOW SO I'LL KEEP IT BRIEF... GOOD WORK ON YOUR SUCCESSFUL ASSIGNMENT...LOOK AFTER YOURSELF AND I'LL GIVE U A SHOUT, WHEN I'M BACK IN KAMPALA. JAMES"

:omg:

Moland og French hevdet at de hadde spurt om det var lovlig å ta med hagle til Kongo da de søkte om visum, og fått ja. De hevder også at haglen ble framvist ved grensekontrollen uten problemer. Men siden de kun fikk en håndskrevet kvittering for et gebyr (toll? bestikkelse?) som er kommet bort, er det umulig å bevise. Det er ikke lett å skjule en hagle på en motorsykkel. Det må ha vært en utrolig lettvint grensekontroll, samtidig som det er stor uro i området.

Den siste rettsaken følger de samme bevislinjene som den første. Endringene er minimale, og dommen fra den første rettsaken ble i stor grad opprettholdt. Dine forsøk på å antyde noe annet er feil. Endringer: , Omgjør tiltalepunktet "overlagt drap" til "mord" og "drapsforsøk" til "mordforsøk". Opphever dommen på 20 ås fengsel for å ha tatt med hagle til Kongo . Endrer dommen til 10 års fengsel for haglen og 20 års fengsel i tillegg for å bære ulovlig i Kongo en 9mm pistol som ble sporet opp i Kongens Garde i Norge....

Dømmer de tiltalte T. MOLAND og JOSHUA FRENCH til å betale sivilpartene følgende erstatning, solidarisk med deres ansvarlige instans, KONGERIKET NORGE, som tross flere stevninger ikke har møtt opp på eller latt seg representere på noen av rettsmøtene:

- BIBICHE OLENDJEKE: 3 000 000 USD (tre millioner amerikanske dollar), som kan betales i lokal valuta,

- AMISI TSHOMBA: 1 500 000 USD (en million fem hundre tusen amerikanske dollar), som kan betales i lokal valuta,

- AKALIA LITUNGU: 100 000 USD (hundre tusen amerikanske dollar), som kan betales i lokal valuta,

- KASIMU ARADJABU: 250 000 USD (to hundre og femti tusen amerikanske dollar), som kan betales i lokal valuta,

- KEPO AILA Pierre: 250 000 USD (to hundre og femti tusen amerikanske dollar), som kan betales i lokal valuta.

Bekrefter, i øvrige spørsmål, DEN FØRSTE DOMMEN (Det må bety at pengekravet mot Norge er opprettholdt?)

http://www.freefrenchandmoland.com/no/saken/saken/235-dommen-fra-10-juni-2010

Hva angår det at dødsdommene ble omgjort til livstid, så er dette ikke noe jeg har klart å fått bekreftet. Slik jeg har lest det, er dødsstaffene satt på "moratorium" og kan taes opp igjen når som helst. Gambia begynte med dødstraffer i 2012 etter en pause på 27 år. Å sone livstid i Kongo er i realiteten dødstraff, det har mange advart mot siden 2009.

post-313183-0-80767400-1377308527_thumb.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Moland og French hevdet at de hadde spurt om det var lovlig å ta med hagle til Kongo da de søkte om visum, og fått ja. De hevder også at haglen ble framvist ved grensekontrollen uten problemer. Men siden de kun fikk en håndskrevet kvittering for et gebyr (toll? bestikkelse?) som er kommet bort, er det umulig å bevise. Det er ikke lett å skjule en hagle på en motorsykkel. Det må ha vært en utrolig lettvint grensekontroll, samtidig som det er stor uro i området.

Mens det er en del regler for hvordan man kan entre landet, er det få som vet akkurat hva. Det de vet at du må betale for å komme gjennom. Det vil si -- betale grensevakten. Så ja, de har 100% sikkert bestukket grensevakten for å komme gjennom, men det er slik det fungerer i Kongo.

Lenke til kommentar

Det har dabbet litt av i denne tråden... personlig mener jeg at den rette måten å komme nærmest sannheten på er å få høre GOD argumentasjon fra begge sider, og det det har vært noe svakt fra de som mener at det er klare beviser for at dette var Moland og French (eventuelt Harald) som sto bak.

Alle har sett bildet av Tjostolv som vasker blod i en bil, men det er allerede forklart godt. Det var et uheldig bilde, men OM de snakker sant er det ikke unaturlig at de ikke vil sitte i en pøl med råtnende blod i den videre flukten. Tvert imot.

Lenke til kommentar

Det er ikke så fristende å snakke om "klare beviser" lenger når de blir møtt med utskrifter fra rettsakene som viser logiske brister i bevisene.

Det har dabbet litt av i denne tråden... personlig mener jeg at den rette måten å komme nærmest sannheten på er å få høre GOD argumentasjon fra begge sider, og det det har vært noe svakt fra de som mener at det er klare beviser for at dette var Moland og French (eventuelt Harald) som sto bak.

Alle har sett bildet av Tjostolv som vasker blod i en bil, men det er allerede forklart godt. Det var et uheldig bilde, men OM de snakker sant er det ikke unaturlig at de ikke vil sitte i en pøl med råtnende blod i den videre flukten. Tvert imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen helt klare beviser. De ble dömt på indisier.

Vi kan nok snakke om at de egentlg ble dømt på antagelser og hudfarge.

For det fantes jo beviser på at de våpnene det ble påstått at de hadde, befant seg i Norge. Pistolen blesporet opp i garden i Norge.

Og automatiflen som det ble påstått at de hadde brukt til å drepe sjåføren ble også sporet opp i Norge, og den var tillegg en softgun, som jo som kjent ikke kan brukes til å drepe noe større enn en flue.

Og det ble bevist at haglen de hadde med seg, ikke ble brukt til å drepe sjåføren.

Og det er bevist at de ikke jobbet for Norge, eller spionerte for Norge.

Så både indisier og beviser peker mot at de ikke har drept sjåføren, eller spionerte for Norge som de ble beskyldt for.

Da gjenstår bare antagelser og hudfarge som grunn til at de ble dømt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...