Gå til innhold

Tjostolv Moland døde i Kongo!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis snakk om benådning, men å sone straffen et annet sted.

Hvis de regner det slik at Moland skjøt sjåføren, hva ble da French dømt for? For spionasje og å ha flyktet sammen med Moland, og ha beskyttet Moland i etterkant?

Er ikke Kongo snart fornøyde, siden han som de mener skjøt sjåføren nå er død?

French har jo spionert for Norge og vært på personlig oppdrag for Kong Harald for å stjele en antilope. Han har 4 dødsstraffer igjen å sone...

Lenke til kommentar

Det handler ikke om rasisme per se. Det handler mer om landets fortid som koloni. De er veldig mistroiske til utlendinger, spesielt hvite utlendinger. Landets politikk har vært spesielt nasjonalistisk siden borgekrigen.

For ikke å snakke om landets erfaringer med utenlandske leiesoldater. Moland og French var dumdristige eventyrere, som virkelig tok vannet over hode ved å operere i det krigsherjede landet DPK. Og med tanke på at de er hvite, og i tillegg prøvde å reklamere for sikkerhetstjenester(leiesoldater så og si), gjør de i praksis til politiske fanger mer en noe annet.

Hæren, ved å ikke dømme dem til døden, ville mistet ansiktet. De hadde ikke noe annet valg, hvis de ønsket å legitimere seg selv. De ga lokal samfunnet det de ville ha, og ikke minst ga et signal til omverdenen hvor "sterke" de var.

Det at han tørket opp blodet beviser ingen ting. Og han tilstod da han var, som du sier, veldig syk fra malaria. Jeg tror han "tilstod" fordi han følte at det var hans skyld at sjåføren ble drept, og på en måte hadde han rett, i og med at han og French var målene i ransforsøket, men det var uansett ikke hans skyld at noen ble drept. Mest sannsynlig var det en av de andre passasjerene, en av "vitnene" som hadde tipset noen om at to hvite karer, som sikkert hadde penger på seg, planla og reise i den retningen.

Det er forøvrig ingen beviser for at Moland og French hadde noenting med sjåførens død å gjøre. Han ble skutt av et våpen med en annen kaliber enn våpenet de to hadde med seg, i tillegg finnes det ingen motiv for mordet.

En overføring av French til Norge vil trolig aldri skje, såfremt ikke det politiske klimaet i DPK forandrer seg.

PS. Mine uttalelser er kun basert på mine egne betraktninger og hva jeg har lest om saken. Jeg har ikke noen beviser for mine påstander, og bør kun ses på som teorier.

Har også fulgt saken tett hele veien, og har alltid følt meg rimelig sikker på deres uskyld. Jeg får det bare ikke helt til å stemme med det selvmordet. Hvorfor, og hvorfor nå? Ga han virkelig opp? Hvorfor la han ikke igjen et brev, evt prøvde å rømme (hadde nok ikke gått men still..) ? La French være igjen der alene? Hvis han virkelig tok selvmord, hvordan gjennomførte han det egentlig?

Forferdelig tragisk utfall på en forferdelig tragisk sak. Nå får han aldri talet sin sak til både Kongolesere og Nordmenn..Får bare håpe French kommer hjem i noe annet enn likpose..

Lenke til kommentar

Har også fulgt saken tett hele veien, og har alltid følt meg rimelig sikker på deres uskyld. Jeg får det bare ikke helt til å stemme med det selvmordet. Hvorfor, og hvorfor nå? Ga han virkelig opp? Hvorfor la han ikke igjen et brev, evt prøvde å rømme (hadde nok ikke gått men still..) ? La French være igjen der alene? Hvis han virkelig tok selvmord, hvordan gjennomførte han det egentlig?

Forferdelig tragisk utfall på en forferdelig tragisk sak. Nå får han aldri talet sin sak til både Kongolesere og Nordmenn..Får bare håpe French kommer hjem i noe annet enn likpose..

Det er godt mulig at han la igjen et brev eller noe lignende, uansett er det ikke så overraskende med tanke på UDs enorme mangel på evner til å bruke politisk makt (som dessverre er nødvendig når vi har å gjøre med bananrepublikken Kongo å gjøre). I den situasjonen hadde nok hvem som helst blitt rådvill og følt seg maktesløs. Jeg tror ikke han orket tanken på å sone ytterligere fire dødsstraffer i Kongos verste fengsel.

Du har helt rett i at det er et skrekkelig tragisk utfall, og jeg håper vår nye utenriksminister viser seg å være hakket mindre inkompetent...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå vil regjeringen i bananrepublikken kongo prøve å fraskrive seg alt ansvar ved å anklage French for å ha drept Moland.

http://www.dagbladet.no/2013/11/07/nyheter/kongo/joshua_french/utenriks/kongo-saken/30174262/

Nå MÅ vel UD snart på banen? Helse saken er helt horribel og en monument over inkompabilitet...

Børge Brende har muligheten til å vise at han er et annet kaliber enn de tidligere, men det er jo ikke sikkert han er det, nå som han har kommet i posisjon...

I realiteten er det en kidnappingssituasjon som et land står bak.
Endret av pifler
Lenke til kommentar

Ja sannelig, det er den. Anbefaler alle som vil uttale seg om eventuelle skyldsspørsmål å i alle fall se den. Jeg visste ikke at den var fritt tilgjengelig!

Den har ligget på youtube hele tiden i flere deler, men visste heller ikke at den lå på sumo. Det er dog laget 1 til med Fredrik Gresvik mener jeg, der han snek med seg en båndopptaker inn i fengslet. Hvor er den? Insider (Tv-norge) hadde også en dokumentar om saken. Alle er interessanne å se.

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Er det virkelig så unormalt å kalle inn noen til nye avhör når det kommer nye opplysninger?

Det er vel heller helheten, med måten Kongo opptrer samt måten Norge har håndtert denne saken på. Husk at de ble dømt for et drap de trolig ikke har begått, og nå er den ene av dem død og den andre soner på 5 året under uverdige forhold..

Lenke til kommentar

Er det virkelig så unormalt å kalle inn noen til nye avhör når det kommer nye opplysninger?

Så lenge de ikke vil si hva disse opplysningene er, så kan vi gå ut fra med ganske stor sikkerhet at dette er bare en unnskyldning for å få French dømt for drap på Moland.

Eksperter fra Norge har jo også undersøkt Moland, og de har avhørt French. Og fant ingen grunn til å tro at French drepte Moland

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva dere som sier at UD må gjøre noe snart, faktisk mener at de skal gjøre?

Hva pleier UD å gjøre når norske statsborgere f.eks blir dømt til fengsel for utenomekteskapelig sex i Dubai? Forskjellen er at hun som ble frigitt beviselig var skyldig i å bryte landets regler, mens det ikke finnes mye som tyder på at dette er annet enn utpressing fra en bananrepublikk...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva pleier UD å gjøre når norske statsborgere f.eks blir dømt til fengsel for utenomekteskapelig sex i Dubai? Forskjellen er at hun som ble frigitt beviselig var skyldig i å bryte landets regler, mens det ikke finnes mye som tyder på at dette er annet enn utpressing fra en bananrepublikk...

Om man er en söt og ung jente dömt av muslimer gjör det vel også sitt for å öke engasjementet hos media og befolkningen.

Lenke til kommentar

Om man er en söt og ung jente dömt av muslimer gjör det vel også sitt for å öke engasjementet hos media og befolkningen.

Ja, det vekker nok mer omtanke enn disse fryktelige leiesoldatene...

MEN, man kan ikke straffe noen for å ikke være nusselig nok... Jeg synes oppriktig skikkelig synd på Joshua French som får livet sitt kastet bort mens Norge fortsatt pøser på med u-hjelp til denne tøysestaten. For øvrig merkelig at vi ikke har utlevert Kong Harald enda, han er jo mesterhjernen bak det hele...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spurte man mener UD burde gjøre, du svarte ikke på det.

To nordmenn i ett land UD har frarådet nordmenn å reise inn i.

Lenke til kommentar

Problemet er vel litt mer dyptliggende enn bare hva UD kan og bør gjøre. Det er vel heller hvordan den Norske stat takler slike situasjoner, utfører diplomati og forhandlinger som er kritikkverdig. Man må sette hardt mot hardt i slike situasjoner når man har med land som Kongo og gjøre. Man må snakke det språket Kongo forstår. Hadde dette vært USA eller annen stormakt ville de sikkert vært hentet ut av spesialsoldater for lengst (evt Kongo hadde sendt dem hjem fordi de ikke turte annet). Spiller ingen rolle om man er frarådet å reise til dette landet, det står ingen skilt om at her blir man uskyldig dømt om man tar turen. Saken er en eneste stor tragedie og et brudd på det meste av menneskerettigheter osv. Her burde Norge vært klokkeklar fra starten, og ikke "forhandlet med gisseltakere". Norge gjør det stikk motsatte, sender delegater ned med pengesekk for å redde regnskogen til tross for at landet holder Nordmenn fanget uten tilstrekkelige bevis. Leste for en tid tilbake an en del Kongolesere faktisk tror at de var spioner for Norge og Kongen. Hvorfor? : Hvorfor i all værden skulle de ellers fortsette å sende penger? Bare en tankevekker.

Lenke til kommentar

Problemet er vel litt mer dyptliggende enn bare hva UD kan og bør gjøre. Det er vel heller hvordan den Norske stat takler slike situasjoner, utfører diplomati og forhandlinger som er kritikkverdig. Man må sette hardt mot hardt i slike situasjoner når man har med land som Kongo og gjøre. Man må snakke det språket Kongo forstår. Hadde dette vært USA eller annen stormakt ville de sikkert vært hentet ut av spesialsoldater for lengst (evt Kongo hadde sendt dem hjem fordi de ikke turte annet). Spiller ingen rolle om man er frarådet å reise til dette landet, det står ingen skilt om at her blir man uskyldig dømt om man tar turen. Saken er en eneste stor tragedie og et brudd på det meste av menneskerettigheter osv. Her burde Norge vært klokkeklar fra starten, og ikke "forhandlet med gisseltakere". Norge gjør det stikk motsatte, sender delegater ned med pengesekk for å redde regnskogen til tross for at landet holder Nordmenn fanget uten tilstrekkelige bevis. Leste for en tid tilbake an en del Kongolesere faktisk tror at de var spioner for Norge og Kongen. Hvorfor? : Hvorfor i all værden skulle de ellers fortsette å sende penger? Bare en tankevekker.

Jeg stilte det spørsmålet fordi flere kom med kommentarer om at UD burde gjøre mer osv.

Tror de at disse guttene var i Kongo for å gjøre noe som var tillatt? De har jo aldri kommet med noen egentlig forklaring på hva de gjorde i Kongo.

Saken er ikke enkel, men det at folk tror det er bare å stoppe bistand eller sende inn spesialsoldater, vell det er ikke så enkelt heller.

Grunnene til å redde regnskogen i Kongo er mange og har ikke noe med direkte bistand til Kongo å gjøre, mener du at den norske staten skal slutte å jobbe for å beholde en skog som er kjempeviktig for miljøet i verden pga. denne saken?

Endret av Andeith
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...