Gå til innhold

Tjostolv Moland døde i Kongo!

Anbefalte innlegg

Vi straffer i såfall ikke gruppen, men nekter å utbetale penger til landet frem til de oppfører seg.

Vi gir jo ingenting til landet direkte, alt kanaliseres via organiasasjoner som f.eks kirkens nødhjelp.

Og om vi hadde stanset disse prosjektene er det jo ingen tvil om at en uskyldig tredjepart ville blitt rammet.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett dokumentaren? Rettsaken var omtrent like rettferdig som den heksene i Norge fikk rundt 1700-tallet. Jeg har sympati med dem som ble brent på bålet fordi de ikke sank i vann.

Sorry, men jeg klarer ikke ha sympati med to gjøker som drar til Afrika for å trene opp soldater og som løper rundt med våpen og gud vet hva de egentlig drev med der nede.

Er man med på leken må man tåle steken.

Jeg håper det ikke blir brukt et rødt skatteøre på den siste tullingen som sitter igjen der nede.

Endret av FiveInline
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sorry, men jeg klarer ikke ha sympati med to gjøker som drar til Afrika for å trene opp soldater og som løper rundt med våpen og gud vet hva de egentlig drev med der nede.

Er man med på leken må man tåle steken.

Jeg håper det ikke blir brukt et rødt skatteøre på den siste tullingen som sitter igjen der nede.

Deg om det. Ikke tvil om at de (som de fleste av oss) tok noen dårlige avgjørelser, men å gå derfra til å ønske dem "torturert" til døde er drøyt. Det får meg til å undres over hvilke andre mennesker du gjerne skulle sett "tåle steken". Dette er et åpent spørsmål som du får tenke over selv...

Et eksempel tatt fra nyere tid er jo våre tre bolivia-smuglere. Jeg er glad de slipper å sone under de forholdene som Moland og French har måttet. Den store forskjellen der er at de fikk en rettferdig rettsak, og etter alt å dømme var skyldige i det de ble dømt for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvorfor mener du Kongos seriøsitet er relvant for hvor seriøse norge skal være?

AtW

Det er du som mener at det er "useriøst" å holde tilbake støtten til Kongo. Jeg mener at hvis man biter hånden som mater en så må man forvente reaksjoner, annet enn et klapp på skulderen.

Lenke til kommentar

Det er du som mener at det er "useriøst" å holde tilbake støtten til Kongo. Jeg mener at hvis man biter hånden som mater en så må man forvente reaksjoner, annet enn et klapp på skulderen.

Korrekt, det mener jeg, så kom du med ett slags "motargument" om at kongo også var useriøse?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Korrekt, det mener jeg, så kom du med ett slags "motargument" om at kongo også var useriøse?

AtW

Når du sier "også" setter du opp stråmannen om at jeg er enig i ditt argument. Jeg mener det er et nødvendig pressmiddel i en ekstremt vanskelig situasjon, men at vi ikke kan la "norske hekser" brennes rundt om i verden fordi vi er redde for å virke "useriøse".

Lenke til kommentar

Deg om det. Ikke tvil om at de (som de fleste av oss) tok noen dårlige avgjørelser, men å gå derfra til å ønske dem "torturert" til døde er drøyt. Det får meg til å undres over hvilke andre mennesker du gjerne skulle sett "tåle steken". Dette er et åpent spørsmål som du får tenke over selv...

Et eksempel tatt fra nyere tid er jo våre tre bolivia-smuglere. Jeg er glad de slipper å sone under de forholdene som Moland og French har måttet. Den store forskjellen der er at de fikk en rettferdig rettsak, og etter alt å dømme var skyldige i det de ble dømt for.

De har jo ikke akkurat vært på noe badeferie, da hadde saken stilt seg litt annerledes, bl.a så synes jeg veldig synd på han stakkaren som ble dømt til 7.5 års fengsel i USA fordi han kjørte feil og fikk panikk.

Moland og French, drar til Afrika og driver med soldat opplæring og våpen, og det bildet hvor en av de gliser fra øre til øre mens han tørker blod fra bilen, vel det ser jo ikke bra ut, selv om det ikke er noe bevis for att de drepte sjåføren.

Men for all del, du og andre får nå bare sitte å synes synd de.

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Triste greier.

Selv stiller jeg meg nøytral i forhold til et skyldsspørsmål, da det ikke er det jeg henger meg opp i.
Det som er uforklarlig for min del er behandlingen de har fått av kongolesiske(?) rettsystem og ikke minst UD.

At vi attpåtil gir xxx antall millioner i støtte til dette møkkalandet hvert år er og uforsvarlig for min del, ser på ingen måte at disse pengene kommer frem til de som trenger det så mest uansett.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

De har jo ikke akkurat vært på noe badeferie, da hadde saken stilt seg litt annerledes, bl.a så synes jeg veldig synd på han stakkaren som ble dømt til 7.5 års fengsel i USA fordi han kjørte feil og fikk panikk.

Moland og French, drar til Afrika og driver med soldat opplæring og våpen, og det bildet hvor en av de gliser fra øre til øre mens han tørker blod fra bilen, vel det ser jo ikke bra ut, selv om det ikke er noe bevis for att de drepte sjåføren.

Men for all del, du og andre får nå bare sitte å synes synd de.

Jeg synes i alle fall at de fortjener (som alle andre) en rettferdig rettsprosess. Straffen skal også stå i rimelig forhold til det man har gjort, og om alt de har gjort er å ta et uheldig bilde og vasket en bil ren for blod så synes jeg ikke det kvalifisererer til dødsstraff.

Det er slike soldater som beskytter viktige installasjoner mot terrorisme og "rike" folk mot kidnapping. Dessverre er ikke alle land like trygge som Norge.

http://www.dagbladet.no/2013/01/23/nyheter/utenriks/algerie/gisselaksjon/statoil/25395078/

Jeg anbefaler å lese "Min Venn Leiesoldaten"

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/reportasje/article722966.ece

Du kommer raskt til å se at verden ikke er sort/hvitt, men nyanser av grå...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når du sier "også" setter du opp stråmannen om at jeg er enig i ditt argument. Jeg mener det er et nødvendig pressmiddel i en ekstremt vanskelig situasjon, men at vi ikke kan la "norske hekser" brennes rundt om i verden fordi vi er redde for å virke "useriøse".

Nei, jeg poengterer at du av en eller annen grunn dro inn at kongo er mere useriøse enn ditt forslag til hva norge skulle gjøre. Hvorfor dro du inn det, hva var argumentet ditt?

Du virker jo veldig opptatt av rettferdighet, men kanskje ikke når det gjelder å stoppe bistandsmidler til organisasjoner som har nada med behandlingen av de to å gjøre?

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg poengterer at du av en eller annen grunn dro inn at kongo er mere useriøse enn ditt forslag til hva norge skulle gjøre. Hvorfor dro du inn det, hva var argumentet ditt?

Du virker jo veldig opptatt av rettferdighet, men kanskje ikke når det gjelder å stoppe bistandsmidler til organisasjoner som har nada med behandlingen av de to å gjøre?

AtW

Hvis jeg trodde du hadde hatt rett i at dette ville hatt "nada" å si, ville jeg aldri foreslått det... Dessverre er det ikke så mange andre tiltak jeg kan se som er mer effektive.

Man skal ikke undervurdere korrupsjonen i slike land, så du skal ikke se bort fra at en del av våre bistandspenger havner rett på private kontoer i sveits for landets elite. I så fall ville de nok fått en helt annen interesse for å samarbeide om en diplomatisk løsning enn nå.

Lenke til kommentar

Ble det ikke sagt under pressekoferansen at UD hadde to folk på heltid som jobbet med denne saken? Isåfall vil man jo kunne argumentere for at det ble gjort for mye heller enn for lite for Moland og French.

AtW

Mulig. Det er vel behov for to stykker å skrive et brev som ikke ble besvart. Det kan stå som bevis for det inkompetente statsfeministeriet. Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Vi gir jo ingenting til landet direkte, alt kanaliseres via organiasasjoner som f.eks kirkens nødhjelp.

Og om vi hadde stanset disse prosjektene er det jo ingen tvil om at en uskyldig tredjepart ville blitt rammet.

I følge dokumentaren var det snakk om flere hundre millioner i sletting av ulandsgjeld og regnskogfondet så må nesten være snakk om en del jo.

Forøvrig en interessant dokumentar for de som er interessert.

Lenke til kommentar

De har sagt at en av passasjerene kranglet flere ganger med sjåføren, og at passasjeren senere skjøt sjåføren og lot de stakkars nordmennene ta skylden.

Og det er ikke helt ulogisk, men hvorfor er det ingen andre som er blitt utsatt for det samme i Afrika? Et negativt fenomen pleier å sees flere ganger, ikke bare i ett eneste tilfelle.

Men hvis Moland skjøt og drepte sjåføren, blir Frenchs rolle litt underlig. Hvorfor har French aldri sagt at han var uskyldig, så han kunne reise hjem? De kongolesiske vitnene sa at Moland skjøt sjåføren. Hvorfor er French dømt sammen med Moland for drap?

Ser ikke bort fra at French kan komme til å endre på historien sin nå, etter at Moland plutselig døde.

Det må likevel være vanskelig for ham å innrømme et godstog med løgner. Og han er ikke garantert å slippe fri, selv om han kommer med innrømmelser. Han er faktisk dømt, og er i Kongo et symbol på hvite menns undertrykkelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han er faktisk dømt, og er i Kongo et symbol på hvite menns undertrykkelse.

Jeg er enig i det siste .Har du sett dokumentaren?

Ingen motiv, ingen tekniske beviser. Det er ord mot ord, men "vitnet" på lasteplanet har i alle fall motiv, da han visstnok trodde at de skulle hente en "skatt" om jeg ikke husker feil. Jeg så dokumentaren da den kom...

Hvorfor i alle dager skulle de skyte sjåføren sin?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...