-ɐMoԀ- Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg visste ikke at den var fritt tilgjengelig! Jeg tror den ble det igår etter budskapet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg lar resultatet tale for seg selv... Så om man jobber hardt nok, så blir resultatet alltid som ønsket? AtW 6 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Hva mener dere Norge burde gjort? a) Kuttet nødhjelp, som ikke går til den kongolesiske regjeringen eller militæret i utgangspunktet, men organisasjoner i Kongo -- som derfor etter all sannsynlighet ikke ville hjulpet? b) Sendt spesialstyrker til Kongo og "reddet" dem, med andre ord: Erklært åpen krig mot Kongo og "bekreftet" deres mistanker? c) Betalt for å få dem fri, og dermed oppfordret Kongo til å gjenta suksessen d) Brukt flere milliarder på å betale norske diplomater for å snakke med kongolesiske banandiplomater og bonde-generaler? e) [sett inn din konkrete* plan her] * Gjort mer er ikke en plan. ===================================== Dette må få konsekvenser for Kongo. Endret 19. august 2013 av Red Frostraven 4 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Poenget er at de ikke kan ha gjort noe særlig til innsats. Selv JEG klarer å legge sammen to og to og at sjansen er større for å få en løsning om man f.eks holder tilbake "nødhjelp". Det er helt uverdig at to norske statsborgere skal bli offer for et løsepengedrama i Kongo uten at UD klarer å gjøre noe. a) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Og ellers går det helt fint å "redde" folk i andre land uten å ærklære åpen krig. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10081733 c) nei, man forhandler ikke med terrorister. Edit: [betaler dem løsepenger] Endret 19. august 2013 av pifler Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Det tenkte jeg ikke på! Vi burde selvsagt hjulpet T&M mens de var i en storby på permisjon / utenfor fengselet i det fri med meldeplikt. At ingen tenkte på det før! 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Det tenkte jeg ikke på! Vi burde selvsagt hjulpet T&M mens de var i en storby på permisjon / utenfor fengselet i det fri med meldeplikt. At ingen tenkte på det før! Useriøst. Du la frem åpen krig som eneste alternativ... Om Kongolesiske myndigheter hadde mislikt oss etter dette hadde jeg egentlig ikke brydd meg så mye om. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Det lønner seg å ha faktum rett. Dubaisaken, kvinnen hadde jobbet der i 2 år, og var alldeles ikke på noen jobbreise. Hun ble dømt for falsk forklaring i tillegg de momenter som mannen ble dømt for, fordi hun trakk tilståelsen. "Voldtekten" er kun en vurdering fra en person, den samme personen som trakk anklagen. Beklager mine helt uvesentlige faktafeil som ikke endrer noe som helst. Sakene er vidt forskjellige (og det er stor forskjell på hvordan de ulike landene reagerer). 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Poenget er at de ikke kan ha gjort noe særlig til innsats. Selv JEG klarer å legge sammen to og to og at sjansen er større for å få en løsning om man f.eks holder tilbake "nødhjelp". Det er helt uverdig at to norske statsborgere skal bli offer for et løsepengedrama i Kongo uten at UD klarer å gjøre noe. a) Jævlig jalla-useriøst å bruke humanitær hjelp som brekkstang for noe sånt. AtW 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Useriøst. Du la frem åpen krig som eneste alternativ... Om Kongolesiske myndigheter hadde mislikt oss etter dette hadde jeg egentlig ikke brydd meg så mye om. Så du ikke alternativ e)?? 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Så du ikke alternativ e)?? Jo, men jeg valgte a) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jævlig jalla-useriøst å bruke humanitær hjelp som brekkstang for noe sånt. AtW Mer useriøst å bruke norske liv (og å dømme kongen vår for spionasje) som brekkstang for å få 10.000.000.000.000 USD i erstatning (husker ikke akkurat tallet, men rundt en fantasilliard... 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jævlig jalla-useriøst å bruke humanitær hjelp som brekkstang for noe sånt. AtW Jeg synes ikke det er useriøst å ikke gi penger til ett land som holder våre landsmenn fengslet under elendige forhold uten rettferdig rettssak. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Jo, men jeg valgte a) Tror du det ville hjulpet? Hvorfor tror du at det å trekke vekk penger fra frivillige organisasjoner som jobber uavhengig av den kongolesiske regjeringen ville hjulpet Moland og French? Tror du regjeringen i Kongo ville brydd seg om et par hundre barn døde eller et titalls voldtatte kvinner ikke fikk testet seg for HIV og/eller ble sydd sammen i løpet av de neste 4-5 årene? Endret 19. august 2013 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Det som skrives av enkelte her er jo bare vås. Realiteten er at en av de skjøt hodet av sjåføren. Skal man leke leiesoldat i Afrika, så får man ta konsekvensene og ikke belage seg på at Norge forhandler med u-hjelp... Er så enig. Jeg har NULL sympati. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=594471 Endret 19. august 2013 av FiveInline 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg synes ikke det er useriøst å ikke gi penger til ett land som holder våre landsmenn fengslet under elendige forhold uten rettferdig rettssak. Hvorfor skal grupper som ikke kan noe for hva denne domstolen foretar seg straffes? AtW 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Hvordan vet dere at en av dem skjøt sjåføren i hodet? Med hvilket våpen? Hvor fikk de tak i våpenet? Hvor ble det av våpenet? Hva var motivet? Endret 19. august 2013 av Red Frostraven 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Mer useriøst å bruke norske liv (og å dømme kongen vår for spionasje) som brekkstang for å få 10.000.000.000.000 USD i erstatning (husker ikke akkurat tallet, men rundt en fantasilliard... Så du at vi skal synke ned på Kongos nivå? AtW 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hvorfor skal grupper som ikke kan noe for hva denne domstolen foretar seg straffes? AtW Vi straffer i såfall ikke gruppen, men nekter å utbetale penger til landet frem til de oppfører seg. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 DRC er et stort gjennomkorrupt byråkrati uten noe fungerende infrastruktur utenfor de store byene. I et slikt system blir den enkleste ting gjort så vanskelig som mulig. Da er å slippe fri et par dødsdømte fanger så godt som umulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå