Gå til innhold

Tjostolv Moland døde i Kongo!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener dere Norge burde gjort?

a) Kuttet nødhjelp, som ikke går til den kongolesiske regjeringen eller militæret i utgangspunktet, men organisasjoner i Kongo -- som derfor etter all sannsynlighet ikke ville hjulpet?

b) Sendt spesialstyrker til Kongo og "reddet" dem, med andre ord: Erklært åpen krig mot Kongo og "bekreftet" deres mistanker?

c) Betalt for å få dem fri, og dermed oppfordret Kongo til å gjenta suksessen

d) Brukt flere milliarder på å betale norske diplomater for å snakke med kongolesiske banandiplomater og bonde-generaler?

e) [sett inn din konkrete* plan her]

* Gjort mer er ikke en plan.

=====================================

Dette må få konsekvenser for Kongo.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget er at de ikke kan ha gjort noe særlig til innsats. Selv JEG klarer å legge sammen to og to og at sjansen er større for å få en løsning om man f.eks holder tilbake "nødhjelp". Det er helt uverdig at to norske statsborgere skal bli offer for et løsepengedrama i Kongo uten at UD klarer å gjøre noe.

a)

Lenke til kommentar

Det tenkte jeg ikke på!

Vi burde selvsagt hjulpet T&M mens de var i en storby på permisjon / utenfor fengselet i det fri med meldeplikt.

At ingen tenkte på det før!

Useriøst. Du la frem åpen krig som eneste alternativ...

Om Kongolesiske myndigheter hadde mislikt oss etter dette hadde jeg egentlig ikke brydd meg så mye om.

Lenke til kommentar

Det lønner seg å ha faktum rett. Dubaisaken, kvinnen hadde jobbet der i 2 år, og var alldeles ikke på noen jobbreise. Hun ble dømt for falsk forklaring i tillegg de momenter som mannen ble dømt for, fordi hun trakk tilståelsen. "Voldtekten" er kun en vurdering fra en person, den samme personen som trakk anklagen.

Beklager mine helt uvesentlige faktafeil som ikke endrer noe som helst. Sakene er vidt forskjellige (og det er stor forskjell på hvordan de ulike landene reagerer).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at de ikke kan ha gjort noe særlig til innsats. Selv JEG klarer å legge sammen to og to og at sjansen er større for å få en løsning om man f.eks holder tilbake "nødhjelp". Det er helt uverdig at to norske statsborgere skal bli offer for et løsepengedrama i Kongo uten at UD klarer å gjøre noe.

a)

Jævlig jalla-useriøst å bruke humanitær hjelp som brekkstang for noe sånt.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jævlig jalla-useriøst å bruke humanitær hjelp som brekkstang for noe sånt.

AtW

Mer useriøst å bruke norske liv (og å dømme kongen vår for spionasje) som brekkstang for å få 10.000.000.000.000 USD i erstatning (husker ikke akkurat tallet, men rundt en fantasilliard...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men jeg valgte a)

Tror du det ville hjulpet?

Hvorfor tror du at det å trekke vekk penger fra frivillige organisasjoner som jobber uavhengig av den kongolesiske regjeringen ville hjulpet Moland og French?

Tror du regjeringen i Kongo ville brydd seg om et par hundre barn døde eller et titalls voldtatte kvinner ikke fikk testet seg for HIV og/eller ble sydd sammen i løpet av de neste 4-5 årene?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...