Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Stakkars fyr, han og joshua fortjente ikke å bli fengslet i alle de årene, at noen kan si de er skyldige og burde råtne der er rett og slett ondskapsfult sagt Vel, dersom han, og Molan faktisk var skyldig så fortjente de det så absolutt. Det jeg synes er rart, er hvorfor de hadde med seg våpen til Kongo? Dersom de er uskyldig, hvorfor hadde dem det med seg? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Vel, dersom han, og Molan faktisk var skyldig så fortjente de det så absolutt. Det jeg synes er rart, er hvorfor de hadde med seg våpen til Kongo? Dersom de er uskyldig, hvorfor hadde dem det med seg? Det er ganske mye som er rart dersom man ser på Moland og French sine forklaringer opp mot andre fakta i saken. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Vel, dersom han, og Molan faktisk var skyldig så fortjente de det så absolutt. Det jeg synes er rart, er hvorfor de hadde med seg våpen til Kongo? Dersom de er uskyldig, hvorfor hadde dem det med seg? Hvordor de hadde med seg våpen i ett land i kaos der de er redde for landeveisrøvere? Selvforsvar? Uansett så var vell det en hagle og sjåføren ble om jeg ikke tar feil skutt med ett annet våpen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Hvordor de hadde med seg våpen i ett land i kaos der de er redde for landeveisrøvere? Selvforsvar? Ja, jeg lurer virkelig på hvorfor de hadde med seg våpen, i et land som det, og hvorfor de i det hele tatt reiste til Kongo. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Ja, jeg lurer virkelig på hvorfor de hadde med seg våpen, i et land som det, og hvorfor de i det hele tatt reiste til Kongo. Hadde ikke vært ivrig på å dra dut ubevæpna selv. Se dokumentaren, er forklart der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Hadde ikke vært ivrig på å dra dut ubevæpna selv. De bar ikke våpnene på seg, de gjømte det i en skog. Hvorfor det? Se dokumentaren, er forklart der. Det der er jo bullshit, hvorfor skal jeg ta å tro på en dokumentar, hvor bare ene siden blir forklart? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Hadde ikke vært ivrig på å dra dut ubevæpna selv. Se dokumentaren, er forklart der. Moland og French sin egen forklaring var at de var der som turister, og vurderte og starte et eventbyrå. De ble angrepet av rövere som skjöt sjåfören og de måtte flykte. Derfor hadde de med seg flere sett med falske ID-kort, norsk militär-ID og våpen. Etter at sjåfören ble skutt og de måtte flykte, hadde de også tid til å ta et happy feriebilde mens de vasket blod ut av bilen. Endret 21. august 2013 av TEE 4 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Hovedproblemet er at forklaringene deres om hva som skjedde ikke stemmer overens med de bevisene som er funnet. Når dette skjer vil man, selv i Norge, kunne dömmes for drap basert på indisier. Her må du gjerne utdype hvilke beviser som er funnet og hvilke forklaringer de har kommet med som ikke henger sammen med disse. Edit: Nå snakker jeg selvsagt om rettsaken og det de er dømt for. At de hadde falsk ID er en helt annen ting, men det er ikke derfor de sitter fengslet. Nå får vel French et par nye dødsstraffer for "drapet" på Moland. Kanskje Norge også blir dømt til å betale fem nye fantasilliarder i bot, siden French er en norsk spion på oppdrag fra Kong Harald. Kanskje hadde han funnet ut at Moland hadde tenkt å gå over til den andre siden og bli dobbelagent? Eller kanskje fant han ut at Moland hadde gjemt unna en "skatt"... det er ikke godt å si hva de fantaserer frem. Endret 21. august 2013 av pifler Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 De bar ikke våpnene på seg, de gjømte det i en skog. Hvorfor det? Jeg vet ikke hva det endte med, men i dokumentaren sies det at de drar inn med våpenet. Jeg vet ikke helt hva det endte med, men synes ikke det høres rart ut å ikke ta med seg våpen når de nærmet seg byen, er vell først og fremst landeveien som var farlig, men som sagt, det vet jeg ikke. Det der er jo bullshit, hvorfor skal jeg ta å tro på en dokumentar, hvor bare ene siden blir forklart? Neivell, så la være å gjøre det, men ikke spør om du ikke vil ha svar. Moland og French sin egen forklaring var at de var der som turister, og vurderte og starte et eventbyrå. De ble angrepet av rövere som skjöt sjåfören og de måtte flykte. Derfor hadde de med seg flere sett med falske ID-kort, norsk militär-ID og våpen. Etter at sjåfören ble skutt og de måtte flykte, hadde de også tid til å ta et happy feriebilde mens de vasket blod ut av bilen. og? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Neivell, så la være å gjøre det, men ikke spør om du ikke vil ha svar. Kaller du en dokumentar for fakta og svar? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Kaller du en dokumentar for fakta og svar? Nei, jeg skriver at du får en forklaring der, som var det du etterspurte, men senere nekter å ta til følge. Hvorvidt det er den riktige forklaringen får vi kanskje aldri vite, men det er en forklaring, og forklaringen til de to. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Nei, jeg skriver at du får en forklaring der, som var det du etterspurte, men senere nekter å ta til følge. Hvorvidt det er den riktige forklaringen får vi kanskje aldri vite, men det er en forklaring, og forklaringen til de to. Og ikke minst er den mye bedre enn forklaringen til "hovedvitnet" som også får komme med sin versjon. Det er ord mot ord, og forklaringen til Moland og French er plausibel. Den til "hovedvitnet" virker "noe" usammenhengende og rar, og ikke minst har han et økonomisk motiv (skatten, penger, ran etc.) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Her må du gjerne utdype hvilke beviser som er funnet og hvilke forklaringer de har kommet med som ikke henger sammen med disse. Postet dette tidligere i tråden: During the criminal investigation, the Congolese authorities found Norwegian military ID cards, counterfeit United Nations caps, and employee ID badges with both the correct and false names of French and Moland. The employee badges were from a little-known security company named Special Interventions Group (SIG) which is owned by and mostly staffed by Norwegians. The investigators also found SIG-Uganda employee ID badges which bore the identical SIG logo and the false names of "John Hunt" and "Mike Callan" accompanying French and Moland's respective photographs.[4] During a raid on French and Moland's apartment, authorities also confiscated at least one rifle and a camera containing images of French and Moland on their recent travels in Africa. In one image, believed to have been taken by French, Moland is seen smiling as he washes what is alleged to be the blood of Abedi Kasongo from the inside of their car. French and Moland have said that Kasongo was murdered by gunmen who attacked them on a road. Så de uskyldige turistene reiser med falskt norsk militär-ID og flere andre falske ID-kort. De har også med seg våpen. Alt dette fordi de, ifölge sin egen forklaring, skulle på en liten motorsykkeltur og kanskje se om det var mulig å starte et eventbyrå i Kongo. Moland og French forklarte seg med at de ble overfalt av banditter, og fordi de var redde for livet flyktet inn i jungelen. Mens dette overfallet da pågikk, tok de seg tid til å posere smilende mens de vasket blod ut av bilen för de stakk av. Det finnes ingen fysiske bevis, men Moland og French har hjulpet godt til med å bygge saken mot seg gjennom å komme med forklaringer som ligger hakket under Mullah Krekars "det var ikke en trussel" i troverdighet. Nå får vel French et par nye dødsstraffer for "drapet" på Moland. Kanskje Norge også blir dømt til å betale fem nye fantasilliarder i bot, siden French er en norsk spion på oppdrag fra Kong Harald. Kanskje hadde han funnet ut at Moland hadde tenkt å gå over til den andre siden og bli dobbelagent? Eller kanskje fant han ut at Moland hadde gjemt unna en "skatt"... det er ikke godt å si hva de fantaserer frem. French har bitt avhört tre ganger som en mulig mistenkt i et dödsfall som skjedde i en celle hvor han var den eneste andre personen. Det finnes ikke noe merkelig med dette når man ikke har dödsårsaken klargjort. Det ville värt mer merkelig om det ikke ble foretatt noen etterforskning. 5 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 At Norge må ingen måte godtar bestikkelser og løsepenger er veldig bra. Konsekvensene om vi ble med på slik vil være store og sette fremtidige reisende til slike land i økt fare. I korrupte land skyr de ingen midler til å få penger, de kan også kidnappe personer fra land som punger ut penger. Denne saken viser landet at ingen personer kan tjene penger på fengslede nordmenn. Heldigvis. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 At Norge må ingen måte godtar bestikkelser og løsepenger er veldig bra. Konsekvensene om vi ble med på slik vil være store og sette fremtidige reisende til slike land i økt fare. I korrupte land skyr de ingen midler til å få penger, de kan også kidnappe personer fra land som punger ut penger. Denne saken viser landet at ingen personer kan tjene penger på fengslede nordmenn. Heldigvis. Samtidig som det viser at de ikke har noe å tape om de gjør det og på tross av en elendig rettssituasjon vil "snille" nordmenn fortsette å kaste penger etter dem. 3 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Samtidig som det viser at de ikke har noe å tape om de gjør det og på tross av en elendig rettssituasjon vil "snille" nordmenn fortsette å kaste penger etter dem. Ja, det er en annen side som bør ses på.... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Postet dette tidligere i tråden: Så de uskyldige turistene reiser med falskt norsk militär-ID og flere andre falske ID-kort. De har også med seg våpen. Alt dette fordi de, ifölge sin egen forklaring, skulle på en liten motorsykkeltur og kanskje se om det var mulig å starte et eventbyrå i Kongo. Moland og French forklarte seg med at de ble overfalt av banditter, og fordi de var redde for livet flyktet inn i jungelen. Mens dette overfallet da pågikk, tok de seg tid til å posere smilende mens de vasket blod ut av bilen för de stakk av. Det finnes ingen fysiske bevis, men Moland og French har hjulpet godt til med å bygge saken mot seg gjennom å komme med forklaringer som ligger hakket under Mullah Krekars "det var ikke en trussel" i troverdighet. Nå var de om jeg ikke husker feil på flukt ganske lenge, og de stoppet for å slippe å sitte i ett annet menneske sitt blod etter å ha vært på flukt ganske lenge. Ingen av de poserte men mens det ble tatt ett bilde viste den ene ett slags smil, noe som er ekstremt vanlig etter man har overlevd ett bakhold. Det var med andre ord ikke snakk om at de sto og poserte mens de ble overfalt, slik du skriver. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Postet dette tidligere i tråden: Så de uskyldige turistene reiser med falskt norsk militär-ID og flere andre falske ID-kort. De har også med seg våpen. Alt dette fordi de, ifölge sin egen forklaring, skulle på en liten motorsykkeltur og kanskje se om det var mulig å starte et eventbyrå i Kongo. Moland og French forklarte seg med at de ble overfalt av banditter, og fordi de var redde for livet flyktet inn i jungelen. Mens dette overfallet da pågikk, tok de seg tid til å posere smilende mens de vasket blod ut av bilen för de stakk av. Ja, for all del, de kunne blitt dømt for falsk forklaring. Det er et stykke derfra til å bli dømt for drap Forklaringen som du her tillegger Moland og French har ingen rot i virkeligheten. Ingen har noen gang sagt at bildet ble tatt "mens overfallet da pågikk". Overfallet skjedde natten før og bildet ble tatt etter at de hadde flyktet med bilen i timesvis. Jeg anbefaler deg å se dokumentaren... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Forklaringen de ga til politiet var at de flyktet inn i jungelen. Til fots. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Forklaringen de ga til politiet var at de flyktet inn i jungelen. Til fots. Jeg skjønner ikke hva du finner "ulogisk" i forklaringen til M og F. Har du en kilde som viser forklaringen deres? Slik jeg oppfatter det er det oppsummert "vi ble ranet og stakk av i bilen". Hvis man tar utgangspunkt i at de faktisk BLE ranet, så synes jeg ikke handlingsmønsteret er rart. Ikke hvis de skjøt sjåføren sin og prøvde å drepe de to skattejegerne heller, men jeg ser ingen motiv. Ellers kan vi mene så mye vi vil om dem, men poenget er at de aldri hadde en sjanse i hekseprosessen de gjennomgikk. For min del er man uskyldig til det motsatte er bevist (eller i det minste sannsynliggjort i stor grad). Uansett var hele rettsaken en farse, og hva vi mener å tolke ut fra et bilde her har ikke så mye å si. De burde uansett få en rettferdig rettsak (noe jeg tror vi alle kan være enige i at de ikke fikk?). Strengt tatt burde vi utlevert Kong Harald for å sone livstid for spionasje hvis vi prinsippielt skulle akseptere deres "rettssystem". Han var jo tross alt den store hjernen bak denne spionasjekonspirasjonen fra staten Norge mot Den Demokratiske Republikken Kongo... Edit: Kan vel legge til at DDR Kongo definitivt har vist et økonomisk motiv for å få dem dømt: Regjeringen krever 1,3 ganger oljefondet Den demokratiske republikken Kongo krever en erstatning på 500 milliarder dollar. Det tilsvarer 3038 milliarder kroner og er mer enn det norske oljefondets samlede verdi. Det ville vel blitt kalt "utpressing" i andre sammenhenger... Endret 22. august 2013 av pifler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå