Gå til innhold

Tjostolv Moland døde i Kongo!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er; har de fått en rettferdig rettsak? Er de skyldige i de lovbruddene de er anklaget for? Finnes det beviser? De er skyldige i å ha overvurdert Kongo som "stat", men det synes jeg ærlig talt de har fått straffen sin for nå...

Dette er noe helt annet enn de søte jentene som ble tatt for kokainsmugling i Bolivia. Her finnes det verken bevis eller motiv, og det er ikke tvil om at penger er stort sett hele motivasjonen for denne statlige kidnappingen. Den eneste forskjellen på dette og en "vanlig" kidnapping er at en bananrepublikk står bak.

Hva mener du med at de er skyldige i å overvurdere Kongo som "stat"? Nei, tror ikke at de er skyldige i det de er dømt for. Det er klart at det ikke var en rettferdig rettssak. Likevel er jeg uenig i de som mener at man skal kutte bistanden til Kongo og stoppe med å prøve å redde regnskogen pga. av to norske gutter som reiser inn i Kongo av grunner de ikke selv kan forklare eller forsvare. De er heller ikke bortført mot sin vilje, de er fengslet, det er ikke kidnapping.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at de er skyldige i å overvurdere Kongo som "stat"? Nei, tror ikke at de er skyldige i det de er dømt for. Det er klart at det ikke var en rettferdig rettssak. Likevel er jeg uenig i de som mener at man skal kutte bistanden til Kongo og stoppe med å prøve å redde regnskogen pga. av to norske gutter som reiser inn i Kongo av grunner de ikke selv kan forklare eller forsvare. De er heller ikke bortført mot sin vilje, de er fengslet, det er ikke kidnapping.

Hva er forskjellen på fengsling utført av økonomiske årsaker av en røverstat og en alminnelig kidnapping der man krever løsepenger?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på fengsling utført av økonomiske årsaker av en røverstat og en alminnelig kidnapping der man krever løsepenger?

De ble ikke først og fremst fengslet av økonomiske årsaker, retten i Kisangani er ikke staten Kongo.

Men jeg gidder ikke å diskutere mer omkrig de er kidnappet eller ikke. Jeg mener ikke det og ikke resten av avisene i Norge ser det ut som. Du mener noe annet.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

De ble ikke først og fremst fengslet av økonomiske årsaker, retten i Kisangani er ikke staten Kongo.

Men jeg gidder ikke å diskutere mer omkrig de er kidnappet eller ikke. Jeg mener ikke det og ikke resten av avisene i Norge ser det ut som. Du mener noe annet.

Nei, de er ikke utelukkende fengslet på grunn av økonomiske ting. Likevel er det poltiske motiver bak dette. Det er veldig passende for staten Kongo å fengsle to hvite nordmenn på "spionoppdrag" og for å ha drept en uskyldig sjåfør av deres egne. Kongo har en mørk forhistorie som koloniland den belgiske kongen, og skepsisen til europeere er selvsagt stor. Borgerkriger har vært i landet siden den gang. En slags "felles hvit fiende" kan kanskje være med på styrke makta til de som styrer landet per nå.

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke utelukkende fengslet på grunn av økonomiske ting. Likevel er det poltiske motiver bak dette. Det er veldig passende for staten Kongo å fengsle to hvite nordmenn på "spionoppdrag" og for å ha drept en uskyldig sjåfør av deres egne. Kongo har en mørk forhistorie som koloniland den belgiske kongen, og skepsisen til europeere er selvsagt stor. Borgerkriger har vært i landet siden den gang. En slags "felles hvit fiende" kan kanskje være med på styrke makta til de som styrer landet per nå.

Ja, det hjalp helt sikkert ikke at de var hvite. Men retten i Kisangani er ikke staten Kongo. Det var de som dømte Norge til den latterlige erstatningssummen. Kabila vil sikkert heller ikke vise seg som "svak" i forhold til Europa. Men denne saken er mye større i Norge enn den er i Kongo tror jeg. Har reist mye i østafrika de siste årene og truffet mange kongolesere (ikke i Kongo, men som bodde i Kongo da de ble arrestert) og ingen av dem hadde hørt om saken i det hele tatt.

Likevell, når nordmenn drar til land UD har frarådet dem å dra til, med falske papirer, våpen og uten å kunne forklare hva de gjør det, vell, da synes jeg overhodet ikke at Norge skal kutte ut støtte til bevaring av regnskogen pga av det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...